750
Άλλες Παθήσεις

Διατροφή & σεξουαλική δυσλειτουργία

27 Οκτωβρίου 2011
της Χριστίνας Δρακοπούλου
apogohteymenh stenaxwrhmenh gynaika

Photo source: www.bigstockphoto.com

Η διατροφή και κυρίως το βάρος φαίνεται να παίζει μεγάλο ρόλο τόσο στη γονιμότητα όσο και στη σεξουαλική λειτουργία. Γνωρίζουμε ότι οι τροφές περιέχουν ένα μεγάλο αριθμό βιταμινών-μετάλλων και ιχνοστοιχείων που είναι απαραίτητα για την καλή λειτουργία του οργανισμού. Επίσης, μια καλή διατροφή προστατεύει από την εμφάνιση χρόνιων νοσημάτων όπως είναι η παχυσαρκία, τα καρδιαγγειακά νοσήματα και ο Σακχαρώδης Διαβήτης, αλλά και είναι απαραίτητη για τη θεραπεία των νοσημάτων αυτών.

Τα χρόνια νοσήματα και η κακή ποιότητα διατροφής είναι δύο από τους καταλυτικότερους παράγοντες στην ολοένα αυξανόμενη σεξουαλική δυσλειτουργία στους άντρες. Παράγοντες που επηρεάζουν τη σεξουαλική λειτουργία του άντρα είναι:

Παχυσαρκία

Οι άντρες με παχυσαρκία έχουν τρεις φορές μικρότερο αριθμό και κινητικότητα σπερματοζωαρίων. Επίσης, το επιπλέον λίπος στον παχύσαρκο άντρα δεσμεύει την ελεύθερη τεστοστερόνη και πιθανώς ευνοεί τη μετατροπή της σε οιστρογόνο, γεγονός που μειώνει την ερωτική επιθυμία. Τέλος, η παχυσαρκία συνοδεύεται με χαμηλότερη αυτοεκτίμηση και μειωμένη libido. Ειδικότερα, οι άντρες με κοιλιακή παχυσαρκία (περίμετρος μέσης μεγαλύτερη των 92εκ.) έχουν 2 φορές υψηλότερο κίνδυνο να εμφανίσουν στυτική δυσλειτουργία.

Αγγειακή λειτουργία

Η καλή μικρο- και μακρο-αγγειακή κυκλοφορία είναι απαραίτητη για την καλή στυτική λειτουργία και μια διατροφή πλούσια σε ζωικά λιπαρά, η έλλειψη άσκησης και η παχυσαρκία, δημιουργούν αθηρωματική πλάκα, δηλαδή βλάβη των αγγείων.

Δυτικού τύπου διατροφή

Γνωρίζουμε ότι η κακή ποιότητα της διατροφής δημιούργει κακές συνθήκες για τη σεξουαλική λειτουργία του ζευγαρίου και στην Ελλάδα ο τρόπος διατροφής φαίνεται να έχει στραφεί περισσότερο προς τα δυτικά πρότυπα παρά ποτέ. Η Δυτικού τύπου διατροφή αποτελείται από πολλά πολυακόρεστα, κορεσμένα λιπαρά και υψηλές σε απλά σάκχαρα τροφές. Για την καλή λειτουργία τoυ υποθαλάμου, της υπόφυσης, των όρχεων και των επινεφριδιών, που παράγουν και ελέγχουν τα επίπεδα της τεστοστερόνης, είναι απαραίτητη η κατανάλωση ψευδαργύρου, βιταμινών Α και C, ω-3 λιπαρών οξέων (όλα τα παραπάνω είναι ισχυρά αντιοξειδωτικά) και βιταμινών του συμπλέγματος Β. Τα αντιοξειδωτικά βελτιώνουν την αγγειακή λειτουργία και την κινητικότητα και αριθμό των σπερματοζωαρίων, ενώ παίζουν ρόλο στη δημιουργία των ορμονών του σεξ και στην παραγωγή τεστοστερόνης.

Πώς μεταφράζονται οι παραπάνω οδηγίες σε μια διατροφή που μπορεί να ακολουθήσει κάποιος και να έχει καλά αποτελέσματα:

  • Αποφεύγουμε τις πλούσιες σε λίπος και ζάχαρη τροφές, που “μπλοκάρουν” τα αγγεία και είναι πλούσια σε θερμίδες. Αυτές οι τροφές είναι τα τηγανητά, τα παχιά κρέατα, τα ολόπαχα γαλακτοκομικά, τα φαγητά τύπου junk, τα γλυκά και αναψυκτικά.
  • Εμπλουτίζουμε τη διατροφή με φρούτα και λαχανικά εποχής που περιέχουν άφθονες βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία.
  • Προτιμούμε τα ολικής άλεσης και αναποφλοίωτα δημητριακά, καθώς και ανάλατους καρπούς.
  • Καταναλώνουμε άπαχα κομμάτια κόκκινου κρέατος, λιπαρά ψάρια (γαύρος, σαρδέλλα, σολομός, τσιπούρα κτλ) και οστρακοειδή από καθαρές θάλασσες.
  • Εάν υπάρχει υπέρβαρο/παχυσαρκία, ακολουθούμε τις οδηγίες ειδκού και χάνουμε βάρος. Ακόμα και μια μικρή απώλεια βάρους, συνδέεται με καλύτερη αγγειακή λειτουργία, αυξημένη ελευθερη τεστοστερόνη και βελτιωμένη ερωτική διάθεση.
  • Εντάσσουμε στην καθημερινότητά μας φυσική δραστηριότητα που βελτιώνει τη διάθεση, βοηθάει στην απώλεια βάρους, στη βελτίωση της αντοχής και της κινητικότητας.
  • Η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ, ειδικά του κόκκινου κρασιού που περιέχει ρεσβερατρόλη, φαίνεται ότι προσφέρει καλύτερη λειτουργία στα αγγεία και πιο χαλαρή διάθεση. Η συνιστώμενη καθημερινή ποσότητα αλκοόλ για τους άντρες είναι μέχρι 2 μερίδες. Πολλά συμπληρώματα φαίνεται ότι μπορεί να προσφέρουν καλύτερη σεξουαλική λειτουργία, όμως λόγω της έλλειψης επαρκών μελετών που να υποστηρίζουν την ασφάλειά τους, καλό είναι να λαμβάνετε μόνο τα συμπληρώματα που σας δίνει ο ιατρός ή ο κλινικός διαιτολόγος σας. Επιπλέον, η καλύτερη πηγή θρεπτικών συστατικών είναι οι τροφές, παρά η αθρόα κατανάλωση βιταμινούχων σκευασμάτων.

Αναδημοσίευση τoυ περιοδικού "Ευεξία & Διατροφή", τεύχος 51 Σεπτεμβρίου-Οκτωβρίου 2011 (σελ.30-31)

eligast logo

 

  • Χριστίνα Δρακοπούλου Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος
×

×
Σας ενδιαφέρει επίσης: