Άλλες Παθήσεις

Διάσειση: Πώς να την αντιμετωπίσετε διατροφικά;

της Εύας Τσάκου & της Θεοδώρας Κατσαρού
20 Μαρτίου 2017
35904 Προβολές
3 λεπτά να διαβαστεί
Τελευταία ενημέρωση 04 Απριλίου 2024
diatrofiki antimetwpish ths diaseishs

Photo source: www.bigstockphoto.com

Τι είναι η διάσειση;

Η διάσειση είναι ένας τύπος ήπιας έως σοβαρής εγκεφαλικής βλάβης που μπορεί να συμβεί σε οποιαδήποτε ηλικία. Συνήθως η διάσειση συμβαίνει λόγω χτυπήματος, τραντάγματος ή πρόσκρουσης στο κεφάλι ή το σώμα, που έχει ως αποτέλεσμα ο εγκέφαλος να κινείται γρήγορα μπρος-πίσω. Αυτή η κίνηση είναι τραυματική και μπορεί να βλάψει τα εγκεφαλικά κύτταρα, να προκαλέσει χημικές αλλαγές στο εσωτερικό του εγκεφάλου ή να ενεργοποιήσει όλα τα εγκεφαλικά κύτταρα ταυτόχρονα, οδηγώντας σε κρίση. Ως εκ τούτου, η αξιολόγηση των συμπτωμάτων μετά το χτύπημα του κεφαλιού σας είναι σημαντική!

Ποια τα συμπτώματα της διάσεισης;

Τα συμπτώματα της διάσεισης περιλαμβάνουν:

  • Ζαλάδα ή σύγχυση
  • Πονοκέφαλο
  • Θολή όραση ή ευαισθησία στο φως και το θόρυβο
  • Κούραση
  • Προβλήματα ισορροπίας
  • Δυσκολία συγκέντρωσης ή αμνησία
  • Ναυτία ή έμετο
  • Εναλλαγές στη διάθεση
  • Δυσκολία στον ύπνο

Τα συμπτώματα της διάσεισης μπορεί να είναι από ήπια έως σοβαρά και διαρκούν από ώρες και ημέρες έως εβδομάδες και μήνες, ανάλογα με τη σοβαρότητα της κατάστασης.

concussion sport 1

Ποια η σημασία της διατροφής στη διάσειση;

Η κατάλληλη διατροφή από μόνη της δεν μπορεί να θεραπεύσει μια διάσειση, μπορεί όμως να υποστηρίξει τη διαδικασία αποκατάστασης, καθώς ο εγκέφαλος χρειάζεται επάρκεια σε θερμίδες και θρεπτικά συστατικά. Μάλιστα, ο εγκέφαλος χρησιμοποιεί περίπου το 20% από την ενέργεια που λαμβάνουμε ημερησίως από την τροφή και πάνω από 40 βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία και θρεπτικά συστατικά. Επειδή η διάσειση μπορεί να μεταβάλει τα επίπεδα αυτών των στοιχείων, η επαρκής κατανάλωση συγκεκριμένων τροφών μπορεί να αναπληρώσει τις ανεπάρκειες και να βοηθήσει τη διαδικασία επούλωσης.

Ποια θρεπτικά συστατικά θα σας βοηθήσουν;

Πρωτεΐνη

Η πρωτεΐνη είναι απαραίτητη για την επισκευή και την επαναφορά των ιστών. Η κατανάλωση, μάλιστα, ποικιλίας πηγών πρωτεΐνης στη διατροφή σας εξασφαλίζει ότι θα λάβετε όλα τα απαραίτητα αμινοξέα που απαιτούνται για τη βέλτιστη αποκατάσταση. Καλές πηγές πρωτεΐνης είναι το ψάρι, το κοτόπουλο, το κρέας, τα όσπρια, τα αυγά, τα γαλακτοκομικά, η σόγια, οι ξηροί καρποί και οι σπόροι.

Ωμέγα-3 λιπαρά οξέα

Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, που βρίσκονται σε λιπαρά ψάρια όπως ο σολομός, οι σαρδέλες, τα καρύδια και ο λιναρόσπορος, έχουν αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες που μπορεί να βοηθήσουν στη μείωση της φλεγμονής στον εγκέφαλο μετά από διάσειση. Άλλες τροφές με αντιφλεγμονώδη δράση που μπορείτε να συμπεριλάβετε στη διατροφή σας είναι τα φρούτα, τα λαχανικά, οι ξηροί καρποί και το ελαιόλαδο.

Τροφές πλούσιες σε αντιοξειδωτικά

Τροφές πλούσιες σε αντιοξειδωτικά μπορούν να βοηθήσουν στην καταπολέμηση του οξειδωτικού στρες στον εγκέφαλο. Αντιοξειδωτικά θα βρείτε στα φρούτα, τα λαχανικά, το ελαιόλαδο, τις ελιές, τους ξηρούς καρπούς και το τσάι.

Βιταμίνη D

Οι έρευνες δείχνουν ότι η βιταμίνη D μπορεί να έχει νευροπροστατευτικές ιδιότητες και ότι θα μπορούσε να παίξει ρόλο στην υγεία και τη λειτουργία του εγκεφάλου. Ενώ χρειάζονται περισσότερες μελέτες για την πλήρη κατανόηση της σχέσης μεταξύ της βιταμίνης D και της διάσεισης, η διασφάλιση βέλτιστων επιπέδων μπορεί να βοηθήσει στη διαδικασία της ανάκαμψης.

Μαγνήσιο

Το μαγνήσιο έχει επίσης νευροπροστατευτικές ιδιότητες! Μπορεί να ρυθμίσει την απελευθέρωση νευροδιαβιβαστών, να ρυθμίσει την εισροή ασβεστίου στα κύτταρα και να μειώσει το οξειδωτικό στρες και τη φλεγμονή. Επίσης ο ρόλος του μαγνησίου στη μυϊκή χαλάρωση και την αγγειοδιαστολή μπορεί να συμβάλει στην ανακούφιση από τον πονοκέφαλο.

