750
Άλλες Παθήσεις

Έχω ουρικό οξύ. Πώς θα το ρίξω;

Έχω ουρικό οξύ. Πώς θα το ρίξω;

Photo source: www.bigstockphoto.com

Το ουρικό οξύ, σχηματίζεται στον οργανισμό κυρίως από τον καταβολισμό πουρινικών βάσεων των νουκλεϊκών οξέων. Οι πουρίνες είναι τμήμα των πρωτεϊνών των τροφών που μετατρέπονται σε ουρικό οξύ στον οργανισμό μας. Η αύξηση ουρικού οξέος μπορεί να οφείλεται σε υπερπαραγωγή πουρινών ή σε μειωμένη απέκκριση ουρικού οξέος από τους νεφρούς και μπορεί να οδηγήσει σε εμφάνιση ουρικής αρθρίτιδας (ποδάγρα – φλεγμονή των αρθρώσεων), πέτρες στα νεφρά και νεφρική ανεπάρκεια. Οι υψηλές συγκεντρώσεις του ουρικού οξέος στον οργανισμό (υπερουριχαιμία) εμφανίζονται πολύ συχνά στον γενικό πληθυσμό, ενώ ταυτόχρονα συνυπάρχουν και άλλα μεταβολικά νοσήματα.

Ουρικό οξύ στο αίμα

Άντρες 3.4-7.0 mg/dL 202-416 mcmol/L
Γυναίκες 2.4-6.0 mg/dL 143-357 mcmol/L
Παιδιά 2.0-5.5 mg/dL 119-327 mcmol/L

Οι φυσιολογικές τιμές μπορεί να διαφέρουν ανάλογα το εργαστήριο.

Πηγή: WebMD Medical Reference from Healthwise

Για να μειωθεί το ουρικό οξύ, είναι σημαντικό να ακολουθήσετε ταυτόχρονα με τη φαρμακευτική αγωγή, κάποιους διατροφικούς κανόνες.

  • Απαγορεύονται (ή περιορίζονται ανάλογα με την γνώμη του Κλ. Διαιτολόγου) τα τρόφιμα που είναι πλούσια σε πουρίνες: μυαλά, εντόσθια, συκώτι, χήνα, σούπες και ζωμοί κρεάτων, αλλαντικά, μαγιά, κυνήγι, αυγοτάραχο, ξηροί καρποί και κυρίως αμύγδαλα, πέρδικα, μπύρα, λιπαρά ψάρια και θαλασσινά, όπως κολιός, αντζούγιες, ρέγγα, σαρδέλες, σκουμπρί, τόνος, γαρίδες, αστακός, μύδια, χτένια.
  • Περιορίστε την κατανάλωση σε: σπαράγγια, σπανάκι, κουνουπίδι, μανιτάρια, ντομάτα, αρακά, κοτόπουλο, γαλοπούλα, ψάρια, οστρακοειδή (εκτός από αυτά που απαγορεύονται), αστακό, καβούρια στρείδια, κόκκινο κρέας (μοσχάρι, χοιρινό, αρνί, κατσίκι), μπέικον, φασόλια, φακές, πατάτες τηγανητές και ορισμένα ολικής αλέσεως προϊόντα, όπως η βρώμη και τα δημητριακά.
  • Επιτρέπονται σε λογικές ποσότητες να καταναλώνονται: άπαχα γαλακτοκομικά προϊόντα, δημητριακά, ζυμαρικά, φρούτα και χυμοί φρούτων, αυγά, μέλι, κακάο, σοκολάτα, ζελέ, καφές, τσάι, κέικ, μπισκότα (εξαιρούνται αυτά που απαγορεύονται στις πιο πάνω κατηγορίες).
  • Δίαιτες πλούσιες σε λίπη (κυρίως σε κορεσμένα λίπη) αυξάνουν τα επίπεδα του ουρικού οξέος γιατί μειώνουν την αποβολή του στα ούρα. Εξάλλου, η πλούσια σε λίπος διατροφή οδηγεί σε παχυσαρκία που αποτελεί έναν ακόμα παράγοντα κινδύνου εμφάνισης ουρικής αρθρίτιδας.
  • Αποφύγετε την κατανάλωση φρουκτόζης, αφού αυξάνει το ουρικό οξύ.
  • Τρώτε μικρά και συχνά γεύματα.
  • Αδυνατίστε! Σε περίπτωση που είστε παχύσαρκοι, συστήνεται η απώλεια βάρους με την βοήθεια ειδικού. Οι στερητικές δίαιτες αυξάνουν το ουρικό οξύ.
  • Αυξήστε το νερό που καταναλώνετε.
  • Εάν σας το επιτρέπει ο γιατρός σας, βάλτε την άσκηση στη ζωή σας.
  • Ανάλογα με τη κλινική κατάσταση του κάθε ατόμου, συστήνεται η αποφυγή ή μέτρια κατανάλωση αλκοόλ.

Η διατροφή παίζει σπουδαίο ρόλο στη μείωση του ουρικού οξέος. Είναι σημαντικό να ζητάτε την γνώμη ειδικού Κλινικού Διαιτολόγου, ώστε να αποφύγετε τις συνέπειες από την αύξησή του στο αίμα σας. Μετά από μια ειδική εξατομικευμένη δίαιτα για μείωση του ουρικού οξέος και με συνεχή επίβλεψη από τον ειδικό γιατρό με ή χωρίς φαρμακευτική αγωγή μπορεί να βελτιωθεί η υγεία σας.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Becker MA. Prevention of recurrent gout. http://www.uptodate.com/index. Accessed March 22, 2102.

Nelson JK (expert opinion). Mayo Clinic, Rochester, Minn. April 4, 2012.

Gout. Nutrition Care Manual. American Dietetic Association. http://nutritioncaremanual.org/index.cfm. Accessed March 22, 2012.

Hayman S, et al. Gout: Is a purine-restricted diet still recommended? Journal of the American Dietetic Association. 2009;109:1652.

Choi HK, et al. Coffee consumption and risk of incident gout in men. Arthritis & Rheumatism. 2007;56:2049.

Gout living: Common questions. Arthritis Foundation. http://www.arthritis.org/goutliving-commonquestions.php. Accessed March 22, 2012.

Choi HK. Diet alcohol and gout: How do we advise patients given recent developments? Current Rheumatology Reports 2005;7:220.

Choi HK. A prescription for lifestyle change in patients with hyperuricemia and gout. Current Opinion in Rheumatology. 2010;22:165.

Dietary Guidelines for Americans, 2010. U.S. Department of Health and Human Services. http://www.cnpp.usda.gov/DGAs2010-PolicyDocument.htm. Accessed March 23, 2012.

Firestein GS, et al. Kelley's Textbook of Rheumatology. 8th ed. Philadelphia, Pa.: Saunders Elsevier; 2009. http://www.mdconsult.com/das/book/body/208746819-6/0/1807/0.html. Accessed April 3, 2012.

Choi HK, et al. Fructose-rich beverages and risk of gout in women. JAMA. 2010;304:2270.

  • Γεωργία Γεωργίου Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

    Η Γεωργία Γεωργίου είναι Διαιτολόγος - Διατροφολόγος με μεταπτυχιακή εξειδίκευση στην κλινική διατροφή. Διατηρεί διαιτολογικό γραφείο στην Κύπρο υποστηρίζοντας διατροφικά άτομα με παθολογικά προβλήματα, προβλήματα βάρους και άλλες ευαίσθητες ομάδες του πληθυσμού καθώς αρθρογραφεί και για το site του mednutrition.

×

×
Σας ενδιαφέρει επίσης: