Λεξικό Διατροφής

Κατσικίσιο Τυρί

09 Μαΐου 2022
9762 Προβολές
5 λεπτά να διαβαστεί
katsikisio tyri

Photo Source: www.canva.com

Πλήθος από συνταγές πλημμυρίζουν καθημερινά το διαδίκτυο με κύριο συστατικό το κατσικίσιο τυρί. Ένα γαλακτοκομικό προϊόν που καταναλώνεται σε όλο τον κόσμο και τα τελευταία χρόνια γίνεται ολοένα και πιο δημοφιλές.

Πόσα όμως γνωρίζεις πραγματικά για αυτό το είδος τυριού, πως παράγεται, ποια είναι η διατροφική του αξία, τα πλεονεκτήματα αλλά και η διαφορά του από το αγελαδινό τυρί είναι κάποιες από τις ενότητες που θα αναλύσουμε στο ακόλουθο άρθρο. Συνέχισε την ανάγνωση και μάθε όλα όσα χρειάζεται να ξέρεις για αυτό.

Διαβάστε επίσης: Τυρί: Πόσο αναγκαίο είναι στη Διατροφή μας

Τι είναι το Κατσικίσιο Τυρί;

Το κατσικίσιο τυρί, ή μπορεί να το έχεις ακούσεις και ως chèvre (που στα γαλλικά σημαίνει κατσίκα) πρόκειται για τυρί που παρασκευάζεται από κατσικίσιο γάλα. Το κατσικίσιο τυρί παρασκευάζεται σε μεγάλη ποικιλία,από μαλακό φρέσκο έως σκληρό τυρί παλαιωμένο.

Πώς παράγεται;

Η διαδικασία παρασκευής κατσικίσιου τυριού είναι μια από τις παλαιότερες και απλούστερες μορφές τυροκομίας. Οι κατσίκες είναι ένα από τα πρώτα εξημερωμένα ζώα και σε πολλά μέρη του κόσμου και εξακολουθούν να είναι η κύρια πηγή γάλακτος αλλά και τυριού.

Το κατσικίσιο τυρί λοιπόν παράγεται την άνοιξη. Σε αντίθεση με τις αγελάδες, οι κατσίκες γαλακτοπαραγωγής παράγουν γάλα μόνο από τον Μάρτιο έως τον Ιούλιο, οπότε το τυρί δημιουργείται αυτούς τους μήνες. Το φρέσκο κατσικίσιο γάλα θερμαίνεται, επιτρέποντάς του να πήξει φυσικά, το τυρόπηγμα (στερεοποιημένη πρωτεΐνη γάλακτος, λαμβάνεται με την πήξη του γάλακτος) διαχωρίζεται από τον ορό γάλακτος που στραγγίζεται και το υπόλοιπο τυρόπηγμα συμπιέζεται για να σχηματίσει το τυρί.

Τα περισσότερα κατσικίσια τυριά παλαιώνουν μόνο για λίγες μέρες έως εβδομάδες. Τα φρέσκα κατσικίσια τυριά έχουν λευκή απόχρωση και απαλή, εύθρυπτη υφή. Καθώς το τυρί ωριμάζει γίνεται πιο κίτρινο και πιο σφιχτό.

Ποια είναι η γεύση του;

Το κατσικίσιο τυρί περιγράφεται συνήθως ότι έχει μια ήπια, γήινη, βουτυρώδη αλλά ξινή γεύση. Οι γεύσεις θα βαθαίνουν καθώς το τυρί ωριμάζει, κάνοντας την ξινή πινελιά πιο έντονη και τη γήινη υφή πιο σαφή. Το κατσικίσιο τυρί πωλείται συχνά καλυμμένο με βότανα ή πιπεριές για μια πρόσθετη στρώση γεύσεων.

katsikisio turi

Πως ταξινομείται;

Υπάρχει μια ατελείωτη γκάμα από ποικιλίες και γεύσεις κατσικίσιου τυριού που δημιουργούνται σε όλο τον κόσμο.

