738
Διατροφή

Ξηροί καρποί και μακροζωία

02 Οκτωβρίου 2014
της Εύας Ανδρέου
mpolaki me kshrous karpous

Photo source: www.bigstockphoto.com

Μακροζωία σημαίνει ζω πολλά χρόνια και υγιής. Είναι αρκετές οι συστάσεις των ειδικών για να ζήσουμε πολλά χρόνια και οι περισσότερες έχουν να κάνουν με την διατροφή μας, αφού οι συχνότερες αιτίες θανάτου σχετίζονται με καρδιαγγειακά νοσήματα, διάφορες μορφές καρκίνου, παχυσαρκία και καταστάσεις που είναι αλληλένδετες με αυτήν, όπως ο σακχαρώδης διαβήτης. Οι ξηροί καρποί όπως τα αμύγδαλα, τα φουντούκια, τα φυστίκια, τα κάσιους, τα καρύδια κ.ά. θεωρούνται βασικό κομμάτι μιας ισορροπημένης διατροφής που υπόσχεται μακροημέρευση σύμφωνα με τους επιστήμονες υγείας.

Οι ακατέργαστοι καρποί της φύσης περιέχουν υψηλής βιολογικής αξίας πρωτεΐνες και εξαιρετικής ποιότητας λιπαρά οξέα, πλήθος βιοενεργών συστατικών, όπως αντιοξειδωτικά και φυτοστερόλες, βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία, καθώς και μεγάλες ποσότητες διαλυτών και αδιάλυτων φυτικών ινών. Σαφώς και λόγω της υψηλής περιεκτικότητάς τους σε λιπαρά και πρωτεΐνες προσδίδουν και αρκετές θερμίδες, αυτό δεν σημαίνει πως δεν μπορούν να αποτελέσουν μέρος μιας ισορροπημένης διατροφής. Απεναντίας, η κατανάλωσή τους ενδείκνυται όλες τις ώρες της ημέρας είτε είναι μέρος ενός κυρίως γεύματος είτε ενός ενδιάμεσου σνακ. Τρώγοντας ξηρούς καρπούς μειώνονται οι πιθανότητες να επέλθει θάνατος από καρδιακά νοσήματα, καρκίνο και αναπνευστική νόσο.

Πολλές έρευνες έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα πως η κατανάλωσή τους σχετίζεται με μείωση του κινδύνου εμφάνισης καρδιαγγειακών παθήσεων, Σακχαρώδους Διαβήτη ΙΙ, καθώς και παραγόντων κινδύνου όπως τα χαμηλότερα επίπεδα χοληστερίνης καθώς και αρτηριακής πίεσης. Αποτελέσματα μεγάλης έρευνας σε 76000 γυναίκες και 42000 άνδρες που είχε διάρκεια 30 χρόνια δημοσιεύτηκαν στην επιθεώρηση “New England Journal of Medicine”. Φάνηκε λοιπόν, πως άτομα τα οποία καταναλώνουν ξηρούς καρπούς έχουν μειωμένο το ρίσκο θανάτου σε σχέση με εκείνους που δεν καταναλώνουν σχεδόν ποτέ ξηρούς καρπούς. Συγκεκριμένα, όταν η κατανάλωση ήταν 1 μερίδα ξηρών καρπών σε εβδομαδιαία βάση, το ρίσκο θανάτου ήταν 11% χαμηλότερο, ενώ η κατανάλωση 2-4 μερίδων /εβδομάδα μείωσε τον κίνδυνο στο 13%. Τέλος, η κατανάλωση σε καθημερινή βάση μείωσε τον κίνδυνο κατά 20%. Αξίζει να διευκρινίσουμε πως 1 μερίδα ξηρών καρπών αντιστοιχεί περίπου σε 1 «μπαλάκι του γκολφ»!

Βέβαια, η μελέτη αποκάλυψε τη σχέση μεταξύ κατανάλωσης ξηρών καρπών και μακροζωίας αλλά δεν απέδειξε τη σχέση αιτίας και αποτελέσματος. Οι επιστήμονες τόνισαν πως οι άνθρωποι που κατανάλωναν ξηρούς καρπούς έτειναν να είναι υγιέστεροι σε γενικές γραμμές, αφού ήταν πιο αδύνατοι, είχαν χαμηλότερο δείκτη μάζας σώματος, είχαν χαμηλότερα επίπεδα χοληστερίνης και σακχάρου αίματος, μικρότερη περιφέρεια μέσης, έτρωγαν περισσότερα φρούτα και λαχανικά και ασκούνταν περισσότερο από ό, τι τα άτομα που έτρωγαν λιγότερο ή καθόλου ξηρούς καρπούς.

Είναι πολύ σημαντικό τι επιλέγουμε να μην τρώμε και στη θέση αυτών να επιλέγουμε ξηρούς καρπούς. Επιλέξτε ξηρούς καρπούς αντί για πατατάκια. Αντί για διάφορα γλυκίσματα συνδυάστε ξηρούς καρπούς με μέλι και αποξηραμένα φρούτα και εμπλουτίστε τις σαλάτες σας με ανάλατους ξηρούς καρπούς. Οι ξηροί καρποί μπορούν να αποτελέσουν μέρος μιας συνολικά υγιεινής διατροφής πάντα με γνώμονα το μέτρο. Ακολουθήστε ένα ισορροπημένο διαιτολόγιο, ασκηθείτε, χαλαρώστε και χαμογελάστε – αυτά είναι τα μυστικά της μακροζωίας.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Serena Gordon, Eat Nuts, Live Longer?,WebMD

Kathleen M. Zelman, MPH, RD, LD, Go Nuts on Your Diet!, WebMD

  • Εύα Ανδρέου Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    Η Εύα Ανδρέου ολοκλήρωσε τις σπουδές της στην Θεσσαλονίκη και εργάζεται σαν Διατροφολόγος – Διαιτολόγος από το 2008 αρχικά στην Κατερίνη και έπειτα στην Αθήνα. Είναι μέλος της ομάδας του mednutrition από το 2011.

×
×