Οικογένεια

Τι είναι ηλεκτρονική άσκηση και πόσο βοηθάει;

21 Ιουνίου 2012
15579 Προβολές
2 λεπτά να διαβαστεί
paidaki paizei ilektronika paixnidia

Photo source: www.bigstockphoto.com

Η τηλεόραση και ο υπολογιστής αποτελεί συνήθως ένα σημείο διαμάχης μεταξύ γονέα και παιδιού. Δυστυχώς, στις μέρες μας, τα παιδιά μπορεί να μην γνωρίζουν τι σημαίνει «αλάνα» ή «δραστήριο παιχνίδι». Η τηλεόραση, ο υπολογιστής, τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, το Διαδίκτυο και όλες οι καθιστικές δραστηριότητες έχουν πάρει την θέση της κίνησης και του παιχνιδιού που απαιτεί σωματική δραστηριότητα. Μικροί και μεγάλοι γεμίζουν τον ελεύθερο χρόνο τους και διασκεδάζουν με τους φίλους τους μπροστά από μια «οθόνη», χωρίς να αντιλαμβάνονται τις συνέπειες των συνηθειών τους.

Η μειωμένη φυσική δραστηριότητα είναι η μία από τις δύο βασικές παραμέτρους που συμβάλλουν στην αύξηση της παχυσαρκίας. Ένα σημαντικό ποσοστό παιδιών και εφήβων δεν ασκούνται αρκετά σε καθημερινή βάση και δεν καλύπτουν την συνιστώμενη ημερήσια σωματική δραστηριότητα διάρκειας 60 λεπτών. Η νέα γενιά φαίνεται να αντικαθιστά την άσκηση με καθιστικές δραστηριότητες και ο χρόνος που αφιερώνουν τα παιδιά μπροστά από μια οθόνη μπορεί να καλύπτει μέχρι και το 80% περίπου της ημέρας τους.

Τι είναι η ηλεκτρονική άσκηση;

Η τεχνολογία, στην προσπάθειά της να μετατρέψει τις καθιστικές δραστηριότητες μικρών και μεγάλων σε πιο δραστήριες, δημιούργησε μια νέα γενιά βιντεοπαιχνιδιών εισάγοντας στην καθημερινότητά μας την ηλεκτρονική άσκηση. Δημιουργήθηκαν βιντεοπαιχνίδια με ενσωματωμένους αισθητήρες κίνησης, οι οποίοι μετατρέπουν τις πραγματικές κινήσεις του παίκτη σε κινήσεις των χαρακτήρων μέσα στο παιχνίδι. Οι χρήστες λοιπόν δεν παίζουν ένα παιχνίδι «παθητικά» αλλά είναι περισσότερο ενεργοί και χρησιμοποιώντας κινήσεις του σώματος τους ασκούνται «ηλεκτρονικά».

Για παράδειγμα, σε ένα παιχνίδι τένις το τηλεχειριστήριο χρησιμοποιείται σαν ρακέτα, ενώ σε ένα παιχνίδι ξιφομαχίας το ίδιο τηλεχειριστήριο παίζει το ρόλο σπαθιού. Τα νέα ψηφιακά διαδραστικά παιχνίδια «αναγκάζουν» τον χρήστη να κινηθεί και μειώνουν τον χρόνο που κάθεται, ενώ παράλληλα συνδυάζουν την ψυχαγωγία με την άσκηση. Ωστόσο, πολύ από εμάς θα αναρωτηθούμε αν η ηλεκτρονική αυτή άσκηση συμβάλλει στην κάλυψη της συνιστώμενης ημερήσιας φυσικής δραστηριότητας και στη βελτίωση της υγείας.

Ποια είναι τα οφέλη της ηλεκτρονικής άσκησης;

Πρόσφατες μελέτες δείχνουν ότι η ηλεκτρονική άσκηση μπορεί να συμβάλλει στην αύξηση της φυσικής δραστηριότητας παιδιών και εφήβων. Συγκεκριμένα, διάφορες μελέτες αποκαλύπτουν ότι:

