Άλλες Παθήσεις

Πονόλαιμος: Τι να φάς όταν δυσκολεύεσαι να καταπιείς;

14 Μαΐου 2024
3438 Προβολές
3 λεπτά να διαβαστεί
ponolaimos se ginaika

Photo Source: www.canva.com

Ο πόνος του λαιμού δείχνει να είναι μία από τις συχνότερες παθήσεις που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι κατά τη διάρκεια της ζωής τους. Αποτελεί τον έκτο πιο συνηθισμένο λόγο ιατρικών επισκέψεων (2-3% όλων των επισκέψεων) και είναι ένα σύμπτωμα που συχνά προηγείται ή συνοδεύει διάφορες λοιμώξεις, αλλεργίες ή άλλες παθήσεις του αναπνευστικού συστήματος.

Αιτίες Πονόλαιμου

Ο πονόλαιμος μπορεί να είναι αποτέλεσμα διαφόρων παραγόντων, όπως οι ιικές και βακτηριακές λοιμώξεις. Επιπλέον, ένας ακόμη παράγοντας που προκαλεί ερεθισμό και μπορεί να οδηγήσει σε πόνο και δυσφορία, είναι ο καπνός που προέρχεται από το τσιγάρο.

Συνήθως οι ιοί του κοινού κρυολογήματος, οι οποίοι προκαλούν τη ρινίτιδα, συγκαταλέγονται στους παράγοντες οι οποίοι ερεθίζουν τον λαιμό προκαλώντας πόνο. Ο ιός της γρίπης εκδηλώνεται επίσης συνοδευόμενος από συμπτώματα έντονου πονόλαιμου, στον οποίο συχνά προστίθενται τα συμπτώματα του πυρετού και της γενικής αδιαθεσίας που χαρακτηρίζει τις λοιμώξεις αυτές.

Άλλες συχνές αιτίες πόνου στο λαιμό που μπορεί να προκαλέσουν ερεθισμό και πόνο λόγω φλεγμονής, είναι οι εξής:

  • Φαρυγγίτιδα
  • Αμυγδαλίτιδα
  • Λαρυγγίτιδα

Η πιο συνηθισμένη αιτία πονόλαιμου είναι η οξεία φαρυγγίτιδα που προκαλείται από ιογενείς ή βακτηριακές λοιμώξεις.

Φαρμακευτική Αγωγή για τον Πονόλαιμο

Η διαχείριση του πόνου με παρακεταμόλη (acetaminophen) ή μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη φάρμακα (Non-steroidalanti-inflammatorydrugs - NSAIDs) αποτελεί την πιο συνηθισμένη φαρμακευτική αγωγή για την αντιμετώπιση του πονόλαιμου. Αυτά τα φάρμακα μπορεί να παρέχουν ανακούφιση από τον πόνο, ωστόσο ορισμένες φορές μπορούν να προκαλέσουν και σοβαρές επιπτώσεις.

sore throat

Τρόφιμα που βοηθούν στον Πονόλαιμο

Εξαιρουμένης της χρήσης φαρμάκων, η διατροφή διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη διαχείριση του πονόλαιμου. Ορισμένα τρόφιμα και ροφήματα έχουν συσχετιστεί με την καταπράυνση του ερεθισμένου λαιμού, ενώ άλλα με την επιδείνωση των συμπτωμάτων.

Αρχικά η καλή ενυδάτωση του λαιμού μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην ανακούφιση του πόνου όπως επίσης και η κατανάλωση μαλακών τροφίμων και ροφημάτων, όπως ζεστές σούπες, φρούτα που περιέχουν υψηλές ποσότητες νερού.

