Λεξικό Διατροφής

Τυρί Cottage - Τυρί Κότατζ

12 Μαΐου 2022
6165 Προβολές
4 λεπτά να διαβαστεί
Cottage-Cheese

Photo source: www.canva.com

Τι είναι το τυρί cottage;

Το τυρί cottage είναι ένα φρέσκο τυρί γνωστό για την ήπια αλμυρή γεύση και την κρεμώδη και κοκκώδη υφή του. Περιέχει μικρά κομμάτια τυροπήγματος, αν και σήμερα υπάρχουν περισσότερες ποικιλίες που μπορεί να περιλαμβάνουν μεγαλύτερου μεγέθους κομμάτια τυροπήγματος. Ο όρος τυρί cottage άρχισε να χρησιμοποιείται για το απλό σπιτικό τυρί σε Aγγλία και Αμερική στα μέσα του 19ου αιώνα. Η ονομασία του πιθανόν προέρχεται από την αγγλική λέξη που σημαίνει «σπίτι στην εξοχή» γιατί αυτό το είδος τυριού παρασκευαζόταν πολύ σε εξοχικά σπίτια όπου το γάλα ήταν εύκολο διαθέσιμο και το τυρί συνήθως γινόταν από τα υπολείμματα του γάλακτος που περίσσευαν μετά την παρασκευή βουτύρου.

Διαβάστε επίσης: Τυρί. Πόσο αναγκαίο είναι στην διατροφή μας;

Πώς φτιάχνεται;

Το τυρί cottage έχει ως βάση το παστεριωμένο αποβουτυρωμένο γάλα, στο οποίο προστίθεται μεγάλη ποσότητα καλλιέργειας (ενεργός γαλακτικός εκκινητής) για να αυξηθεί η περιεκτικότητα σε οξύ και η πυτιά για να επιταχυνθεί η πήξη. Ανάλογα με τον τύπο του τυριού cottage που παρασκευάζεται και την ποσότητα της καλλιέργειας που χρησιμοποιείται, το γάλα διατηρείται για 5–16 ώρες σε θερμοκρασία 32°C προκειμένου να οξινίσει το γάλα και το μείγμα να πήξει σωστά. Το προκύπτον πηγμένο γάλα στη συνέχεια κόβεται σε κύβους που θα σχηματίσουν το τυρόπηγμα που παρατηρούνται στο τυρί cottage.

Στη συνέχεια, το τυρόπηγμα στραγγίζεται από τον ορό του και ξεπλένεται με κρύο νερό, για να απομακρυνθεί η έντονη οξύτητα και έτσι αποκτά μια γλυκιά απαλή και δροσερή γεύση. Ωστόσο, σε αντίθεση με άλλα φρέσκα τυριά, δεν πιέζεται, και για το λόγο αυτό διατηρεί ένα μεγάλο μέρος της υγρασίας του. Μπορεί να ακολουθήσει η προσθήκη κρέμας γάλακτος ή πλήρους γάλακτος, σύμφωνα με τη συνταγή της εκάστοτε εταιρείας, για να ρυθμιστεί η περιεκτικότητα των λιπαρών ή/και αλατιού. Η παραγωγή τυριού cottage είναι γενικά μια απλή διαδικασία που μπορεί να ακουλουθήσει και κάποιος σπίτι του, και μάλιστα με τα απαραίτητα συστατικά να βρίσκονται ήδη στο σπίτι όπως γάλα και ξύδι ή χυμός λεμονιού.

Ποιά η διατροφική του αξία;

Το τυρί cottage αποτελεί μία εξαιρετική πηγή πρωτεΐνης ενώ παράλληλα έχει χαμηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά και περιέχει σχετικά λίγες θερμίδες. Συγκεκριμένα, η πρωτεΐνη αντιπροσωπεύει πάνω από το 70% των θερμίδων στο τυρί cottage. Η περιεκτικότητα του σε λιπαρά μπορεί να κυμαίνεται περίπου από 2 έως 6% ενώ η περιεκτικότητα του σε υδατάνθρακες (κατά βάση λακτόζη) είναι περίπου 3%. Φυσικά, το διατροφικό προφίλ του τυριού ποικίλλει ανάλογα με το επίπεδο λίπους γάλακτος που χρησιμοποιείται και την ποσότητα νατρίου που προστίθεται.

