743
Συστάσεις Διατροφής

Πόση καφεΐνη έχει ο ελληνικός καφές;

14 Δεκεμβρίου 2016

Εξαιρετικό ρόφημα, ο ελληνικός καφές εκτός από τη πληθώρα των αντιοξειδωτικών που προσφέρει, περιέχει ποσότητα καφεΐνης που συμπληρώνει το ευεργετικό του προφίλ. Ποιος μπορεί να αντισταθεί άλλωστε, στη μυρωδιά του φρεσκοψημένου ελληνικού καφέ - μια συνήθεια πολύ τυπική για τον Έλληνα.

Πόση περιεκτικότητα έχει ο ελληνικός καφές σε καφεΐνη;

H περιεκτικότητα του καφέ σε καφεΐνη δεν εξαρτάται μόνο από την ποικιλία, αλλά συνδέεται και με τη μέθοδο παρασκευής αυτού, το καβούρδισμα, το άλεσμα. Ένα φλιτζανάκι λοιπόν, ελληνικού καφέ (50 - 60 ml) περιέχει περίπου 40-50 mg καφεΐνη. Η ποσότητα αυτή θα μπορούσε να χαρακτηριστεί «ιδανική», ιδιαίτερα για τους λάτρεις του ελληνικού καφέ που θέλουν να απολαμβάνουν περισσότερους των δυο καφέδων την ημέρα.

Η «ιδανική» ποσότητα καφεΐνης για να απολαμβάνετε αρκετές φορές μες στην ημέρα!

Σύμφωνα με τον Αμερικάνικο Οργανισμό Φαρμάκων (FDA) και την Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων (EFSA) η συνιστώμενη ημερήσια κατανάλωση καφεΐνης για τους ενήλικες είναι τα 400 mg. Η ποσότητα, λοιπόν, αυτή θεωρητικά θα μπορούσε να αντιστοιχεί σε 10 φλιτζανάκια ελληνικού καφέ (50 ml) την ημέρα. Στην πράξη όμως, δεν είναι μόνο η καφεΐνη του καφέ που καταναλώνετε μέσα στην ημέρα, οπότε χρειάζεται να κάνετε τους υπολογισμούς σας βάσει του παρακάτω πίνακα.

Τρόφιμο/ρόφημα Περιεκτικότητα σε καφεΐνη (mg)
Καφές φίλτρου (200mL) 145
Στιγμιαίος καφές (200mL) 110
Ντεκαφεϊνέ καφές 0-3
Τσάι (150mL) 35
Ρόφημα σοκολάτας (200mL) 15
Ενεργειακό ποτό (250mL) 80
Μαύρη σοκολάτα (50g) 25

Μπορεί να μην έχει αποσαφηνιστεί ακριβώς αν οι ευεργετικές ιδιότητες του ελληνικού καφέ οφείλονται στην καφεΐνη ή τα αντιοξειδωτικά, ωστόσο, σίγουρα πρόκειται για ένα ήπιο διεγερτικό του κεντρικού νευρικού συστήματος που σε μέτριες ποσότητες μπορεί να βελτιώσει την εγρήγορση και τη συγκέντρωσή σας. Ακόμη:

  • Φαίνεται πως η μέτρια κατανάλωση καφεΐνης επιδρά θετικά τόσο στην πνευματική τόνωση όσο και την προσοχή του ατόμου.
  • Δεδομένα ερευνών φαίνεται να συνδέουν μια θετική επίδραση της μέτριας κατανάλωσης καφεΐνης με την προστατευτική δράση ενάντια στην ανάπτυξη της νόσου Alzheimer και ορισμένων μορφών καρκίνου, όπως του παχέος εντέρου και του ήπατος, ωστόσο, χρειάζονται περεταίρω μελέτες.
  • Η κατανάλωση ελληνικού καφέ φαίνεται να συνδέεται με την καλύτερη κατάσταση του ενδοθηλίου των αρτηριών κι επομένως να συνδέεται με την προστασία ενάντια στα καρδιαγγειακά νοσήματα.

Η υπέροχη αυτή ελληνική συνήθεια, φαίνεται πως εκτός από απόλαυση μπορεί να προσφέρει πολλά θετικά στοιχεία όσον αφορά την υγεία του ατόμου. Η μέτρια κατανάλωση, λοιπόν, ελληνικού καφέ εκτός από όμορφες στιγμές μπορεί να ενισχύσει θρεπτικά και να θωρακίσει τον οργανισμό μας. 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Siasos G, Oikonomou E, Chrysohoou C, Tousoulis D, Panagiotakos D, Zaromitidou M, Zisimos K, Kokkou E, Marinos G, Papavassiliou AG, Pitsavos C, Stefanadis C. Consumption of a boiled Greek type of coffee is associated with improved endothelial function: the Ikaria study. Vasc Med. 2013 Apr;18(2):55-62. doi: 10.1177/1358863X13480258. Epub 2013 Mar 18.

Panagiotakos DB, Lionis C, Zeimbekis A, Makri K, Bountziouka V, Economou M, Vlachou I, Micheli M, Tsakountakis N, Metallinos G, Polychronopoulos E. Long-term, moderate coffee consumption is associated with lower prevalence of diabetes mellitus among elderly non-tea drinkers from the Mediterranean Islands (MEDIS Study). Rev Diabet Stud. 2007 Summer;4(2):105-11

Crippa A, Discacciati A, Larsson SC, Wolk A, Orsini N. Coffee Consumption and Mortality From All Causes, Cardiovascular Disease, and Cancer: A Dose-Response Meta-Analysis. American Journal of Epidemiology 2014;180(8):763–775

  • Τόνια Καραγιάννη Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, Ph.D.c.

    H Τόνια Καραγιάννη είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, υποψήφια διδάκτορας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, με μεταπτυχιακή εξειδίκευση (M.Sc.) στην κλινική διατροφή. Είναι επιστημονική συνεργάτης της medΝutrition και παρέχει διαιτολογικές υπηρεσίες στο γραφείο της στο Βόλο.

×
×