640
Λεξικό Διατροφής

Μουρουνέλαιο

της Ήβης Παπαϊωάννου
25 Ιανουαρίου 2016
1 λεπτό να διαβαστεί

Οι περισσότεροι γνωρίζουν πως το μουρουνέλαιο είναι ένα ισχυρό «δυναμωτικό», χωρίς όμως να μπορούν να ονομάσουν ποια είναι τα οφέλη του συγκεκριμένα. Η θεραπευτική του χρήση από το τέλος του 18ου αιώνα το καθιστά το πρώτο συμπλήρωμα διατροφής με καθιερωμένη δράση στην προστασία των οστών. Πλέον, στις μέρες μας κατατάσσεται ως το πιο συχνά χρησιμοποιούμενο συμπλήρωμα διατροφής σε πολλές χώρες του κόσμου, όπως η Μεγάλη Βρετανία, καθώς οι επιστήμονες ανακαλύπτουν ολοένα και περισσότερες θετικές δράσεις των συστατικών του στην υγεία.

Από πού προέρχεται;

Πρόκειται για το έλαιο που λαμβάνεται από το ψάρι μουρούνα που συγγενεύει με το γνωστό μπακαλιάρο. Τα ιδιαίτερα οφέλη του, όπως θα δούμε και παρακάτω, οφείλονται στο γεγονός πως το γνωστό μας μουρουνέλαιο προέρχεται από το συκώτι του ψαριού όπου συγκεντρώνονται και περισσότερα θρεπτικά συστατικά, όπως οι βιταμίνες Α και D, σε σύγκριση με άλλα ιχθυέλαια.

Ποια είναι η θρεπτική του αξία;

Όπως κάθε ιχθυέλαιο, το μουρουνέλαιο είναι πλούσιο σε πολυακόρεστα ωμέγα 3 λιπαρά. Πιο συγκεκριμένα σε αυτό θα βρούμε σημαντική ποσότητα των δύο πολυτιμότερων και περισσότερο μελετημένων μορφών ωμέγα 3, του EPA και του DHA. Ακόμη το μουρουνέλαιο, λόγω προέλευσης όπως είδαμε, είναι η πιο συμπυκνωμένη διατροφική πηγή των βιταμινών Α και D. Κάθε κουταλάκι του ιχθυελαίου αυτού περιέχει κατά προσέγγιση την ποσότητα βιταμίνης Α που θα βρίσκαμε σε μισό καρότο (4.500IU), και βιταμίνη D όση σε 4 ποτήρια γάλα (450IU).

Ποια είναι τα οφέλη του για την υγεία;

Δεν θα ήταν ακραίο εάν λέγαμε πως σχεδόν για κάθε πάθηση στην οποία και έχει μελετηθεί το μουρουνέλαιο έχει αποδειχθεί ωφέλιμο. Αυτό οφείλεται στις ξεχωριστές ιδιότητες του κάθε συστατικού του, αλλά και στην ταυτόχρονη συνδυαστική δράση τους.

  • Ενισχύει την ανάπτυξη των οστών στα παιδιά.
  • Συμβάλλει στη διατήρηση της οστικής μάζας σε ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας.
  • Προστατεύει την καρδιά και συμβάλλει στον έλεγχο τριγλυκεριδίων και χοληστερίνης.
  • Ανακουφίζει από συμπτώματα αρθρίτιδας και ρευματοειδούς αρθρίτιδας.
  • Προστατεύει την όραση και προλαμβάνει την ωχρή κηλίδα.
  • Ανακουφίζει φλεγμονώδεις καταστάσεις, ενώ με τη συμβουλή του γιατρού μπορεί να αντικαταστήσει ή και να συμπληρώσει μία αντιφλεγμονώδη φαρμακευτική αγωγή.
  • Συνίσταται στις Ιδιοπαθείς Φλεγμονώδεις Νόσους του Εντέρου.
  • Συμβάλλει στην αντιμετώπιση δερματικών προβλημάτων.
  • Ενισχύει τη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος.
  • Υποστηρίζουν τη λειτουργία του εγκεφάλου και φαίνεται να επηρεάζουν την ικανότητα συγκέντρωσης και τη διάθεση.

Πρακτικά πως λαμβάνεται το μουρουνέλαιο;

Είναι αδύνατο να καταναλώσετε μέσω των ψαριών, όλα τα θρεπτικά συστατικά που περιέχει το μουρουνέλαιο. Πόσο μάλιστα όταν αναφερόμαστε σε ένα ιχθυέλαιο με υψηλές περιεκτικότητες των συστατικών. Έτσι τα συμπληρώματα διατροφής με μουρουνέλαιο αποτελούν την αποκλειστική πηγή αυτής της τόσο σημαντικής τροφής. Όταν επιλέγετε ένα συμπλήρωμα διατροφής με μουρουνέλαιο προσέξτε να αποδίδει συγκεκριμένες ποσότητες ωμέγα 3 λιπαρών, βιταμίνης Α και βιταμίνης D, να είναι απαλλαγμένο βαρέων μετάλλων.

Είτε προορίζεται για την ανάπτυξη των παιδιών, είτε για την τόνωση και την ανακούφιση από τα συμπτώματα διαφορετικών καταστάσεων του οργανισμού σε μεγαλύτερες ηλικίες, το μουρουνέλαιο αποτελεί τη φυσική τροφή που συμπληρώνει τη διατροφή όλης της οικογένειας.

vitamins academy

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Rajakumar K. Vitamin D, cod-liver oil, sunlight, and rickets: a historical perspective. Pediatrics. 2003 Aug;112(2):e132-5.

McCann K. Nutrition and rheumatoid arthritis. Explore (NY). 2007 Nov-Dec;3(6):616-8.

Sigurdsson G, Franzson L, Steingrimsdottir L, Sigvaldason H. The association between parathyroid hormone, vitamin D and bone mineral density in 70yearold Icelandic women. Osteoporos.Int. 2000;11:10315.

Superko HR, Superko AR, Lundberg GP, Margolis B, Garrett BC, Nasir K, Agatston AS. Omega-3 Fatty Acid Blood Levels Clinical Significance Update. Curr Cardiovasc Risk Rep. 2014;8(11):407.

Rasmussen HM, Johnson EJ. Nutrients for the aging eye. Clin Interv Aging. 2013;8:741-8.

Christen WG, Schaumberg DA, Glynn RJ, Buring JE. Dietary ω-3 fatty acid and fish intake and incident age-related macular degeneration in women. Arch Ophthalmol. 2011;129(7):921-929.

Bos DJ, van Montfort SJ, Oranje B, Durston S, Smeets PA. Effects of omega-3 polyunsaturated fatty acids on human brain morphology and function: What is the evidence? Eur Neuropsychopharmacol. 2015 Dec 21.

Today's Dietitian. Aglaée Jacob. Gut Health and Autoimmune Disease — Research Suggests Digestive Abnormalities May Be the Underlying Cause. Vol. 15 No. 2 P. 38.

ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ (ΕΕ) αριθ. 432/2012 ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ της 16ης Μαΐου 2012 [2012] L 136/1

  • Ήβη Παπαϊωάννου Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, MS, RDΝ

    H Ήβη Παπαϊωάννου MS, RDN είναι διαιτολόγος, μέλος της Ακαδημίας Διατροφής και Διαιτολογίας των ΗΠΑ. Εργάζεται ως corporate dietitian στην εταιρεία συμπληρωμάτων διατροφής Power Health, μεταφράζοντας την επιστημονική γνώση σε «μαθήματα» ισορροπημένης διατροφής για τους καταναλωτές.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.
×

×