Το φρέσκο τυρί: Αυτό το κρεμώδες τυρί παλαιώνει μόνο λίγες μέρες, δίνοντάς του την πιο ήπια γεύση και την πιο αλειφόμενη υφή. Είναι ο πιο συνηθισμένος τύπος,συχνά πωλείται σκέτο ή αναμεμειγμένο με φρέσκα βότανα σε σχήμα κορμού.
Μαλακό ώριμο τυρί: Αυτά τα τυριά παλαιώνουν για περίπου τρεις εβδομάδες
Παλαιωμένα τυρία:Τα ημίσκληρα τυριά παλαιώνουν έως και τρεις μήνες

Ποια η Διατροφική του αξία;

Στο σημείο αυτό αξίζει να δούμε ποια είναι τα θρεπτικά συστατικά που θα προσλάβεις απο την κατανάλωση αυτού του τυριού. Έτσι στην συνέχεια θα βρεις έναν πίνακα με την διατροφική αξία του κατσικίσιου τυριού τόσο ανά κομμάτι 28γρ όσο και στα 100γρ.

Κατσικίσιο Τυρί Ανά κομμάτι (28 γρ.) Ανά 100 γρ.
Θερμίδες (kcal) 75 264
Υδατάνθρακες (γρ.) 0  
Πρωτεΐνη (γρ.) 5.2 18.6
Λιπαρά(γρ.) 6 21.1.

Βιταμίνες και Μέταλλα

Βιταμίνη A (mg) 81.6 288
Βιταμίνη B2 (Ριβοφλαβίνη) (mg) 0.108 0.4
Βιταμίνη B3 (Νιασίνη) (mg) 0.122 0.43
Ασβέστιο (mg) 39.7 140
Νάτριο (mg) 130 459
Φώσφορος (mg) 72.6 256

Χαλκός (mg)

0.2 0.7
Σίδηρος (mg) 9.5 1.9
Μαγνήσιο (mg) 4.5 16

Παρατηρείς λοιπόν πως πρόκειται για ένα τρόφιμο πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά. Ας μάθουμε όμως περισσότερα για αυτό και ας δούμε ποιες διαφορές εμφανίζει σε σχέση με τα αγελαδινό τυρί.

Κατσικίσιο Τυρί vs Αγελαδινό

Εύλογα λοιπόν θα σου έχει δημιουργηθεί η απορία, ποιο τελικά είναι το τυρί που πρέπει να επιλέξω; Πάμε να απαντήσουμε στο ερώτημα αυτό βλέποντας ποιες είναι οι διαφορές ανάμεσα σε αυτά τα δυο είδη τυριών

1.Το κατσικίσιο τυρί πέπτεται πιο εύκολα από το αγελαδινό

Πολλοί άνθρωποι βρίσκουν ότι η αλλαγή από τα προϊόντα αγελαδινού γάλακτος σε αυτά που παράγονται από κατσικίσιο γάλα είναι ευκολότερη για το πεπτικό τους σύστημα. Αυτό συμβαίνει επειδή τα προϊόντα κατσικίσιου γάλακτος, συμπεριλαμβανομένου του τυριού, έχουν διαφορετική δομή πρωτεΐνης από τα προϊόντα αγελαδινού γάλακτος. Είναι επίσης φυσικά χαμηλότερα σε λακτόζη. Η λακτόζη είναι ο κύριος υδατάνθρακας στο γάλα.

Υπολογίζεται ότι έως και το 70% του παγκόσμιου πληθυσμού αντιμετωπίζει προβλήματα με την πέψη της λακτόζης, η οποία προκαλεί συμπτώματα όπως φούσκωμα, κοιλιακό άλγος, αέρια και διάρροια.

Δεδομένου ότι το κατσικίσιο γάλα περιέχει λιγότερη λακτόζη από το αγελαδινό, τα προϊόντα που παράγονται από κατσικίσιο γάλα, συμπεριλαμβανομένου του γιαουρτιού και του τυριού, μπορεί να αποτελούν καλύτερη επιλογή για τα άτομα με δυσανεξία στη λακτόζη.

Ωστόσο, αν έχεις δυσανεξία στη λακτόζη θα πρέπει να θυμάσαι, πως ανεξάρτητα από το γάλα από το οποίο είναι φτιαγμένο το τυρί, τα πιο μαλακά τυριά περιέχουν περισσότερη λακτόζη από τα σκληρά, παλαιωμένα τυριά.