Επίσης, είναι πλούσιο σε πολλά θρεπτικά συστατικά, όπως βιταμίνες του συμπλέγματος Β, ασβέστιο, φώσφορο, σελήνιο και ψευδάργυρο. Πιο αναλυτικά, η περιεκτικότητα του σε θρεπτικά συστατικά φαίνονται στο παρακάτω πίνακα:

Θρεπτική αξία/100γρ τυρί cottage
Ενέργεια 98 kcal
Λιπίδια 4.3g
Κορεσμένα λιπαρά 1,7g
Πολυακόρεστα λιπαρά 0.12g
Μονοακόρεστα λιπαρά 0.8g
Υδατάνθρακες 3.4g
Σάκχαρα 2.7g
Φυτικές Ίνες 0
Πρωτεΐνη 11.1g
Χοληστερόλη 12mg
Μέταλλα και Ιχνοστοιχεία
Ασβέστιο 83mg
Σίδηρος 0.07mg
Μαγνήσιο 8mg
Φώσφορος 159mg
Κάλιο 104mg
Νάτριο 315mg
Ψευδάργυρος 0,4mg
Χαλκός 0,03mg
Σελήνιο 9.7μg
Βιταμίνες
Βιταμίνη D 0.1μg
Βιταμίνη C 0
Βιταμίνη B1 (Θειαμίνη) 0.03mg
Βιταμίνη B2 (Ριβοφλαβίνη) 17mg
Βιταμίνη B3 (Νιασίνη) 0,1mg
Βιταμίνη B5 (Παντοθενικό οξύ) 0,6mg
Βιταμίνη B6 0.05mg
Βιταμίνη B12 0.43μg

Ποιά τα οφέλη του;

Η κατανάλωση τυριού cottage στην καθημερινότητα μπορεί να συμβάλει στην υιοθέτηση και την τήρηση μιας υγιεινής και ισορροπημένης διατροφής. Λόγω της θρεπτικής του αξίας μπορεί να προσφέρει αρκετά οφέλη στην υγεία. Πιο αναλυτικά μπορεί να βοηθήσει:

Στην διαχείριση και την απώλεια σωματικού βάρους

Το τυρί cottage θεωρείται μία ιδανική πηγή πρωτεΐνης για όσους ακολουθούν μια διατροφή απώλειας βάρους, ολοκληρώνοντας και κάνοντας πιο χορταστικά τα γεύματα που προστίθεται. Λόγω της χαμηλής περιεκτικότητας του σε λιπαρά και της απαλής τους γεύσης μπορεί να χρησιμοποιηθεί εύκολα σε πολλές συνταγές, δίνοντας ποικιλία στη διατροφή που ακολουθείς. Μπορεί επίσης να αντικαταστήσει κάποιο άλλο πλήρες γαλακτοκομικό προϊόν τόσο σε γεύματα όσο και σε παρασκευές (πχ διάφορες ζύμες), μειώνοντας με αυτόν τον τρόπο την πρόσληψη λιπαρών και κατά συνέπεια την πρόσληψη θερμιδών.

turi cottage

Στην διατήρηση ή/και την αύξηση της μυικής μάζας

Το τυρί cottage είναι αρκετά δημοφιλές ανάμεσα σε αθλητές και ασκούμενους. Λόγω της υψηλής περιεκτικότητάς του σε πρωτεΐνες, είναι μια εξαιρετική τροφή που μπορεί να ενσωματώσει κάποιος στη διατροφή του εάν θέλει να αυξήσει τη μυϊκή του μάζα, σε συνδυασμό με άλλες πηγές άπαχης πρωτεΐνης αλλά και φυσικά μαζί με κάποια προπόνηση αντίστασης. Η καζεΐνη αντιπροσωπεύει το μεγαλύτερο ποσόστο της περιεκτικότητάς του τυριού της σε πρωτεΐνες. Η καζεΐνη φαίνεται να απορροφάται αργά, να προάγει την αύξηση της δόμησης των μυών και να βοηθά στην πρόληψη της μυικής διάσπασης.

Πλούσιο σε βιταμίνες και μέταλλα ενισχύοντας την καλή λειτουργία του οργανισμού

Το τυρί cottage είναι μια εξαιρετική πηγή ασβεστίου, το οποίο παίζει σημαντικό ρόλο στη διατήρηση της υγείας των οστών και των δοντιών. Επιπρόσθετα, το συγκεκριμένο τυρί έχει υψηλή περιεκτικότητα σε σελήνιο, το οποίο αποτελεί ένα θρεπτικό συστατικό με αντιοξειδωτικές ικανότητες και είναι απαραίτητο για την ευρυθμή λειτουργία του θυροειδούς αδένα. Ακόμα, ορισμένες ποικιλίες του τυριού cottage περιλαμβάνουν ζυμωμένες ή ζωντανές καλλιέργειες μικροοργανισμών, οι οποίες είναι γνωστές ως προβιοτικά και η κατανάλωση τους μπορεί να συμβάλλει στην καλή λειτουργία του εντέρου.

