Διατροφή

Η αλήθεια για το ψωμί

31 Μαρτίου 2015
3 λεπτά να διαβαστεί

Το ψωμί είναι ένα από τα βασικότερα τρόφιμα για τον άνθρωπο. Τα είδη του, η ποιότητά του, τα θρεπτικά συστατικά του, η εύκολη και φθηνή παρασκευή του, αλλά και το γεγονός ότι συνδυάζεται με όλων των ειδών τα φαγητά, το καθιστούν είδος ευρείας κατανάλωσης.

Το ψωμί είναι κύρια πηγή υδατανθράκων, ενός μακροθρεπτικού συστατικού που μας παρέχει άμεση ενέργεια, καθώς μετατρέπεται στο σώμα μας σε γλυκόζη. Η γλυκόζη είναι το κύριο 'άμεσο καύσιμο' του οργανισμού μας, ενώ αποτελεί αποκλειστική μορφή ενέργειας για τη λειτουργία βασικών ζωτικών οργάνων, όπως ο εγκέφαλος.

Το ψωμί παρασκευάζεται κατά βάση από αλεύρι σίτου, ενώ εναλλακτικές μορφές του αποτελούν το ψωμί από σίκαλη, βρώμη, καλαμπόκι, ρύζι, σόγια ή συνδυασμό δημητριακών (συνήθως κριθάρι, βρώμη και σίκαλη). Μπορεί να φτιάχνεται με προζύμι ή χωρίς και να περιέχει αποξηραμένα φρούτα (όπως το σταφιδόψωμο), ξηρούς καρπούς (καρυδόψωμο) ή ελιές (ελαιόψωμο). Πέρα από την παραδοσιακή φρατζόλα, θα το βρείτε σε μορφή μπαγκέτας, καθώς και σε φέτες για τοστ ή σε στρογγυλό σχήμα (bagels). Άφθονες οι επιλογές, λοιπόν, γεγονός που οφείλεται στο μέγεθος της κατανάλωσης και στην ανάγκη για ποικιλία.

Για πολλούς το ψωμί θεωρείται ο «κακός δαίμονας» της διατροφής μας. «Έχει πολλές θερμίδες», «έχει υψηλή περιεκτικότητα ζάχαρης», «δεν προσφέρει θρεπτικά συστατικά», είναι μόνο μερικά από τα επιχειρήματα που αναπτύσσονται ενάντια στην κατανάλωσή του. Η κατανάλωση ψωμιού συχνά αποφεύγεται κατά την περίοδο μίας δίαιτας, όπως και άλλες πηγές υδατανθράκων, καθώς κυριαρχεί η λανθασμένη αντίληψη ότι δε μπορεί να ενταχθεί σε ένα ισορροπημένο διαιτολόγιο.

Μέσα από το quiz αυτό, αποκαθιστούμε την αλήθεια για το ψωμί, αναλύουμε τη διατροφική αξία των διάφορων ειδών ψωμιού και εξηγούμε γιατί το ψωμί δεν είναι μόνο θερμίδες και οφείλει να είναι αναπόσπαστο κομμάτι της διατροφής μας.

error messagebox
00:00

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Anderson JW, Baird P, Davis RH Jr, Ferreri S, Knudtson M, Koraym A, Waters V, Williams CL. Health benefits of dietary fiber. Nutr Rev. 2009 Apr;67(4):188-205.

Slavin JL. Position of the American Dietetic Association: health implications of dietary fiber. J Am Diet Assoc. 2008 Oct;108(10):1716-31

http://wholegrainscouncil.org/whole-grains-101/existing-standards-for-whole-grains

http://www.aaccnet.org/about/newsreleases/Pages/WholeGrainProductCharacterization.aspx

  • Γεώργιος Σαλταούρας
    Γεώργιος Σαλταούρας Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, PhD-c, ANutr

    Ο Γιώργος Σαλταούρας είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, υποψήφιος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Oxford Brookes στον τομέα της Διατροφής και Αγωγής Υγείας και μέλος του Βρετανικού Συλλόγου Διατροφολόγων. Διδάσκει στο ίδιο Πανεπιστήμιο ενώ παράλληλα αρθρογραφεί για το medNutrition από το 2013.α

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.