Άλλες Παθήσεις

Έχω ουρικό οξύ. Πώς θα το ρίξω;

της Γεωργίας Γεωργίου & της Ειρήνης Βότση
18 Ιουνίου 2015
76206 Προβολές
1 λεπτό να διαβαστεί
Έχω ουρικό οξύ. Πώς θα το ρίξω;

Photo source: www.bigstockphoto.com

Τι είναι το ουρικό οξύ;

Το ουρικό οξύ, σχηματίζεται στον οργανισμό κυρίως από τον καταβολισμό πουρινικών βάσεων των νουκλεϊκών οξέων. Οι πουρίνες είναι τμήμα των πρωτεϊνών των τροφών που μετατρέπονται σε ουρικό οξύ στον οργανισμό μας.

Που οφείλεται η αύξησή του;

Η αύξηση ουρικού οξέος μπορεί να οφείλεται σε υπερπαραγωγή πουρινών, ή σε μειωμένη απέκκριση ουρικού οξέος από τους νεφρούς και μπορεί να οδηγήσει σε εμφάνιση ουρικής αρθρίτιδας (ποδάγρα – φλεγμονή των αρθρώσεων), πέτρες στα νεφρά και νεφρική ανεπάρκεια.

Οι υψηλές συγκεντρώσεις του ουρικού οξέος στον οργανισμό (υπερουριχαιμία) εμφανίζονται πολύ συχνά στον γενικό πληθυσμό, ενώ ταυτόχρονα συνυπάρχουν και άλλα μεταβολικά νοσήματα.

Ποιες οι φυσιολογικές τιμές ουρικού οξέος;

Ουρικό οξύ στο αίμα

Άντρες 3.4-7.0 mg/dL 202-416 mcmol/L
Γυναίκες 2.4-6.0 mg/dL 143-357 mcmol/L
Παιδιά 2.0-5.5 mg/dL 119-327 mcmol/L

Οι φυσιολογικές τιμές μπορεί να διαφέρουν ανάλογα το εργαστήριο.

Πηγή: WebMD Medical Reference from Healthwise

Πώς αντιμετωπίζεται διατροφικά το ουρικό οξύ;

Τα άτομα με αυξημένο ουρικό οξύ πρέπει να ακολουθούν μία διατροφή χαμηλή σε πουρίνες (τμήμα των πρωτεϊνών των τροφών που μετατρέπονται σε ουρικό οξύ στον οργανισμό μας).

Δείτε περισσότερα στο βίντεο που ακολουθεί:

Ποια τρόφιμα είναι πλούσια σε πουρίνες;

Τρόφιμα που είναι πλούσια σε πουρίνες (150-1000mg/100g) και πρέπει να αποφεύγονται τόσο σε οξεία φάση όσο και σε φάση ύφεσης της υπερουριχαιμίας είναι:

  • τα εντόσθια (συκώτι, εγκέφαλος, νεφρά)
  • ο ζωμός κρέατος
  • τα γλυκάδια
  • το κυνήγι
  • η χήνα
  • τα θαλασσινά (μύδια, χτένια αυγοτάραχο, χταπόδι, γαρίδες)
  • οι σαρδέλες
  • το σκουμπρί
  • η ρέγκα
  • οι αντσούγιες
  • το αυγοτάραχο
  • το χαβιάρι
  • η μαγιά

Τρόφιμα με μέτρια περιεκτικότητα σε πουρίνες

Ωστόσο, υπάρχουν και άλλα τρόφιμα όπως τα μανιτάρια, η ντομάτα, το σπανάκι, τα φασολάκια, τα φασόλια και ο αρακάς, τα οποία έχουν μέτρια περιεκτικότητα σε πουρίνες (50-150mg/100g) και μπορούν να καταναλώνονται σε μέτριες ποσότητες (μία μερίδα ημερησίως).

Η κατανάλωση 1 μεσαίας ντομάτας ή 1 φλιτζανιού μανιταριών δεν επηρεάζει τόσο την αύξηση του ουρικού οξέος, όσο οι τροφές που αναφέρθηκαν παραπάνω ως πλούσιες σε πουρίνες.

Η διατροφή παίζει σπουδαίο ρόλο στη μείωση του ουρικού οξέος. Είναι σημαντικό να ζητάτε την γνώμη ειδικού Κλινικού Διαιτολόγου, ώστε να αποφύγετε τις συνέπειες από την αύξησή του στο αίμα σας. Μετά από μια ειδική εξατομικευμένη δίαιτα για μείωση του ουρικού οξέος και με συνεχή επίβλεψη από τον ειδικό γιατρό με ή χωρίς φαρμακευτική αγωγή μπορεί να βελτιωθεί η υγεία σας.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Becker MA. Prevention of recurrent gout. http://www.uptodate.com/index. Accessed March 22, 2102.

Nelson JK (expert opinion). Mayo Clinic, Rochester, Minn. April 4, 2012.

Gout. Nutrition Care Manual. American Dietetic Association. http://nutritioncaremanual.org/index.cfm. Accessed March 22, 2012.

Hayman S, et al. Gout: Is a purine-restricted diet still recommended? Journal of the American Dietetic Association. 2009;109:1652.

Choi HK, et al. Coffee consumption and risk of incident gout in men. Arthritis & Rheumatism. 2007;56:2049.

Gout living: Common questions. Arthritis Foundation. http://www.arthritis.org/goutliving-commonquestions.php. Accessed March 22, 2012.

Choi HK. Diet alcohol and gout: How do we advise patients given recent developments? Current Rheumatology Reports 2005;7:220.

Choi HK. A prescription for lifestyle change in patients with hyperuricemia and gout. Current Opinion in Rheumatology. 2010;22:165.

Dietary Guidelines for Americans, 2010. U.S. Department of Health and Human Services. http://www.cnpp.usda.gov/DGAs2010-PolicyDocument.htm. Accessed March 23, 2012.

Firestein GS, et al. Kelley's Textbook of Rheumatology. 8th ed. Philadelphia, Pa.: Saunders Elsevier; 2009. http://www.mdconsult.com/das/book/body/208746819-6/0/1807/0.html. Accessed April 3, 2012.

Choi HK, et al. Fructose-rich beverages and risk of gout in women. JAMA. 2010;304:2270.

  • Γεωργία Γεωργίου
    Γεωργία Γεωργίου Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

    Η Γεωργία Γεωργίου είναι Διαιτολόγος - Διατροφολόγος με μεταπτυχιακή εξειδίκευση στην κλινική διατροφή. Διατηρεί διαιτολογικό γραφείο στην Κύπρο υποστηρίζοντας διατροφικά άτομα με παθολογικά προβλήματα, προβλήματα βάρους και άλλες ευαίσθητες ομάδες του πληθυσμού καθώς αρθρογραφεί και για το site του mednutrition.

  • Ειρήνη Βότση
    Ειρήνη Βότση Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    H Βότση Eιρήνη - Χρυσοβαλάντου είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, αυτή την περίοδο ακολουθεί μεταπτυχιακές σπουδές με εξειδίκευση στην Κλινική διατροφή. Εργάζεται στο διαιτολογικό γραφείο που διατηρεί στη Λήμνο απ’ το 2009.