Πώς να το εντάξετε στη διατροφή σας;

Το τυρί cottage είναι ένα ευέλικτο συστατικό που μπορείτε να ενσωματώσετε σε πολλά διαφορετικά γεύματα και συνταγές. Η ήπια γεύση και η απαλή υφή του τυριού cottage το καθιστούν εύκολο να το συμπεριλάβεις στην καθημερινή διατροφή σου. Ορισμένοι δημιουργικοί τρόποι για να καταναλώσεις το τυρί cottage είναι οι εξής:

  • Στις σαλάτες. Προσθέσε το στις αγαπημένες σου σαλάτες για επιπλέον πρωτεΐνη.
  • Σαν σνακ μαζί με φρούτα. Ανακατέψτε το με φρούτα όπως μούρα, μήλο, φέτες μπανάνας, ροδάκινου, μανταρινιού, κομμάτια πεπονιού κ.α.
  • Σαν σνακ μαζί με στικς λαχανικών. Συνδυάστε το με στικς αγγουριού, καρότου, σέλερι, ντοματίνια κ.α. Μπορείς να τα καταναλώσεις μαζί με κάποιο φρυγανιά ολικής άλεσης.
  • Σαν πρωϊνό μαζί με granola και λίγο μέλι.
  • Σε smoothies. Ανακατέψτε το με λίγο γάλα και φρούτα για ένα δροσερό smoothie.
  • Στο τοστ ή την αραβική σου μαζί με λαχανικά σε μία πιο κλασική εκδοχή ή/και μαζί με αβοκάντο.
  • Σε διάφορες ζύμες ως υποκατάστατο του γάλακτος ή κρέμας, όπως για παράδειγμα σε muffins, τηγανίτες, κέικ ή και ψωμί .
  • Σε ομελέτα για να δώσει μια επιπλέον κρεμώδη υφή και περισσότερη πρωτεΐνη.
  • Σε πίτες ως υποκατάστατο κίτρινου τυριού για πιο ελαφριά εκδοχή
  • Σε διάφορα ντιπ μαζί με φρέσκα μυρωδικά ή μπαχαρικά για να συνοδεύσετε το γεύμα σας

Ποιοί πρέπει να το αποφεύγουν;

Το τυρί cottage ως ένα γαλακτοκομικό προϊόν, μπορεί να προκαλέσει προβλήματα σε ορισμένους ανθρώπους, πιο συγκεκριμένα σε άτομα που έχουν δυσανεξία στη λακτόζη ή αλλεργία στα γαλακτοκομικά προϊόντα.

Δυσανεξία στη λακτόζη

Η περιεκτικότητα του τυριού σε λακτόζη μειώνεται καθώς παλαιώνει το τυρί. Επειδή το τυρί cottage δεν παλαιώνεται αλλά είναι ένα φρέσκο, άγουρο τυρί, περιέχει περισσότερη λακτόζη από άλλα κυρίως κίτρινα τυριά όπως η παρμεζάνα, το τσένταρ ή το τυρί γκούντα. Επιπλέον, το τυρί cottage μπορεί να περιέχει ακόμη περισσότερη λακτόζη εάν προστεθεί επιπλέον γάλα στο τυρόπηγμα. Για αυτούς τους λόγους, το τυρί cottage δεν είναι καλή επιλογή για όποιον έχει δυσανεξία στη λακτόζη, καθώς μπορεί να εμφανίσει πεπτικά προβλήματα, όπως φούσκωμα, αέρια, διάρροια ή/ και πόνο στο στομάχι.

Αλλεργία στα γαλακτοκομικά

Εκτός από τη λακτόζη, το τυρί cottage περιέχει καζεΐνη και ορό γάλακτος, δύο τύπους πρωτεΐνης στο αγελαδινό γάλα στις οποίες μερικοί άνθρωποι μπορεί να εμφανίσουν αλλεργία. Εάν έχει παρουσιαστεί αλλεργική αντίδραση σε οποιοδήποτε γαλακτοκομικό προϊόν, πιθανόν ούτε το τυρί cottage να είναι ανεκτό.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Kongo JM, Malcata FX, in Encyclopedia of Food and Health, 2016 Cheese: Types of Cheeses – Soft, Cottage Cheese, https://www.sciencedirect.com/topics/agricultural-and-biological-sciences/cottage-cheese 

USDA, FoodData Central, Cheese, Cottage, Creamed, Large Or Small Curd (Sr Legacy, 172179) https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/172179/nutrients

Josse AR, Atkinson SA, Tarnopolsky MA, Phillips SM. Increased consumption of dairy foods and protein during diet- and exercise-induced weight loss promotes fat mass loss and lean mass gain in overweight and obese premenopausal women. J Nutr. 2011;141(9):1626-1634.

Zemel MB. The role of dairy foods in weight management. J Am Coll Nutr. 2005;24(6 Suppl):537S-46S. doi:10.1080/07315724.2005.10719502

Kanda A, Nakayama K, Sanbongi C, Nagata M, Ikegami S, Itoh H. Effects of Whey, Caseinate, or Milk Protein Ingestion on Muscle Protein Synthesis after Exercise. Nutrients. 2016;8(6):339. Published 2016 Jun 3. doi:10.3390/nu8060339

Ευαγγελία Μαλακού
Ευαγγελία Μαλακού Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

Η Ευαγγελία Μαλακού είναι κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, απόφοιτος Χαροκοπείου Πανεπιστημίου με μεταπτυχιακή εκπαίδευση στο τομέα της δημόσιας υγείας (MSc Nutrition, Physical Activity and Public Health) και διατηρεί αυτόνομο Διαιτολογικό Γραφείο στο Χαλάνδρι.