743
Συστάσεις Διατροφής

Aφυδάτωση και Νοητική Απόδοση

01 Νοεμβρίου 2009
της Ελένης Ανδέου Γιωργάκη
Aφυδάτωση και Νοητική Απόδοση

Photo source: www.bigstockphoto.com

Το τι καταναλώνουμε σε τρόφιμα ή ροφήματα συνδέεται με την ευεξία, τη διάθεσή μας και την ανθρώπινη υγεία. Έρευνες έδειξαν ότι η ποιότητα της διατροφής παίζει σημαντικό ρόλο και στην καλή κατάσταση της μνήμης μας. Ο εγκέφαλος αποτελείται από περίπου 100 δισεκατομμύρια κύτταρα (νευρώνες) που ελέγχουν όλες τις σημαντικές λειτουργίες του, ανάμεσα σε αυτές και τη λειτουργία της μνήμης. Όπως όλα τα κύτταρα του σώματός μας, έτσι και τα εγκεφαλικά, χρειάζονται επαρκείς ποσότητες βιταμινών που εξασφαλίζουν την ομαλή λειτουργία τους καθώς και συνεχή παροχή ενέργειας.
Τα εγκεφαλικά κύτταρα μάλιστα, παρουσιάζουν ιδιαίτερα υψηλές ανάγκες ενέργειας και θρεπτικών συστατικών. Ένα από τα θρεπτικά συστατικά  υπεύθυνο για την πνευματική-νοητική ανάπτυξη είναι το νερό και η επαρκής ενυδάτωση.  Η αφυδάτωση μπορεί να προκαλέσει πονοκεφάλους, κούραση και απώλεια συγκέντρωσης.

Το σώμα χάνει διαρκώς νερό μέσω του δέρματος,  της αναπνοής, της εφίδρωσης και άλλων λειτουργιών σε ποσό που ανέρχεται σε περίπου 2,5 λίτρα ημερησίωςΕίναι απαραίτητο, λοιπόν, να πίνουμε αρκετά υγρά για να ισορροπήσουμε τις απώλειες νερού. Οι μεταβολικές διεργασίες στα σώματά μας παράγουν περίπου 250ml νερό, και λαμβάνουμε και άλλα 750ml από τα τρόφιμα. Αυτό σημαίνει ότι τα υπόλοιπα 1,5 λίτρα υγρών πρέπει να προσλαμβάνονται  από μια ποικιλία ποτών.

Μείωση των νοητικών επιδόσεων μπορεί να εμφανιστεί στους ήπια αφυδατωμένους νεαρούς ενήλικες. Παρόμοια κατάσταση  μπορεί να συνδέθεί ιδιαιτέρως με τη γήρανση, αφού τα άτομα μεγάλης ηλικίας είναι περισσότερα ευαίσθητα στην ήπια αφυδάτωση, πίνουν λιγότερα υγρά και χρειάζονται περισσότερο χρόνο για την επανυδάτωσή τους. Τέλος, τα παιδιά, προκειμένου να διατηρήσουν τη θερμοκρασία τους σταθερή χάνουν περισσότερο νερό μέσω εφίδρωσης, συνεπώς, είναι σημαντικό να βεβαιωνόμαστε ότι σε υψηλές θερμοκρασίες καταναλώνουν αρκετά υγρά.

Έχει αποδειχθεί ότι η ποικιλία και η ωραία γεύση των ποτών είναι σημαντικοί παράγοντες που διευκολύνουν την πρόσληψη υγρών,  ιδίως όταν οι απαιτήσεις για ενυδάτωση είναι υψηλές. Προσοχή πρέπει να δοθεί στα ποτά που περιέχουν αλκοόλ σε συγκέντρωση 10% ή περισσότερο, όπως τα περισσότερα κρασιά, αφού τελικά οδηγούν σε απώλεια υγρών.

Η σωστή ενυδάτωση του οργανισμού μας είναι αναγκαία και δεν πρέπει να  παραλείπεται. Καθημερινά χρειάζεται να αναπληρώνουμε μέσω της ποικιλίας υγρών το νερό που φυσιολογικά χάνουμε. Εκτός, ασφαλώς, από το νερό,  η ενυδάτωση μπορεί να επιτευχθεί και από μια σειρά υγρών, όπως το τσάι, τα αναψυκτικά, τους χυμούς, τα φρούτα και τα λαχανικά. Η σημασία της σωστής ενυδάτωσης αποδεικνύεται από έρευνες που δείχνουν ότι ακόμα και 3% αφυδάτωση (δηλαδή αφυδάτωση λιγότερη από 250 ml) προκαλεί έλλειψη συγκέντρωσης και αδυναμία  μνήμης. Έτσι η απόδοση μας επηρεάζεται σε διάφορες περιστάσεις όπου απαιτείται πνευματική διαύγεια και εγρήγορση όπως π.χ στην εργασία μας, στη μελέτη στο σχολείο ή το πανεπιστήμιο, στο οδήγημα και φυσικά κατά τη διάρκεια της σωματικής άσκησης.

  • Ελένη Ανδρέου Γιωργάκη Κλινική Διαιτολόγος, RD, LD

    Είναι Κλινική Διαιτολόγος και κατέχει διδακτορικό στην Kλινική Διαιτολόγια, Διατροφή και Αγωγή Υγείας. Επίσης κατέχει Β.Sc.(με τη διάκριση Summa Gum Laude) του Youngstown State University, Αμερικής, στη Διαιτολογία (Food and Nutrition / Dietetics).

×
×