  • Η ηλεκτρονική άσκηση αυξάνει το κίνητρο για παιχνίδι με αποτέλεσμα να αυξάνει και την σωματική κίνηση.
  • Με την ηλεκτρονική άσκηση οι χρήστες δαπανούν υπερδιπλάσια ενέργεια από ότι στις καθιστικές δραστηριότητες και μάλιστα ενέργεια που ισοδυναμεί με περπάτημα μέτριας έντασης. 
  • Η ηλεκτρονική άσκηση βελτιώνει συγκεκριμένες φυσικές ικανότητες, όπως η ισορροπία. 
  • Η ηλεκτρονική άσκηση έχει θετική επίδραση στη μείωση του δείκτη μάζας σώματος των παιδιών. 
  • Παιδιά με αυξημένο βάρος απολαμβάνουν τα παιχνίδια αυτά περισσότερο από ό,τι εκείνα που έχουν φυσιολογικό βάρος και αντίστοιχα δαπανούν περισσότερη ενέργεια μέσα από την ηλεκτρονική άσκηση από ό,τι τα φυσιολογικού βάρους παιδιά. 
  • Τα αγόρια απολαμβάνουν την ηλεκτρονική άσκηση περισσότερο από ό,τι τα κορίτσια.
  • Η ηλεκτρονική άσκηση φαίνεται να αυξάνει σημαντικά τον καρδιακό ρυθμό, την πρόσληψη οξυγόνου και την ενεργειακή δαπάνη του χρήστη, σε σχέση με την ανάπαυση. 
  • Η ενεργειακή δαπάνη, λόγω ηλεκτρονικής άσκησης, παραμένει σημαντικά χαμηλότερη σε σύγκριση με τη συμμετοχή στο αντίστοιχο άθλημα σε πραγματικές συνθήκες. 

Μπορεί η άσκηση αυτή να αντικαταστήσει τον παραδοσιακό τρόπο εκγύμνασης;

Από τα παραπάνω οφέλη συμπεραίνουμε ότι η ηλεκτρονική άσκηση μπορεί να αποτελέσει μια καινοτόμα στρατηγική για τη μείωση του καθιστικού τρόπου ζωής, για την τήρηση προγραμμάτων άσκησης και την προώθηση της απόλαυσης της φυσικής δραστηριότητας, συνδυάζοντας ψυχαγωγία και άσκηση. Αυτά τα διαδραστικά παιχνίδια μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά και ειδικά αυτά που είναι υπέρβαρα και παχύσαρκα, να αποκτήσουν κίνητρα για να ασκηθούν.

Ωστόσο, θα πρέπει να επισημανθεί ότι η ηλεκτρονική άσκηση σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αντικαταστήσει τα πραγματικά αθλητικά παιχνίδια. Η τεχνολογία μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως συμπλήρωμα και όχι ως υποκατάστατο, για την τακτική άσκηση. Η ηλεκτρονική άσκηση θα λειτουργήσει θετικά για την υγεία εάν χρησιμοποιηθεί σε συνδυασμό με άλλα είδη άσκησης. Θέλει ιδιαίτερη προσοχή γιατί πιθανότατα να αποφέρει αρνητικά αποτελέσματα, εάν η «μαγεία» της τεχνολογίας μας κάνει να παραμελήσουμε τις υπόλοιπες «φυσικές» επιλογές για σωματική δραστηριότητα.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Χριστόδουλος, Α., Ηλεκτρονική άσκηση, όπως λέμε ηλεκτρονικό κάπνισμα;. Άσκηση - Γυμναστική - Σπορ.

Lawler, D. Obesity and Exergaming: Changing the School Environment. 2011; Available from: http://www.exergamefitness.com/wordpress/?p=1672.

Video Games Can Help Obese Kids Lose Weight. FYI living, 2011; Available from: http://www.fyiliving.com/research/video-games-can-help-obese-kids-lose-weight/#ixzz1wH0wRr54.

Skip Rizzo, A., et al., Virtual reality and interactive digital game technology: new tools to address obesity and diabetes. J Diabetes Sci Technol, 2011. 5(2): p. 256-64.

Peng, W., J.H. Lin, and J. Crouse, Is playing exergames really exercising? A meta-analysis of energy expenditure in active video games. Cyberpsychol Behav Soc Netw, 2011. 14(11): p. 681-8.

Αλεξάνδρα Κουμπίτσκι
Αλεξάνδρα Κουμπίτσκι Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

Η Αλεξάνδρα Κουμπίτσκι είναι Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος με επιπλέον μεταπτυχιακή εξειδίκευση (M.Sc) στην διατροφή και άσκηση. Συγγραφέας των βιβλίων Comic:Ιστορίες Πρωινού και Stop στην Παιδική Παχυσαρκία των εκδόσεων medNutrition Kids και Wellness αντίστοιχα. Είναι συνεργάτης του medNutrition και διατηρεί ιδιωτικό διαιτολογικό γραφείο στη Λάρισα.