Λεξικό Διατροφής

Φιδές

03 Απριλίου 2023
27495 Προβολές
4 λεπτά να διαβαστεί
fides-voithaei-ontos-sto-kryoma

Photo source: www.Canva.com

Το ξεχωριστό αυτό είδος ζυµαρικού προτιμάται για τη λεπτή υφή και την ευελιξία του στη μαγειρική. Ο φιδές είναι ένα λεπτό και μακρύ ζυμαρικό που παρασκευάζεται κυρίως από αλεύρι σιμιγδαλιού ή/ και αλεύρι σίτου και νερό. Είναι ιδανικός για σούπες αλλά και διάφορες άλλες συνταγές της ελληνικής και διεθνούς κουζίνας, αφού μπορεί να αντικαταστήσει το ρύζι και άλλα δημητριακά σε σαλάτες και συνοδευτικά. Συνδυάζοντάς τον με άλλα υλικά μπορούμε να φτιάξουμε ένα θρεπτικό, υγιεινό και νόστιμο γεύμα.

Η διατροφική Αξία του Φιδέ

Ο φιδές μπορεί να αποτελέσει μια υγιεινή επιλογή τροφής όταν καταναλώνεται με μέτρο και παρασκευάζεται με υγιεινό τρόπο. Αν και το ακριβές θρεπτικό περιεχόμενο του φιδέ μπορεί να ποικίλλει ανάλογα με τη μάρκα και τα συστατικά που χρησιμοποιούνται, μια γενική διατροφική επισκόπηση στα 100γρ φιδέ είναι:

Διατροφική Αξία ανά 100g:
Θερμίδες 350-380 kcal
Υδατάνθρακες 70-85 γρ (υψηλή περιεκτικότητα υδατανθράκων)
Πρωτεΐνη 10-12 γρ (μέτρια περιεκτικότητα πρωτεΐνης)
Λίπος 1-2 γρ (πολύ χαμηλή περιεκτικότητα)
Φυτικές Ίνες 1-3 γρ (όχι σημαντική ποσότητα)
Βιταμίνες και Μέταλλα δεν αποτελεί σημαντική πηγή βιταμινών και μετάλλων, αλλά περιέχει μικρές ποσότητες σιδήρου και βιταμινών του συμπλέγματος Β.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το θρεπτικό περιεχόμενο ενός πιάτου με φιδέ ποικίλλει ανάλογα με τον τρόπο παρασκευής και σερβιρίσματος, καθώς και με άλλα υλικά που μπορεί να προστεθούν στο πιάτο. Για παράδειγμα, εάν ο φιδές χρησιμοποιείται σε μια σούπα με λαχανικά και κρέας, το θρεπτικό περιεχόμενο του συνολικού πιάτου διαφέρει από τον βρασμένο φιδέ σκέτο.

Ποια είναι τα οφέλη του φιδέ;

Ο φιδές είναι μια ευέλικτη, βολική και θρεπτική επιλογή φαγητού που προσφέρει μια σειρά από οφέλη όταν ενσωματώνεται σε μια καλά ισορροπημένη διατροφή, μερικά από τα οποία περιλαμβάνουν:

Ευκολία

Προετοιμάζεται γρήγορα και εύκολα, καθιστώντας τον μια βολική επιλογή φαγητού για πολυάσχολα άτομα. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε διάφορα πιάτα, από σούπες μέχρι stir-fries, και είναι έτοιμος μέσα σε λίγα λεπτά.

Ευελιξία

Μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε διάφορα πιάτα, είτε αλμυρά είτε γλυκά, καθιστώντας το ένα ευέλικτο υλικό μαγειρικής. Σερβίρεται ζεστό ή κρύο και μπορεί να συνδυαστεί με διάφορα υλικά, δημιουργώντας μια μεγάλη γκάμα γεύσεων.

Διατροφική Αξία

Είναι μια καλή πηγή υδατανθράκων, οι οποίοι παρέχουν ενέργεια στον οργανισμό, και έχει μέτρια περιεκτικότητα πρωτεΐνης (1 φλιτζάνι μαγειρεμένος φιδές παρέχει περίπου 6 γρ πρωτεΐνης). Περιέχει επίσης μικρές ποσότητες ορισμένων μετάλλων όπως σίδηρο και μαγνήσιο, τα οποία είναι

σημαντικά για τη διατήρηση υγιών ερυθρών αιμοσφαιρίων και της υγείας των οστών, αντίστοιχα.

Χαμηλό σε Λιπαρά και Χοληστερόλη

Έχει χαμηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά και χοληστερόλη, γεγονός που το καθιστά καλή επιλογή για άτομα που προσπαθούν να διαχειριστούν το βάρος τους ή να διατηρήσουν ένα υγιές επίπεδο χοληστερόλης.

Εύκολο στην Πέψη

Eίναι εύπεπτος και θα βοηθά στα πεπτικά προβλήματα.

Προσιτό τρόφιμο

Μια οικονομική επιλογή φαγητού, προσβάσιμη σε άτομα με περιορισμένο προϋπολογισμό και ευρέως διαθέσιμο στην αγορά.

