Κουζίνα

Μαγειρεύω αποβραδίς

11 Απριλίου 2012
750 Προβολές
2 λεπτά να διαβαστεί
Μαγειρεύω αποβραδίς

Photo source: www.bigstockphoto.com

Η ισορροπημένη διατροφή αποτελεί μια πολυσύνθετη έννοια, που εμπεριέχει ποικίλες παραμέτρους, όπως για παράδειγμα τη συχνότητα λήψης των γευμάτων, τη σύνθεσή τους, τον τρόπο μαγειρικής παρασκευής τους και τη συντήρησή τους. Η μαγειρική παρασκευή μπορεί να αναδείξει ή να υποβαθμίσει τη διαθρεπτική αξία των τροφών, ανάλογα με τη μέθοδο που χρησιμοποιούμε, τον χρόνο θερμικής επεξεργασίας που υπόκεινται τα τρόφιμα. Επίσης η διατροφική αξία των τροφίμων εξαρτάται και από το μεσοδιάστημα από την ώρα παρασκευής τους έως και την ώρα κατανάλωσής τους.

Πολύς κόσμος και πολλές νοικοκυρές, συχνά μαγειρεύουν από το βράδυ το φαγητό της επόμενης ημέρας. Οι λόγοι είναι συνήθως η έλλειψη χρόνου κατά τη διάρκεια της ημέρας, οι πολλές ώρες εργασίας, η εξοικονόμηση χρόνου για την επόμενη ημέρα, κ.ά. Για αυτόν τον λόγο, είναι σημαντικό το άτομο που μαγειρεύει να γνωρίζει τα αρνητικά και τα θετικά που μπορεί να προκύπτουν από το μαγείρεμα που γίνεται αποβραδίς και σχετίζονται με τη συντήρηση, την αποθήκευση, την πιθανή μεταφορά του φαγητού και κατά συνέπεια την πιθανή αλλοίωση της γεύσης, της εικόνας αλλά και γενικότερα της διαθρεπτικής αξίας του φαγητού.

Έτσι λοιπόν εκτός από το τι επιλέγουμε να τρώμε, μεγάλη σημασία έχει το πώς ψωνίζουμε, διατηρούμε και τελικά μαγειρεύουμε τα φαγητά μας. H σωστή διατροφή και το υγιεινό μαγείρεμα δεν είναι κάποια πολύπλοκα ζητήματα που απαιτούν να τους αφιερώνουμε χρόνο και κόπο. Στην πραγματικότητα, υπάρχουν μικρά μυστικά, πολύ εύκολα στο να τα κατανοήσουμε και τελικά να τα εντάξουμε στην καθημερινότητά μας, που μας βοηθούν να μαγειρεύουμε και να τρώμε πιο υγιεινά και νόστιμα, ακόμα και αν το φαγητό που μαγειρεύουμε πρόκειται να καταναλωθεί την επόμενη ημέρα.

Επομένως, προσέχουμε τις τροφές που θα επιλέξουμε όταν πρόκειται να μαγειρέψουμε το βράδυ, γνωρίζοντας πως όλες οι τροφές όταν δεν πρόκειται να καταναλωθούν άμεσα και πρόκειται να συντηρηθούν για κάποιες ώρες, υπάρχει ο κίνδυνος αλλοίωσής τους. Τέτοιες τροφές για παράδειγμα είναι το ψάρι, τα αυγά, κάποια οστρακοειδή, η κρέμα γάλακτος, κάποια τυριά π.χ. ροκφόρ, η ψημένη πίτσα, οι πίτες, οτιδήποτε τηγανητό, τα βρασμένα λαχανικά στα οποία έχει προστεθεί ήδη λάδι, τα φαγητά που περιέχουν γάλα, βούτυρο κ.ά. Είναι κατανοητό ότι κάποια από αυτά όταν μπουν στο ψυγείο ή παραμείνουν έξω για κάποιες ώρες, αποκτούν μία έντονη χαρακτηριστική μυρωδιά, όχι τόσο ευχάριστη, πράγμα που αλλοιώνει τη συνολική «εικόνα» του τροφίμου, με αποτέλεσμα να το καθιστά πολλές φορές άχρηστο. Ακόμη, κάποια αποκτούν πιο σκληρή υφή, καθιστώντας τα δυσμάσητα και συνεπώς πιο δύσπεπτα.