Νερό

Ένα από τα πρώτα πράγματα που πρέπει να κάνετε μετά από έναν εγκεφαλικό τραυματισμό είναι να πιείτε νερό! Ο εγκέφαλός σας χρησιμοποιεί νερό για να απορροφήσει όλα τα άλλα θρεπτικά συστατικά που καταναλώνετε. Πίνοντας άφθονο νερό κατά τη διάρκεια της ανάρρωσής σας, θα βοηθήσετε το σώμα και τον εγκέφαλο να αξιοποιήσουν στο έπακρο τα άλλα θρεπτικά συστατικά που λαμβάνετε. Το νερό μπορεί επίσης να βοηθήσει στη ρύθμιση της θερμοκρασίας του σώματός σας, κάτι που είναι σημαντικό για την ανάρρωση μετά τη διάσειση. Πέρα από το νερό, υγρά θα λάβετε και από το τσάι και από χυμούς φρούτων και λαχανικών.

Ποια τρόφιμα να αποφύγετε;

Όπως υπάρχουν πολλές τροφές που μπορούν να υποστηρίξουν την επούλωση, υπάρχουν και κάποιες που μπορεί να καθυστερήσουν την ανάρρωσή σας. Ορισμένες τροφές μπορεί ακόμη και να επιδεινώσουν τα συμπτώματα διάσεισης.

Ζάχαρη και επεξεργασμένα τρόφιμα

Η υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη και τα επεξεργασμένα τρόφιμα (λευκά αμυλούχα, αλλαντικά, συσκευασμένα γλυκίσματα) μπορεί να συμβάλουν στη φλεγμονή και να καθυστερήσουν την ανάρρωσή σας.

Αλκοόλ

Το αλκοόλ επηρεάζει τη λειτουργία του εγκεφάλου σας και κατά τη διάρκεια της ανάρρωσης από διάσειση μπορεί να επιδεινώσει τα συμπτώματά σας.

concussion brain

Υπάρχουν συμπληρώματα που μπορούν να βοηθήσουν;

Υπάρχουν έρευνες που έχουν μελετήσει την αποτελεσματικότητα κάποιων συμπληρωμάτων στη διάσειση, ωστόσο τα αποτελέσματα δεν είναι ξεκάθαρα. Ειδικότερα, έχει διερευνηθεί το συμπλήρωμα L-θρεονικό μαγνήσιο, η γλουταθειόνη, η κρεατίνη, η κουρκουμίνη κ.α.

Ωστόσο, ενώ υπάρχουν πολλά υποσχόμενα στοιχεία που υποστηρίζουν τα πιθανά οφέλη των συμπληρωμάτων αυτών στη διαχείριση της διάσεισης, απαιτείται περισσότερη έρευνα για να καθοριστεί η αποτελεσματικότητά τους και οι βέλτιστες δοσολογίες.

Τι άλλο μπορείτε να κάνετε;

Μετά από μία διάσειση είναι σημαντικό να αποτρέψετε κάποιον περαιτέρω τραυματισμό και να διευκολύνετε την ανάρρωση. Για τον λόγο αυτό, συνίσταται η ξεκούραση, τόσο η σωματική όσο και η πνευματική!

Παράλληλα χρειάζεται στενή παρακολούθηση για τυχόν επιδείνωση των συμπτωμάτων, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορεί να χρειαστεί περαιτέρω ιατρική αξιολόγηση και θεραπεία, ιδιαίτερα εάν τα συμπτώματα είναι σοβαρά ή επίμονα.

Η επιστροφή στις καθημερινές σας δραστηριότητες, συμπεριλαμβανομένων των αθλημάτων και άλλης σωματικής ή γνωστικής άσκησης, θα πρέπει να γίνεται σταδιακά και να καθοδηγείται από επαγγελματία υγείας, ώστε να μειωθεί ο κίνδυνος επαναλαμβανόμενου τραυματισμού ή επιπλοκών.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Robert Silverman, How To Use Nutrition To Speed Your Concussion Recovery,2016

Centers for disease control and prevention, Concussion Safety Starts with You

S Walrand, R Gaulmin, R Aubin, V Sapin, A Coste, M Abbot. Nutritional factors in sport-related concussion. Neurochirurgie. 2021 May;67(3):255-258. doi: 10.1016/j.neuchi.2021.02.001. Epub 2021 Feb 11.

Tansy Ryan, Sarah Nagle, Ed Daly, Alan J. Pearce, Lisa Ryan. A Potential Role Exists for Nutritional Interventions in the Chronic Phase of Mild Traumatic Brain Injury, Concussion and Sports-Related Concussion: A Systematic Review. Nutrients2023, 15(17), 3726; https://doi.org/10.3390/nu15173726

Emma Finnegan, Ed Daly, Alan J. Pearce and Lisa Ryan. Nutritional interventions to support acute mTBI recovery. Front Nutr.2022; 9: 977728. Published online 2022 Oct 14. doi: 3389/fnut.2022.977728

Εύα Τσάκου
Εύα Τσάκου Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

Η Εύα Τσάκου είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, με εξειδίκευση στις διατροφικές διαταραχές και την παχυσαρκία. Έχει εργαστεί στο τμήμα εταιρικής επικοινωνίας και marketing του medNutrition και παρέχει διαιτολογικές υπηρεσίες στο νεοσύστατο διαιτολογικό της γραφείο στη Νέα Σμύρνη.

Θεοδώρα Κατσαρού
Θεοδώρα Κατσαρού Κλινικός Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.