Δίαιτα

Σύστημα ORAC

23 Ιανουαρίου 2014
1 λεπτό να διαβαστεί
Σύστημα ORAC

Photo source: www.bigstockphoto.com

ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity) είναι ουσιαστικά ένα εργαστηριακό τεστ μου μετράει τη συνολική αντιοξειδωτική ικανότητα ενός τρόφιμου. Ουσιαστικό το τρόφιμο που εξετάζεται τοποθετείται μαζί με παράγοντες που προκαλούν τη δημιουργία ελεύθερων ριζών και μόρια που είναι ευάλωτα στην οξείδωση. Μέσω της μέτρησης της οξείδωσης που έχει γίνει στα μόρια αυτά μετά από ορισμένο χρονικό διάστημα, βγάζουμε συμπέρασμα για την αντιοξειδωτική ικανότητα του τροφίμου, πόσο προστάτεψε δηλαδή τα ευάλωτα μόρια από τις ελεύθερες ρίζες. Όσο λιγότερη βλάβη έχει συμβεί, τόσο υψηλότερο ORAC σκορ έχει το τρόφιμο.

Οι μέτρησες της οξειδωτικής ικανότητας εκατοντάδων τρόφιμων, ποτών και μπαχαρικών έχουν συγκεντρωθεί σε μία βάση δεδομένων που μπορεί κάποιος να βρει στο Διαδίκτυο.

Πώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί;

Μια απλή περιήγηση στη βάση δεδομένων θα βοηθήσει στην ανακάλυψη των τροφών αυτών που είναι πλούσιες σε αντιοξειδωτικά, θα δώσει ιδέες για το πώς μπορείτε να προσλαμβάνεται περισσότερα αντιοξειδωτικά, ενώ μπορείτε και εύκολα να μετρήσετε αν παίρνετε αρκετά αντιοξειδωτικά κάθε μέρα από τις επιλογές σας.

Προσοχή όμως! Το σκορ του κάθε τροφίμου αφορά 100 γραμμάρια προϊόντος, θα χρειαστεί να κάνετε αναγωγή στη μερίδα που καταναλώνετε πριν καταλήξετε ότι η ρίγανη της σαλάτας είναι η κύρια πηγή αντιοξειδωτικών σας, καθώς το σκορ της ρίγανης μπορεί να είναι μεγάλο, αλλά η ποσότητα που καταναλώνουμε είναι ελάχιστη.

Είναι αξιόπιστο;

Δυστυχώς, η συγκεκριμένη μέτρηση έχει γίνει στο δοκιμαστικό σωλήνα. Θα ήταν λάθος να υποθέσουμε ότι τα πράγματα λειτουργούν με τον ίδιο τρόπο στο ανθρώπινο σώμα, όπου τα πράγματα είναι πιο σύνθετα και άλλοι παράγοντες επηρεάζουν την αντιοξειδωτική ικανότητα. Το σκορ του κάθε τροφίμου μπορεί να χρησιμοποιηθεί απλά σαν δείκτης για το αν έχει αρκετά αντιοξειδωτικά ή όχι, χωρίς να θεωρούμε ότι το νούμερο αυτό μεταφράζεται στην ακριβή του αντιοξειδωτική ικανότητα στον οργανισμό.

Πρέπει να μετράω κάθε μέρα το ORAC σκορ μου;

Όχι, δεν πρέπει. Μία διατροφή με ποικιλία στα τρόφιμα, διαφορετικά φρούτα, λαχανικά και μπαχαρικά καλύπτει σίγουρα της ανάγκες του κάθε ατόμου σε αντιοξειδωτικά.

Ο δείκτης ORAC μπορεί να μας δώσει πληροφορίες για το ποια τρόφιμα έχουν περισσότερα αντιοξειδωτικά από τα άλλα, όχι να τρώμε μαρούλι αντί για λάχανο κάθε μέρα επειδή έχει περισσότερα αντιοξειδωτικά. Άλλωστε, τα αντιοξειδωτικά είναι μόνο ένα κομμάτι της διατροφής. Κάθε τρόφιμο περιέχει και άλλα απαραίτητα για τον οργανισμό συστατικά που μπορεί να μην έχουν αντιοξειδωτική δράση και άρα στο σκορ αυτό να φαίνεται “φτωχό”.

Βασικό είναι να έχουμε στο μυαλό μας ότι στόχος δεν είναι να λαμβάνουμε όσα περισσότερα αντιοξειδωτικά γίνεται. Άλλωστε, έχει φανεί ερευνητικά ότι μεγαδόσεις αντιοξειδωτικών (συνήθως από συμπληρώματα) έχουν μάλλον επιβλαβή δράση στον οργανισμό.

Τέλος, ο δείκτης ORAC και γενικά η ολική πρόσληψη αντιοξειδωτικών δεν έχει καμία συσχέτιση με το έλεγχο του βάρους, όπως πολλές φορές παρερμηνεύεται.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Niki E. Assessment of antioxidant capacity in vitro and in vivo. Free Radic Biol Med. 2010 Aug 15;49(4):503-15. doi: 10.1016/j.freeradbiomed.2010.04.016.

Robbins RJ, Kwik-Uribe C, Hammerstone JF, Schmitz HH. Analysis of flavanols in foods: what methods are required to enable meaningful health recommendations? J Cardiovasc Pharmacol. 2006;47 Suppl 2:S110-8; discussion S119-21.

Sommer A, Vyas KS. A global clinical view on vitamin A and carotenoids. Am J Clin Nutr. 2012 Nov;96(5):1204S-6S. doi: 10.3945/ajcn.112.034868.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.