2.Το κατσικίσιο γάλα έχει επίσης χαμηλότερα επίπεδα καζεΐνης Α1 από το αγελαδινό

Η καζεΐνη Α1 είναι ένα είδος πρωτεΐνης που μπορεί να προκαλέσει συμπτώματα ευαισθησίας στο γάλα σε μερικούς ανθρώπους προκαλώντας φλεγμονή στο έντερο. Τα προϊόντα κατσικίσιου γάλακτος περιέχουν κυρίως καζεΐνη Α2, έναν τύπο πρωτεΐνης που έχει αποδειχθεί λιγότερο αλλεργιογόνος και λιγότερο φλεγμονώδης από την Α1.

3. Το κατσικίσιο γάλα είναι υψηλότερο σε λιπαρά οξέα βραχείας και μέσης αλυσίδας από το αγελαδινό

Συγκεκριμένα, το κατσικίσιο γάλα περιέχει υψηλές ποσότητες των λιπαρών οξέων μέσης αλυσίδας όπως το καπρικό οξύ και το καπρυλικό οξύ. Αυτά τα λιπαρά οξέα αφομοιώνονται γρήγορα, παρέχοντας μια άμεση πηγή ενέργειας που οδηγεί σε αυξημένα αίσθημα κορεσμού.

fetes turiou

Ποια τα οφέλη του Κατσικίσου Γάλακτος;

Φαίνεται λοιπόν πως το κατσικίσιο τυρί εμφανίζει ορισμένα οφέλη για μια συγκεκριμένη κατηγορία ανθρώπων που δεν μπορούν να καταναλώσουν το αγελαδινό γάλα. Ωστόσο τα οφέλη του δεν σταματούν μόνο εκεί. Συνέχισε την ανάγνωση και μάθε όλα τα οφέλη από την κατανάλωση αυτού του τυριού.

Καλή υγεία των οστών

Μια μερίδα κατσικίσιου τυριού προσφέρει πρωτεΐνη μαζί με έναν ισχυρό συνδυασμό ασβεστίου, φωσφόρου και χαλκού. Αυτά τα θρεπτικά συστατικά είναι απαραίτητα για να έχεις υγιή οστά.

Απώλεια Βάρους

Όπως είδαμε και στην προηγούμενη ενότητα το κατσικίσιο γάλα οδηγεί στον γρήγορο κορεσμό και στην μείωση της πείνας. Η μείωση της πείνας και η αύξηση της πληρότητας είναι δύο πολύ σημαντικοί παράγοντες που μπορούν να σε βοηθήσουν στην απώλειας βάρους.

Αντιβακτηριακές και Αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες

Το κατσικίσιο γάλα περιέχει όπως είδαμε καπρικό οξύ, ένα λιπαρό οξύ μέσης αλυσίδας που έχει αποδειχθεί ότι έχει αντιβακτηριακές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες.

Περιέχει Προβιοτικά

Τα προβιοτικά είναι φιλικά βακτήρια που ωφελούν την υγεία σου με πολλούς τρόπους. Οι δίαιτες πλούσιες σε προβιοτικά έχουν αποδειχθεί ότι προάγουν την υγεία του πεπτικού σου συστήματος, μειώνουν τη φλεγμονή και ενισχύουν το ανοσοποιητικό σου σύστημα.

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως το τυρί είναι ένα ιδανικός φορέας προβιοτικών, λόγω της υψηλής περιεκτικότητας του σε λιπαρά αλλά και της σκληρής υφής του, παρέχοντας προστασία στα βακτήρια. Έχει βρεθεί λοιπόν πως το τυρί προστατεύει τα προβιοτικά κατά τη διαδικασία της πέψης, επιτρέποντας έτσι τη μεταφορά μεγαλύτερου αριθμού στο έντερο σου, στο σημείο δηλαδή όπου τα βακτήρια συνεισφέρουν στην υγεία σου.