Φιδές από ρύζι

Ο φιδές μπορεί να παρασκευαστεί επίσης από ρύζι και θεωρείται γενικά πιο υγιεινός σε σχέση με τον φιδέ με βάση το σιτάρι, καθώς δεν περιέχει γλουτένη, έχει λιγότερες θερμίδες και υδατάνθρακες και διαθέτει υψηλότερη περιεκτικότητα φυτικών ινών.

Vermicelli eating

Βοηθάει ο φιδές στο κρυολόγημα;

Η σούπα με φιδέ χρησιμοποιείται συχνά για να βοηθήσει στην ανακούφιση των συμπτωμάτων του κρυολογήματος και της γρίπης ως γιατροσόφι. Αυτό μπορεί να οφείλεται σε διάφορους λόγους:

Ενυδάτωση

Ο φιδές σερβίρεται συχνά ως σούπα, γεγονός που βοηθά στην αύξηση της πρόσληψης υγρών και στην ενυδάτωση του οργανισμού, ειδικά κατά τη διάρκεια ενός κρυολογήματος.

Ζεστασιά

Ο ζεστός ζωμός της σούπας φιδέ μπορεί να καταπραΰνει τον πονόλαιμο παρέχοντας προσωρινή ανακούφιση από τα συμπτώματα του κρυολογήματος και της γρίπης. Ο ατμός από τη ζεστή σούπα μπορεί να καθαρίσει τις ρινικές οδούς, βοηθώντας στη συμφόρηση και διευκολύνοντας την αναπνοή.

Πηγή θρεπτικών συστατικών

Συχνά στον φιδέ σούπα προστίθενται λαχανικά, όσπρια και πρωτεΐνη σε σούπες, παρέχοντας στο σώμα τις απαραίτητες βιταμίνες, μέταλλα και άλλα θρεπτικά συστατικά που απαιτούνται για την ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος και την αντιμετώπιση των ασθενειών, όπως ο ιός της γρίπης.

Comfort food

Ο φιδές σε σούπα μπορεί να είναι ένα ανακουφιστικό φαγητό κατά τη διάρκεια ενός κρυολογήματος, παρέχοντας ένα ζεστό, χορταστικό γεύμα που μπορεί να μας φτιάξει τη διάθεση.

Φυσικά αν έχεις κρυολόγημα, είναι καλύτερο να συμβουλευτείς το γιατρό σου για να σε καθοδηγήσει.

Τι να προσέξεις;

Η κατανάλωση του φιδέ με μέτρο μπορεί να αποτελέσει μέρος μιας υγιεινής διατροφής. Ωστόσο, όπως κάθε τρόφιμο, η υπερβολική κατανάλωση του μπορεί να είναι επιβλαβής για την υγεία.

Ο φιδές συχνά παρασκευάζεται από επεξεργασμένο αλεύρι και έχει χαμηλότερη θρεπτική αξία σε σύγκριση με αυτόν που παρασκευάζεται με αλεύρι ολικής αλέσεως. Επίσης, οι απλοί υδατάνθρακες στο επεξεργασμένο άλευρο θα προκαλέσουν ταχεία αύξηση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα. Αυτό μπορεί να είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο για άτομα με διαβήτη ή άλλες παθήσεις που σχετίζονται με το σάκχαρο του αίματος. Είναι επίσης σημαντικό να σημειωθεί ότι ο φιδές που παρασκευάζεται από αλεύρι σίτου συνήθως περιέχει γλουτένη, και πρέπει να αποφεύγεται από άτομα που πάσχουν από κοιλιοκάκη.

Επιπλέον, συνταγές στις οποίες ο φιδές τηγανίζεται, μπορεί να είναι ιδιαίτερα επιβαρυμένος με λιπαρά και θερμίδες.

Είναι σημαντικό να προσέχεις το μέγεθος της μερίδας και τα συστατικά που χρησιμοποιούνται στα πιάτα με φιδέ για να ελαχιστοποιήσεις πιθανούς κινδύνους για την υγεία.

Τέλος, είναι πάντα καλύτερο να ελέγχεις τις διατροφικές πληροφορίες και τη λίστα συστατικών στη συσκευασία πριν από την αγορά, αφού ορισμένες μάρκες μπορεί να έχουν αρκετό αλάτι, ζάχαρη πρόσθετα ή/και συντηρητικά, και έτσι εάν καταναλωθούν σε υπερβολική ποσότητα ή μεγάλη συχνότητα μπορεί να επιβαρύνουν τον οργανισμό.