Ορισμένες φυτοχημικές μελέτες υποστηρίζουν πως φρούτα της οικογένειας των Κολοκυνθοειδών (Cucurbitaceae), όπως το αγγούρι και το καρπούζι, περιλαμβάνουν αρκετές ενώσεις και ενεργά συστατικά που διαθέτουν ευρείες φαρμακολογικές ιδιότητες (αντιοξειδωτικές, ανοσολογικές, και αντιμικροβιακές) ωφέλιμες για την καταπολέμηση του πονόλαιμου.

Πιο συγκεκριμένα επιλέξτε:

Ζεστά ροφήματα

Όπως τσάι με μέλι, λεμόνι και τζίντζερ. Το ζεστό τσαί μπορεί να καταπραΰνει τον πονόλαιμο και να βοηθήσει στην ανακούφιση.

Μέλι

Το μέλι έχει αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες και μπορεί να βοηθήσει στην ανακούφιση του πονόλαιμου. Προσθέστε μια κουταλιά μέλι στο ζεστό τσάι σας.

Κρέας 

Επιλέξτε μαλακά κρέατα, όπως κοτόπουλο ή ψάρι, που είναι πλούσια σε πρωτεΐνες και θρεπτικά συστατικά. Η πρωτεΐνη βοηθά στην ανάπτυξη των ανοσοκυττάρων.

Αυγό

Το αυγό είναι πλούσιο σε πρωτεΐνη, η οποία συμβάλλει στην καταπολέμηση της φλεγμονής. Τις ημέρες αυτές, ο οργανισμός έχει ανάγκη από πρωτεΐνη αφού από πρωτεΐνες συντίθεται τα κύτταρα του ανοσοποιητικού.

Γιαούρτι με μέλι

Απαλό στην υφή, κρεμώδες και ιδιαίτερα θρεπτικό, το γιαούρτι αποτελεί μια εύκολη και γρήγορη λύση αν πονάει ο λαιμός σου.

Κοτόσουπα

Η κοτόσουπα έχει βρεθεί όμως πως έχει ήπιες αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες που μπορούν να συμβάλλουν στην ανακούφιση από τον πονόλαιμο

Τι άλλο βοηθάει στον Πονόλαιμο;

Υγρασία

Προσπαθήστε να διατηρείτε τον χώρο σας υγρό. Ο υγρός αέρας μπορεί να βοηθήσει στην ανακούφιση του πονόλαιμου.

Βότανα και Έλαια

Επίσης, έχει δειχθεί πως ορισμένα βότανα και έλαια βοηθούν αποτελεσματικά σε ορισμένες περιπτώσεις πονόλαιμου. Το αιθέριο έλαιο ρίγανης παρουσιάζει ισχυρές βιοδραστηριότητες λόγω των κύριων συστατικών του, της καρβακρόλης, της θυμόλης και των μονοτερπενίων. Προκλινικές μελέτες έχουν αναφερθεί στις φαρμακολογικές του δυνατότητες ως αντιφλεγμονώδεις και καταπραϋντικές.

Συμπληρώματα Γλουταμίνης

Σε ιδιαίτερες περιπτώσεις που προκαλείται πονόλαιμός ως παρενέργεια από άλλες θεραπείες (χημειοθεραπεία, ακτινοθεραπεία), σε μια πρόσφατη επιστημονική μελέτη υποστηρίζεται πως η κατανάλωση συμπληρωμάτων γλουταμίνης σε δίαιτα με υψηλή πρωτεΐνη (10 γραμμάρια/ημέρα) σε συνδυασμό με δισακχαρίτες (όπως σακχαρόζη και/ή τρεαλόζη) μπορεί να μειώσει τα επώδυνα συμπτώματα.

Η γλουταμίνη είναι το πιο άφθονο αμινοξύ στο ανθρώπινο αίμα καθώς είναι απαραίτητο για πολλές λειτουργίες, συμπεριλαμβανομένης της σύνθεσης πρωτεϊνών καθώς και την χρήση του ως πηγή ενέργειας.

