640
Διατροφή

Marketing τροφίμων στα χρόνια του facebook

18 Δεκεμβρίου 2014
1 λεπτό να διαβαστεί
Marketing τροφίμων στα χρόνια του facebook

Photo source: www.bigstockphoto.com

Στις μέρες μας, όπου η τεχνολογία έχει αναπτυχθεί με ραγδαία ταχύτητα, η διαφήμιση τροφίμων επηρεάζεται αισθητά. Πόσοι από εσάς δεν έχετε λογαριασμό στο facebook; Και όσοι από εσάς έχετε, πόση ώρα σπαταλάτε καθημερινά διαβάζοντας διάφορες δημοσιεύσεις που γίνονται σε αυτό; Σκεφτήκατε ποτέ πόσο πολύ επηρεάζεστε από αυτά που διαβάζετε στο facebook και ποια η επιρροή τους στην καθημερινότητά σας;

Έχει παρατηρηθεί παγκοσμίως ότι οι διαφημίσεις τροφίμων με στόχο τα παιδιά προωθούν τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε ενέργεια και θερμίδες και χαμηλά σε θρεπτικά συστατικά. Επιπλέον, πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι η συνεχής διαφήμιση ταχυφαγείων, επηρεάζει τις διατροφικές επιλογές των παιδιών και ότι αυτό οδηγεί σε αύξηση της παχυσαρκίας και ιδιαίτερα της παιδικής παχυσαρκίας. Μια πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Obesity reviews, εξέτασε τη συχνότητα και τον τρόπο με τον οποίο οι διάφοροι παραγωγοί τροφίμων προωθούν τα προϊόντα τους μέσω του facebook. Παρατηρήθηκε ότι σε διάστημα έξι εβδομάδων, έγιναν 468 δημοσιεύσεις για 20 προϊόντα. Επίσης, μια πιο λεπτομερής ανάλυση συμπέρανε ότι περίπου 90% των δημοσιεύσεων αφορούσε σε ανθυγιεινά φαγητά.

Επιπρόσθετα, μια άλλη στατιστική έρευνα που διεκπεραιώθηκε το 2013, έδειξε ότι τόσο τα παιδιά, όσο και οι έφηβοι τείνουν να επισκέπτονται ιστοσελίδες διεθνώς αναγνωρισμένων ταχυφαγείων στο Διαδίκτυο και να εκτίθενται σε περισσότερες διαφημίσεις συγκριτικά με το 2009. Επίσης, ένα ανησυχητικό σημείο είναι ότι σε σύγκριση με το 2009, οι εταιρείες τροφίμων το 2012 είχαν αυξήσει σημαντικά τον προϋπολογισμό σχετικά με τη διαφήμιση των προϊόντων τους.

Σύμφωνα με έρευνες, η διαφήμιση τροφίμων έχει περισσότερο αντίκτυπο στα παιδιά και στους εφήβους. Μια σημαντική επιρροή είναι η εμφανής προτίμηση των παιδιών για συγκεκριμένες μάρκες προϊόντων και η επιθυμία τους για κατανάλωση συγκεκριμένων τροφίμων αμέσως μετά την έκθεσή τους στη σχετική διαφήμιση. Η επιρροή της διαφήμισης τροφίμων μέσω κοινωνικών δικτύων ενημέρωσης επιδρά τόσο στην ποιότητα όσο και στην ποσότητα κατανάλωσης των τροφίμων. Η πιθανότητα εμφάνισης προβλημάτων υγείας συμπεριλαμβανομένης και της παιδικής παχυσαρκίας είναι αρκετά μεγάλη, αν συνεχιστεί η μακροχρόνια προβολή διαφημίσεων που προωθούν ανθυγιεινά φαγητά. Για αυτόν τον λόγο θα ήταν καλό οι κυβερνήσεις των διάφορων χωρών να ενθαρρύνουν την διαφήμιση τροφίμων, με τρόπο όμως που θα βοηθούν παράλληλα τους καταναλωτές να ακολουθούν μια υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή, χωρίς υπερβολές και με χαμηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά, αλάτι, ζάχαρη και λίπος. Χρειάζεται λοιπόν προσοχή και σωστή κριτική αναφορικά με όλες τις διαφημίσεις που έρχεστε αντιμέτωποι, ούτως ώστε να προφυλαχθείτε, τόσο εσείς, όσο και τα παιδιά σας από μελλοντικά προβλήματα υγείας που συνδέονται με την κατανάλωση ανθυγιεινών τροφίμων.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Harris, J.L., Schwartz, M.B., Munsell, C.R., Dembek, C., Liu, S., LoDolce, M., Heard, A., Flening-Milici, F. & Kidd, B. (2013) Fast Food FACTS 2013:Measuring Progress in Nutrition and Marketing to Children and Teens.

Harris, J.L. & Graff, S.K. (2011) “Protecting Children From Harmful Food Marketing: Options for Local Government to Make a Difference” Preventing Chronic Diseases. 8(5): 1-7.

Pierre, C. & Wansink, B. (2012) “Does food marketing need to make us fat? A review and solutions” Nutrition Reviews. 70(10):571-593.

Smith, M., Signal, L. & Jenkin, G. (2014) “In your face: food marketing to youth on facebook.” Obesity Reviews. 15(2):177-205.

  • Έλενα Αλετράρη
    Έλενα Αλετράρη Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος RD Τεχνολόγος Τροφίμων

    Η Έλενα Αλετράρη είναι Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος και Τεχνολόγος Τροφίμων. Είναι επιστημονικός συνεργάτης του medNutrition και της Παγκύπριας Σχολής Γονέων, ερευνητικός επιστήμονας του Ερευνητικού και Εκπαιδευτικού Ινστιτούτου Υγείας του Παιδιού, και παρέχει διαιτολογικές υπηρεσίες σε ιδιωτικό γραφείο στην Λευκωσία.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.