Παθήσεις Πεπτικού

Αέρια Εντέρου: Διατροφική Αντιμετώπιση

15 Οκτωβρίου 2019
1980 Προβολές
2 λεπτά να διαβαστεί
aeria-enterou

Photo source: www.bigstockphoto.com

Στις μέρες μας, όλο και περισσότερα άτομα ταλαιπωρούνται με τα αέρια του εντέρου. Μέχρι ένα σημείο συμβαίνει στον καθένα μας και είναι λογικό. Όταν όμως αυτό ξεπερνά το φυσιολογικό και γίνεται ενοχλητικό τότε θα πρέπει να αναζητήσουμε τους λόγους που συμβαίνει αυτό. Ένας μέσος όρος φυσιολογικής παραγωγής αερίων είναι περίπου είκοσι φορές την ημέρα.

Πώς παράγονται τα αέρια;

Τα άερια του εντέρου συνήθως παράγονται κατά τη διάρκεια της ζύμωσης των αδιάσπαστων τροφών που καταναλώνουμε και καταλήγουν στο έντερο από τα βακτήρια που αποικούν εκεί. Ένας άλλος κοινός και πολυ συχνός λόγος παραγωγής αερίων είναι η βακτηριακή ανισορροποία στο έντερο λόγω κάποιας ίωσης ή ασθένειας που επηρέασε την χλωρίδα του εντέρου.

Ποια τα αίτια που παράγονται τα αέρια;

Υπάρχουν διάφορα αίτια παραγωγής αερίων στο έντερο. Για παράδειγμα, εαν τρώτε πολυ γρήγορα ή εαν μιλάτε καθώς τρώτε τότε καταπίνεται και αρκετή ποσότητα αέρα μαζί που αυτό αυξάνει την παραγωγή αερίων στο έντερο.

Ποιες τροφές παράγουν αέρια;

Επίσης υπάρχουν κάποια τρόφιμα τα οποία παράγουν περισσότερα αέρια κατά την πέψη και αυτά θα τα βρείτε στον πιο κάτω πίνακα 1.

Πίνακας 1. : Τρόφιμα που μπορεί να προκαλέσουν περισσότερα αέρια και φουσκώματα

 

Φασόλια Κρεμμύδι Μπρόκολο
Κουνουπίδι Λάχανο Αγκινάρες
Λαχανάκια Βρυξελλών Σπαράγγια Πεπόνι
Καρπούζι Δημητριακά ολικής αλέσεως Αναψυκτικά
Αεριούχα ποτά Μπύρα Ποπ κορν / καλαμπόκι
Βατόμουρα/μούρα/φράουλες Σταφύλι Σύκα
Ρόδι Μπάμιες Ξηροί καρποί

 

Επιπλέον, κάποια άτομα μπορεί να έχουν μεγαλύτερη ευαισθησία με αποτέλεσμα να τους ενοχλούν τρόφιμα που περιέχουν λακτόζη όπως για παράδειγμα το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα ή ακόμα και το παγωτό που περιέχει γάλα.

Πώς να καταπολεμήσετε την αυξημένη παραγωγή αερίων;

Επομένως κάποιες πρακτικές για μειώση των αερίων στο έντερο είναι να μασάτε καλά το φαγητό σας και να μην μιλάτε καθώς τρώτε. Επίσης, αποφύγετε την κατανάλωση τσίχλας αφού αυτό προκαλεί αυξημένη κατάπωση αερίων. Επιπρόσθετα, προτιμήστε να πίνετε αρκετό νερό και όχι ροφήματα με άερια όπως για παράδειγμα τα αναψυκτικά και η μπύρα. Τέλος προτιμήστε να τρώτε ψημένα λαχανικά και όχι ωμά αφού αυτό ενδεχομένως να είναι πιο υποφερτό.

Ποιες διατροφικές αλλαγές πρέπει να κάνετε;

Άτομα με άερια εντέρου καλύτερα να ακολουθούν μια διατροφή χαμηλή σε φυτικές ίνες, να καταναλώνουν φαγητά που δεν έχουν σπόρια και πάντα στο πιάτο να υπάρχει πρωτεϊνη. Για παράδειγμα, ένα ενδεικτικό μενού είναι το πιο κάτω:

Για 2-3 εβδομάδες να μην καταναλώσετε καθόλου όσπρια, μπάμιες, μπιζέλι, αγκινάρες, κραμπί/λάχανο, μπρόκολο, κουνουπίδι, ρόδι, σύκα, πλιγούρι, κινόα και όλα τα τρόφιμα που αναφέρθηκαν στον πίνακα 1. Προτιμήστε να καταναλώσετε φαγητά που υπάρχουν στον πίνακα 2 πιο κάτω καθώς επίσης αποφύγετε την κατανάλωση πικάντικων φαγητών, μουστάρδας, πιπέρι κλπ. Σημαντικό όμως είναι κάθε φορά στο πιάτο να γίνεται συνδυασμός τροφών από όλες τις ομάδες. Κυρίως το πρόγευμα το μεσημεριανό και το δείπνο επιβάλεται να περιέχει τρόφιμα από την ομάδα των πρωτεϊνών, των υδατανθράκων και των λαχανικών.