Ποια Υλικά να Προσθέσεις στο Φιδέ για ένα πιο Θρεπτικό και Νόστιμο Αποτέλεσμα;

Για να ενισχύσεις τη θρεπτική αξία αλλά και τη γεύση του φιδέ πρόσθεσε στο πιάτο σου:

  • Λαχανικά: Η προσθήκη λαχανικών όπως καρότα, πιπεριές, αρακάς και μανιτάρια θα αυξήσουν την περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες, βιταμίνες και μέταλλα του γεύματος αλλά θα προσθέσουν και διαφορετικές υφές. Τα κρεμμύδια θα δώσουν έξτρα βάθος γεύσης και άρωμα.
  • Πρωτεΐνη: Η προσθήκη υλικών όπως κοτόπουλο, γαρίδες, μοσχάρι, χοιρινό, όσπρια (πχ σε μινεστρόνε) ή τόφου, μπορούν να προσθέσουν πρωτεΐνη στα πιάτα με φιδέ, βοηθώντας στην ισορροπία του γεύματος και κρατώντας σε χορτάτο.
  • Μπαχαρικά: Η προσθήκη μπαχαρικών όπως ο κουρκουμάς, το τζίντζερ και το σκόρδο, εκτός από γεύση, θα αυξήσουν τα οφέλη για την υγεία, όπως η μείωση της φλεγμονής και η ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος.
  • Ξηρούς καρπούς και σπόρους: Η προσθήκη υλικών όπως το σουσάμι, τα φιστίκια ή τα αμύγδαλα θα αυξήσει την περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες, καλά λιπαρά και φυτικές ίνες.
  • Βότανα: Η προσθήκη φρέσκων βοτάνων όπως ο κόλιανδρος, ο βασιλικός ή η μέντα μπορούν να προσθέσουν γεύση και θρεπτικά συστατικά στα πιάτα με φιδέ, καθώς και να αυξήσουν τα συνολικά οφέλη για την υγεία.

Τέλος, η προσθήκη σάλτσας όπως η σόγια σος με χαμηλό νάτριο ή χειροποίητη σάλτσα hoisin μπορεί να προσθέσουν βάθος και γεύση στα πιάτα με φιδέ.

Συμπερασματικά

Ο φιδές είναι μια υγιεινή και θρεπτική τροφή που μπορεί να ενσωματωθεί σε μια ισορροπημένη διατροφή και να καταναλώνεται με μέτρο. Είναι σημαντικό να διαβάζεις την ετικέτα και να γνωρίζεις τις πιθανές παρενέργειες της κατανάλωσης του, αν έχεις διατροφικούς περιορισμούς ή προβλήματα υγείας. Ενώ, ο φιδές σούπα δεν θα θεραπεύσει τη γρίπη, μπορεί να βοηθήσει στην ανακούφιση των συμπτωμάτων και να υποστηρίξει τη φυσική διαδικασία ανάκαμψης του οργανισμού.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

United States Department of Agriculture (USDA) FoodData Central. Vermicelli, cooked. Accessed on February 28, 2023. (source: https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/170566/nutrients)

Encyclopædia Britannica. Vermicelli, Accessed on February 28, 2023 https://www.britannica.com/topic/vermicelli.

Tan HZ, Li ZG, Tan B. Starch noodles: History, classification, materials, processing, structure, and nutrition, quality evaluating and improving. Food Research International. 2009; 42:551-576.

Mogra R, Midha S. Value addition of traditional wheat flour vermicelli J Food Sci Technol. 2013 Aug; 50(4): 815–820. Published 2011 Jun 14. doi: 10.1007/s13197-011-0403-3

Di Pede G, Dodi R, Scarpa C, Brighenti F, Dall'Asta M, Scazzina F. Glycemic Index Values of Pasta Products: An Overview. Foods. 2021 Oct 22;10(11):2541. doi: 10.3390/foods10112541. PMID: 34828822; PMCID: PMC8623826.

Rennard B, Ertl R,  Gossman G,  Robbins R,  Rennard S.Chicken soup inhibits neutrophil chemotaxis in vitro. Chest 2000 Oct;118(4):1150-7. doi: 10.1378/chest.118.4.1150.

Colds and flu: What to eat and drink. Harvard Health Publishing. https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/colds-and-flu-what-to-eat-and-drink. Accessed March , 2023.

Ballester P, Cerdá B, Arcusa R, Marhuenda J, Yamedjeu K, Zafrilla P. Effect of Ginger on Inflammatory Diseases.Molecules. 2022 Oct 25;27(21):7223

Josling P. Preventing the common cold with a garlic supplement: a double-blind, placebo-controlled survey. Adv Ther. 2001 Jul-Aug;18(4):189-93. doi: 10.1007/BF02850113. PMID: 11697022.

Gluten-Free Diet. Celiac Disease Foundation. https://celiac.org/gluten-free-living/what-is-gluten/. Accessed March 3, 2023.

Carbohydrates and Blood Sugar. Harvard Health Publishing. https://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/carbohydrates--good-or-bad-for-you. Accessed March 3, 2023.

Ναταλία Ντελίκου-Μπενέτου
Ναταλία Ντελίκου-Μπενέτου Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος M.Sc,

Η Ναταλία Ντελίκου Μπενέτου είναι Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος MSc & πιστοποιημένη Health Coach. Διατηρεί ιδιωτικό διαιτολογικό γραφείο στο Ίλιον παρέχοντας παράλληλα online υπηρεσίες. Θα σε βοηθήσει να υιοθετήσεις μια υγιή σχέση με το φαγητό χωρίς να χρειαστείς δίαιτα ξανά.