Πώς να το εντάξετε στη Διατροφή σας;

Κρεμώδες και ξεχωριστό σε γεύση, το κατσικίσιο τυρί είναι ένα γαλακτοκομικό προϊόν που απολαμβάνουν σε όλο τον κόσμο. Η αποθήκευση αυτού του ευέλικτου συστατικού στην κουζίνα σου μπορεί να διασφαλίσει ότι θα έχεις πάντα ένα μοναδικό και νόστιμο συστατικό για να ενσωματώσεις τόσο στα γλυκά όσο και στα αλμυρά πιάτα σου. Ας δούμε μερικές ιδέες για το πως μπορείς να το καταναλώσεις:

  • Φτιάξε μια σαλάτα με παξιμάδια και τυρί σε μικρά κομματάκια
  • Γέμισε και ψήσε τις ντομάτες σου με μυρωδικά και κατσικίσιο τυρί.
  • Πρόσθεσε το στο τοστ σου μαζί με λίγε φέτες ντομάτας και μαρούλι
  • Πρόσθεσε το στα ζυμαρικά σου για να δώσεις μια νόστιμη και κρεμώδη υφή.
  • Φτιάξε ατομική πίτσα, με πίτα για σουβλάκι, σάλτσα ντομάτας, κατσικίσιο τυρί, ελιές, πιπεριές και μανιτάρια
  • Πρόσθεσε το στην ομελέτα σου
  • Φτιάξε σπιτική τυρόπιτα και χορτόπιτα με κατσικίσιο τυρί

Καταλήγοντας

Το κατσικίσιο τυρί είναι ένα θρεπτικό γαλακτοκομικό προϊόν που είναι πλούσιο σε μέταλλα και καλά λιπσρά. Αποτελεί ένα τρόφιμο που μπορεί να δώσει μια διαφορετική γευστική πινελιά στα πιάτα σου. Ενώ η κατανάλωση του μπορεί να ωφελήσει την υγεία σου με διάφορους τρόπους. Τέλος πρόκειται για μια εξαιρετική επιλογή για άτομα με δυσανεξία στη λακτόζη. Ωστόσο πρέπει να θυμάσαι πως δεν υπάρχει καλό ή κακό τυρί. Επίλεξε λοιπόν εκείνο που ταιριάζει περισσότερο στις ανάγκες σου και κατανάλωσε το πάντα με μέτρο και ισορροπία.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

U.S. DEPARTMENT OF AGRICULTURE. 2022. Cheese, goat, soft type. [online] Available at: <https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/173435/nutrients>

Price CT, Langford JR, Liporace FA. Essential Nutrients for Bone Health and a Review of their Availability in the Average North American Diet. Open Orthop J. 2012;6:143-149. doi:10.2174/1874325001206010143                                                                                                   

Singh VP, Sharma J, Babu S, Rizwanulla, Singla A. Role of probiotics in health and disease: a review. J Pak Med Assoc. 2013 Feb;63(2):253-7. PMID: 23894906.                                                                                                                          

Heine, Ralf G et al. “Lactose intolerance and gastrointestinal cow's milk allergy in infants and children - common misconceptions revisited.” The World Allergy Organization journal vol. 10,1 41. 12 Dec. 2017, doi:10.1186/s40413-017-0173-0 

Masoodi TA, Shafi G. Analysis of casein alpha S1 & S2 proteins from different mammalian species. Bioinformation. 2010;4(9):430-435. Published 2010 Mar 31. doi:10.6026/97320630004430  

Rubio-Martín, Elehazara et al. “Comparison of the Effects of Goat Dairy and Cow Dairy Based Breakfasts on Satiety, Appetite Hormones, and Metabolic Profile.” Nutrients vol. 9,8 877. 15 Aug. 2017, doi:10.3390/nu9080877                                                                                                     

he Manual. 2022. A Comprehensive Guide to Goat Cheese | The Manual. [online] Available at: <https://www.themanual.com/food-and-drink/goat-cheese-guide/>

Κατερίνα Νταλέ
Κατερίνα Νταλέ Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

Η Κατερίνα Νταλέ είναι απόφοιτη του τμήματος Διατροφής και Διαιτολογίας του Διεθνές Πανεπιστημίου Ελλάδος. Πραγματοποίησε την πρακτική της άσκηση στο επιστημονικό τμήμα του medΝutrition και τώρα διατηρεί την συνεργασία με την επιστημονική ομάδα του medNutrition στον τομέα της αρθρογράφησης με στόχο την ενημέρωση του κοινού πάνω σε θέματα διατροφής και υγείας.