Πίνακας 2. : Τρόφιμα απο κάθε ομάδα που μπορείτε να καταναλώσετε ελεύθερα

Πρωτεϊνη Υδατάνθρακας Λαχανικά Φρούτα
Κοτόπουλο Πατάτες Καρότο βραστό Μήλο χωρίς φλούδα
Χοιρινό κρέας Κριθαράκι Κολοκύθι χωρίς φλούδα χωρίς σπόρια Αχλάδι χωρίς φλούδα
Σουβλάκι Μακαρόνια Φασολάκι βραστό Μπανάνα
Μπριζόλα Ρυζι Ντομάτα χωρίς σπόρια χωρίς φλούδα  
Κουνέλι Ψωμί Αγγούρι χωρίς σπόρια χωρίς φλούδα  
Γάλα& γαλακτοκομικά χωρίς λακτόζη Πίτα    

Επιπλέον με το διατροφικό πλάνο μπορείτε να κρατήσετε ένα ημερολόγιο διατροφής όπου να σημειώνετε τα φαγητά που σας προκαλούν ενόχληση ή νιώθετε να σας προκαλούν άερια και φούσκωμα. Παρόλο που προαναφέραμε κάποια τρόφιμα, το ημερολόγιο διταροφής θα σας βοηθήσει να ανιχνεύσετε τρόφιμα που ενοχλούν αποκλειστικά τον εαυτό σας. Ίσως εσεις ανέχεστε κάποια από τα τρόφιμα του Πίνακα 1 και να σας προκαλούν αέρια και φουσκώματα μόνο 2-3 συγκεκριμένα τρόφιμα. Αυτός είναι ο τρόπος για να το ανακαλύψετε.

 

Αέρια εντέρου αντιμετώπιση με βότανα

Επιπλέον, σε συνδυασμό με το πρόγραμμα διατροφής, κάποιες έρευνες έδειξαν οτι το φούσκωμα και τα εγκλωβισμένα αέρια στο έντερο μπορεί να απελευθερωθούν και να ηρεμήσετε με το να πιείτε τσαί από δεντρολίβανο. Τα βότανα έχουν αποδειχθεί πολλές φορές ευεργετικά όμως πρέπει να ξέρουμε ότι από μόνα τους δεν είναι θαυματουργά.

Πότε τα συμπτώματα είναι ανησυχητικά;

Συμπερασματικά, αν νιώθετε συνέχεια φουσκωμένοι και ταλαιπωρείστε με τα αέρια τότε μπορείτε να ακολουθείσετε το διατροφικό πλάνο και τις συμβουλές που προτίναμε πιο πάνω για 2-3 βδομάδες. Aν όμως τα συμπτώματα επιμένουν και δυσχεραίνουν την καθημερινότητά σας τότε καλύτερα να επισκεφθείτε ένα γαστρεντερολόγο για παραιτέρω εξετάσεις. Επιπλέον όταν τα άερια του εντέρου συνοδεύονται με αίμα στα κόπρανα, αλλαγή της σύστασης ή της συχνότητας των κενώσεων [εναλλαγές], απώλεια βάρους, συνεχόμενη ναυτία ή έμεση τότε οπωσδήποτε είναι σημαντικό να ζητήσετε ιατρική βοήθεια.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Iatropedia (2013) «Διαβάστε όλα τα βότανα που κάνουν καλό στο έντερο» [online] Available at: https://www.iatropedia.gr/ygeia/diavaste-ola-ta-votana-pou-kanoun-kalo-sto-entero/32758/

Khatri, M. (2018) «The digestive System and Gas» WebMD. [online] Available at: https://www.webmd.com/heartburn-gerd/gas-causes-treatments#2

MayoClinic (2018) «Gas and Gas Pain» [online] Available at: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/gas-and-gas-pains/symptoms-causes/syc-20372709

  • Έλενα Αλετράρη
    Έλενα Αλετράρη Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος RD Τεχνολόγος Τροφίμων

    Η Έλενα Αλετράρη είναι Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος και Τεχνολόγος Τροφίμων. Είναι επιστημονικός συνεργάτης του medNutrition και της Παγκύπριας Σχολής Γονέων, ερευνητικός επιστήμονας του Ερευνητικού και Εκπαιδευτικού Ινστιτούτου Υγείας του Παιδιού, και παρέχει διαιτολογικές υπηρεσίες σε ιδιωτικό γραφείο στην Λευκωσία.