Σπρέι, Σιρόπι ή Παστίλιες για τον Πονόλαιμο

Όταν ο πονόλαιμος δεν υποχωρεί μπορείτε να τον ανακουφίσετε με:

  • Ειδικά σπρέι που περιέχουν αντισηπτικά που προκαλούν μούδιασμα όπως η φαινόλη ή συστατικά όπως η μενθόλη και ο ευκάλυπτος
  • Σιρόπια για τον βήχα
  • Παστίλιες για το λαιμό 

ponolaimos

Τρόφιμα που πρέπει να αποφεύγονται στον Πονόλαιμο

Η αποφυγή τροφίμων και ποτών που μπορούν να ερεθίσουν τον λαιμό αποτελούν σημαντικό παράγοντα για τη διαχείριση του πόνου.

Ορισμένα τρόφιμα και ποτά, όπως τα καυτερά φαγητά και τα αλκοολούχα ποτά, μπορούν να επιδεινώσουν τον πόνο και τον ερεθισμό του λαιμού.

Επιπλέον, το κάπνισμα και η χρήση διάφορων καπνιστικών προϊόντων μπορεί να ερεθίσει τον λαιμό και να επιδεινώσει τον πόνο.

Όταν έχετε πονόλαιμο, είναι σημαντικό να αποφεύγετε ορισμένες τροφές που μπορεί να επιδεινώσουν την κατάσταση.

Τραγανά σνακ

Όπως πατατάκια και κράκερς. Οι οδοντωτές άκρες αυτών των τροφών μπορεί να καταπονήσουν παραπάνω τον λαιμό σας. Επιλέξτε μαλακά φαγητά για να αποφεύγετε τον πόνο.

Εσπεριδοειδή

Όπως:

  • Πορτοκάλια
  • Λεμόνια
  • Lime

Παρόλο που περιέχουν βιταμίνη C, η οξύτητά τους μπορεί να ενισχύσει το γαργάλημα στο λαιμό. Αν σας ενοχλούν, αποφύγετέ τα μέχρι να υποχωρήσει ο πονόλαιμος.

Όξινα φρούτα

Όπως:

  • Πορτοκάλια
  • Λεμόνια
  • Lime
  • Ντομάτες
  • Γκρέιπφρουτ

Αν η οξύτητά τους ενισχύει το γαργάλημα στο λαιμό σας, αποφύγετέ τα προσωρινά.

Παράγοντες που χρειάζονται προσοχή

Η διαχείριση του πονόλαιμου περιλαμβάνει τη χρήση φαρμάκων για την ανακούφιση των συμπτωμάτων, την σωστή ενυδάτωση, καθώς και την προσαρμογή της διατροφής, έτσι ώστε να μπορέσουν να ανακουφιστούν τα συμπτώματα του πόνου.

Μέγιστης σημασίας είναι ότι αν και η διαχείριση του πονόλαιμου μπορεί να βοηθήσει στην προσωρινή ανακούφιση των συμπτωμάτων, υπάρχουν περιπτώσεις που είναι απαραίτητη η ιατρική εξέταση για περαιτέρω διερεύνηση και συγκεκριμένη αντιμετώπιση.

Εάν ο πόνος συνεχίζεται για παρατεταμένο χρονικό διάστημα ή εάν υπάρχει η υποψία για ύπαρξη κάποιας πάθησης τότε είναι απαραίτητη η αναζήτηση ιατρικής βοήθειας, όπως επίσης και εάν συνοδεύεται από άλλα συμπτώματα όπως:

  • Υψηλό πυρετό
  • Δυσκολία στην κατάποση 
  • Δυσκολία στην αναπνοή

Συμπερασματικά

Η διαχείριση των συμπτωμάτων του πονόλαιμου είναι ένα θέμα υγείας που μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την καθημερινότητα ενός ατόμου και την ποιότητα της.

