Διατροφή

Το αλάτι μας γερνάει;

22 Σεπτεμβρίου 2014
2 λεπτά να διαβαστεί
Το αλάτι μας γερνάει;

Photo source: www.bigstockphoto.com

Ας δούμε λοιπόν αν το αλάτι μας γερνάει ή είναι απλά ένας ακόμη μύθος. Για να διαπιστώσουμε τι πραγματικά συμβαίνει, πρέπει πρώτα να δούμε τι είναι το αλάτι και ποια είναι η σημασία του για τον οργανισμό μας και ποια προβλήματα δημιουργούνται από την αλόγιστη χρήση του.

Αλάτι είναι, λοιπόν, η κοινή ονομασία του χλωριούχου νατρίου και είναι βασικό συστατικό της ανθρώπινης διατροφής. Απαραίτητη είναι μια μικρή ποσότητα αλατιού να λαμβάνεται καθημερινά με τις τροφές.

Πλεονεκτήματα της ορθής χρήσης του

Όταν βρίσκεται μέσα στον οργανισμό, διευκολύνει την πέψη, ανοίγει την όρεξη, συντελεί στην έκκριση των γαστρικών υγρών, εμποδίζει τις ζυμώσεις στο στομάχι και στo έντερo, αποτρέπει τη δυσκοιλιότητα και βοηθά στον μεταβολισμό των τροφών που περιέχουν πρωτεΐνες. Επίσης, είναι ωφέλιμο σε παθολογικές καταστάσεις, γιατί εμποδίζει την αιμόπτυση, δρα σαν καθαρτικό κ.λπ. Το αλάτι συντελεί στην αύξηση του αριθμού των ερυθρών αιμοσφαιρίων και τα βοηθά να προσλαμβάνουν ευκολότερα το οξυγόνο.

Η κατάχρησή του στη διατροφή είναι δυνατό να προκαλέσει επικίνδυνες παθήσεις. Από την υπερβολική του χρήση, ο άνθρωπος είναι δυνατό να πάθει έλκος, δυσπεψία ή να καταστρέψει τους νεφρούς του. Ακόμη, η αυξημένη χρήση αλατιού στην καθημερινή μας διατροφή, προκαλεί κατακράτηση υγρών, η οποία οδηγεί σε αφυδάτωση και κατ’ επέκταση γήρανση του δέρματος.

Οι ερευνητές έχουν αποκαλύψει ότι, οι έφηβοι που τρώνε πολλά αλμυρά τρόφιμα μπορεί να γερνάνε ακόμα πιο γρήγορα σε σχέση με όσους έχουν μια διατροφή χαμηλή σε αλάτι. Η κατανάλωση μεγάλης ποσότητας αλατιού όχι μόνο κάνει τα κύτταρα να γερνούν πιο γρήγορα, αλλά ενδέχεται να αυξάνει και το κίνδυνο για πρόκληση καρδιακής νόσου.

Σύμφωνα με έρευνα που έγινε από επιστημονική ομάδα στο πανεπιστήμιο Georgia των ΗΠΑ, η ταχύτητα της διαδικασίας της γήρανσης μπορεί να μειωθεί απλά με τη μείωση των επιπέδων αλατιού στη διατροφή. Τα αποτελέσματα της μείωσης αυτής, είναι ιδιαίτερα ορατά μεταξύ των υπέρβαρων και των παχύσαρκων ανθρώπων. Η έρευνα εξέτασε την επίδραση της κατανάλωσης αλατιού στα τελομερή, τα οποία είναι τα προστατευτικά καλύμματα στις άκρες των χρωμοσωμάτων που προστατεύουν τη γενετική πληροφορία από τη φθορά. Το μήκος των τελομερών μειώνεται με το πέρασμα του χρόνου, στους παχύσαρκους εφήβους όμως, που καταναλώνουν αλμυρά τρόφιμα σε μεγάλες ποσότητες, το μήκος των τελομερών των χρωμοσωμάτων μειώνεται ήδη από την εφηβική ηλικία. Τα μικρότερα τελομερή σχετίζονται με ασθένειες συνδεμένες με την ηλικία, όπως η νόσος του Alzheimer και η καρδιακή νόσος.

Στην έρευνα, όπου συμμετείχαν 766 εφήβοι ηλικίας μεταξύ 14 - 18 ετών, διαπιστώθηκε ότι οι παχύσαρκοι έφηβοι που ακολουθούσαν μια δίαιτα υψηλής περιεκτικότητας σε αλάτι είχαν σημαντικά μικρότερα τελομερή. Ο επικεφαλής της έρευνας Dr Haidong Zhu είπε: “Ακόμα και στα νέα υπέρβαρα παιδιά που είναι φαινομενικά υγιή, μπορούμε να διακρίνουμε ότι η υψηλή πρόσληψη αλατιού, επιταχύνει την κυτταρική γήρανση”.Οι μελετητές κατέδειξαν ότι οι έφηβοι που έχουν κανονικόβάρος έστω και αν τρέφονται με αλμυρά τρόφιμα δενδιακινδυνεύουν να πάθουν πρόωρηκυτταρικήγήρανση. «Η μείωση της πρόσληψη αλατιού μπορεί να είναι ένα εύκολο πρώτο βήμα για την απώλεια βάρους στους υπέρβαρους νέους που θέλουν να μειώσουν τον κίνδυνο καρδιακών παθήσεων», είπε.

Tips προς τους γονείς

Βοηθήστε τα παιδιά σας να μειώσουν την υπερκατανάλωση αλατιού, μαγειρεύοντας σπιτικά φαγητά και προσφέροντας φρέσκα φρούτα στα ενδιάμεσα γεύματα, αντί για πατατάκια και άλλα επεξεργασμένα τρόφιμα, που περιέχουν μεγάλες ποσότητες αλατιού. Τελικά, ναι, το αλάτι μας γερνάει αν το υπερκαταναλώνουμε και υπερβαίνουμε την ποσότητα της ασφαλούς ημερήσιας πρόσληψης.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CE%BB%CE%AC%CF%84%CE%B9

http://newsroom.heart.org/news/combo-of-overweight-high-sodium-intake-speeds-cell-aging-in-teens

http://www.huffingtonpost.co.uk/2014/03/25/high-salt-intake-speed-up-ageing-process_n_5026249.html

http://www.foodnavigator.com/Science-Nutrition/High-salt-intake-linked-to-premature-cellular-aging/?utm_source=newsletter_daily&utm_medium=email&utm_campaign=Newsletter%2BDaily&c=KcW14Fl4s6tyNdlC8kBZUrtN564j9OYd

  • Κυριακή Ποντικέρη
    Κυριακή Ποντικέρη Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    Η Κυριακή Ποντικέρη είναι πτυχιούχος Διαιτολόγος – Διατροφολόγος και επιστημονικός συνεργάτης του medNutrition. Ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.