Από την άλλη, υπάρχουν τρόφιμα που όταν μαγειρευτούν αποβραδίς και γίνει σωστά η συντήρησή τους, την επόμενη ημέρα δεν παρατηρείται αλλοίωση σε κάποιο από τα οργανοληπτικά χαρακτηριστικά τους, και για αυτό το λόγο και συστήνονται στην περίπτωση που η παρασκευή τους γίνει το βράδυ. Τέτοια τρόφιμα είναι τα ζυμαρικά (όταν αποθηκεύονται χωρίς κάποιου είδους σάλτσα), τα όσπρια, το βρασμένο κρέας ή κοτόπουλο, τα λαχανικά, οι πατάτες, το ρύζι κ.λπ.

Είναι σημαντικό να προσέχουμε πάντα τα σκεύη στα οποία τοποθετούμε τα μαγειρεμένα φαγητά. Καλύτερα είναι τα γυάλινα, καθώς το γυαλί είναι το πιο σταθερό υλικό. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, τα τρόφιμα δεν παίρνουν μυρωδιές και δεν έρχονται σε επαφή με άλλα τρόφιμα (κυρίως νωπά). Τα πλαστικά μπολ, οι χάρτινες συσκευασίες και οι ζελατίνες καλό είναι να αποφεύγονται.

Τέλος, πρέπει να μασάμε σωστά την τροφή μας, και να απολαμβάνουμε το φαγητό μας καθώς το να τρώμε σωστά και να μασάμε καλά επηρεάζει τελικά την υγεία μας. Η σωστή μάσηση της τροφής είναι απαραίτητη για την ολοκληρωμένη πέψη, ενώ αποτρέπει τον κίνδυνο τραυματισμού του εντέρου από τα άπεπτα υπολείμματα τροφής και προλαμβάνει αλλεργικές αντιδράσεις και παθήσεις του πεπτικού. Την ίδια στιγμή, προάγει την έκκριση σάλιου και καταπολεμά τις βουλιμικές τάσεις και την πιθανότητα παχυσαρκίας.

Όλοι γνωρίζουμε ότι το ιδανικό είναι να τρώμε μαγειρεμένο σπιτικό φαγητό κάθε μέρα και όχι μόνο το Σαββατοκύριακο, που έχουμε χρόνο για να ασχοληθούμε με την κουζίνα. Όμως η καθημερινότητα και ο έντονος ρυθμός της ζωής συχνά δεν μας το επιτρέπουν. Υπάρχουν ωστόσο λύσεις- τρόφιμα και μέθοδοι αποθήκευσης και συντήρησης, που μας «λύνουν τα χέρια» ώστε να μη χρειάζεται να μαγειρεύουμε κάθε μέρα, αλλά να διατηρούμε τα φαγητά μας στη συντήρηση ή στην κατάψυξη του ψυγείου μας, για παραπάνω από μία ημέρα.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Χαράτση Γιωτάκη, Ε. (2007). Συνταγές και Διαιτολόγια για Υγιεινή Διατροφή-Ένας πλήρης οδηγός Διατροφής για Διαβητικούς. Εκδόσεις: Μεταίχμιο

Δάλλα, Α. (2003). Πόσο κρατάει το φαγητό μου στην κατάψυξη; Vita.gr, Δημοσιογραφικός Οργανισμός Λαμπράκη Α.Ε.

  • Κυριακή Μπαζαργιάννη
    Κυριακή Μπαζαργιάννη Διαιτολόγος - Διατροφολόγος M.Sc.

    H Κυριακή Μπαζαργιάννη είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, με επιπλέον μεταπτυχιακή εξειδίκευση (M.Sc. - MMedSci) στην άσκηση και τη διατροφή των αθλητών. Εργάζεται στο φαρμακευτικό τμήμα εντός κεντρικού καταστήματος της Θεσσαλονίκης, όπου η κύρια ενασχόληση της αφορά τα συμπληρώματα διατροφής, τα βιολογικά τρόφιμα και την υγιεινή διατροφή. Είναι επιστημονική συνεργάτης του ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης, ενώ αποτελέι μέρος του επιστημονικού προσωπικού του medNutrition από τον 2011.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.