Η ανακούφιση του πονόλαιμου μπορεί να πραγματοποιηθεί αποτελεσματικά με την:

  • Χρήση κατάλληλης φαρμακευτικής αγωγής
  • Σωστή και καλή ενυδάτωση του οργανισμού
  • Κατάλληλη διατροφή
  • Αποφυγή ερεθιστικών παραγόντων όπως το κάπνισμα
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Adkar, P., Dongare, A., Ambavade, S., & Bhaskar, V. H. (2014). Trapa bispinosaRoxb.: A Review on Nutritional and Pharmacological Aspects. Advances in Pharmacological Sciences, 2014(59). https://doi.org/10.1155/2014/959830

Anderson, P. M., & Lalla, R. V. (2020). Glutamine for Amelioration of Radiation and Chemotherapy Associated Mucositis during Cancer Therapy. Nutrients, 12(6), 1–15. https://doi.org/10.3390/NU12061675

Bally, M., Dendukuri, N., Rich, B., Nadeau, L., Helin-Salmivaara, A., Garbe, E., & Brophy, J. M. (2017). Risk of acute myocardial infarction with NSAIDs in real world use: bayesian meta-analysis of individual patient data. BMJ (Clinical Research Ed.), 357. https://doi.org/10.1136/BMJ.J1909

Gong, X., Chen, N., Ren, K., Jia, J., Wei, K., Zhang, L., Lv, Y., Wang, J., & Li, M. (2019). The Fruits of Siraitiagrosvenorii: A Review of a Chinese Food-Medicine. Frontiers in Pharmacology, 10. https://doi.org/10.3389/FPHAR.2019.01400

Huang, Y., Wu, T., Zeng, L., & Li, S. (2012). Chinese medicinal herbs for sore throat. The Cochrane Database of Systematic Reviews, 3. https://doi.org/10.1002/14651858.CD004877.PUB3

Krüger, K., Töpfner, N., Berner, R., Windfuhr, J., & Oltrogge, J. H. (2021). Sore Throat. DeutschesÄrzteblatt International, 118(11), 188. https://doi.org/10.3238/ARZTEBL.M2021.0121

Sadeghirad, B., Siemieniuk, R. A. C., Brignardello-Petersen, R., Papola, D., Lytvyn, L., Vandvik, P. O., Merglen, A., Guyatt, G. H., &Agoritsas, T. (2017). Corticosteroids for treatment of sore throat: systematic review and meta-analysis of randomised trials. The BMJ, 358, j3887. https://doi.org/10.1136/BMJ.J3887

Seiler-Ramadas, R., Sandner, I., Haider, S., Grabovac, I., & Dorner, T. E. (2021). Health effects of electronic cigarette (e‑cigarette) use on organ systems and its implications for public health. Wiener KlinischeWochenschrift, 133(19–20), 1020–1027. https://doi.org/10.1007/S00508-020-01711-Z

Sharifi-Rad, M., Berkay Yılmaz, Y., Antika, G., Salehi, B., Tumer, T. B., Kulandaisamy Venil, C., Das, G., Patra, J. K., Karazhan, N., Akram, M., Iqbal, M., Imran, M., Sen, S., Acharya, K., Dey, A., & Sharifi-Rad, J. (2021). Phytochemical constituents, biological activities, and health-promoting effects of the genus Origanum. Phytotherapy Research : PTR, 35(1), 95–121. https://doi.org/10.1002/PTR.6785

Μαρία Παρίση
Μαρία Παρίση Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Η Μαρία Παρίση είναι πτυχιούχος Διαιτολόγος -Διατροφολόγος του Αλεξάνδρειου Τεχνολογικού Ιδρύματος Θεσσαλονίκης. Έχοντας εμπειρία 20 χρόνων στον τομέα της διατροφής διατηρεί το διαιτολογικό της γραφείο στην πόλη της Δράμας παρέχοντας εξατομικευμένες υπηρεσίες διατροφής τόσο δια ζώσης όσο και από απόσταση.