750
Άλλες Παθήσεις

Χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια (ΧΑΠ) και διατροφή

15 Νοεμβρίου 2016
gynaika me pono sto sterno

Photo source: www.bigstockphoto.com

Η ΧΑΠ είναι μια πάθηση που εκδηλώνεται ως στένωση των πνευμονικών αεραγωγών, η οποία έχει ως αποτέλεσμα την δυσκολία στην αναπνοή εξαιτίας της αναπνευστικής ανεπάρκειας. Πιο συχνή αιτία της είναι το κάπνισμα. Αέρια τοξικά που συσσωρεύονται στην ατμόσφαιρα από τη μόλυνση καθώς επίσης και η σκόνη μπορεί να προκαλέσουν τη νόσο. Εμείς εδώ όμως θα εξετάσουμε ποιος είναι ο ρόλος της διατροφής στη νόσο αυτή.

Κατ’ αρχάς, το φαγητό αποτελεί βασικό καύσιμο του οργανισμού για όλες τις λειτουργίες του συμπεριλαμβανομένης και της αναπνοής. Το σώμα χρησιμοποιεί το φαγητό για να παράγει την ενέργεια που του χρειάζεται με μια διαδικασία περίπλοκη που ονομάζεται μεταβολισμός. Συγκεκριμένα, η τροφή αντιδρά με οξυγόνο και δίνει ενέργεια και διοξείδιο του άνθρακα, το οποίο αποβάλλεται μέσω της αναπνοής. Η συσσώρευση διοξειδίου του άνθρακα στο σώμα μπορεί να προκαλέσει αδυναμία και κόπωση.

Για να αναπνέουν οι ασθενείς με ΧΑΠ χρειάζονται περισσότερη ενέργεια-τροφή. Μάλιστα οι μύες ενός ασθενούς με ΧΑΠ μπορεί να χρειάζονται για την αναπνοή έως και 10 φορές περισσότερες θερμίδες σε σχέση με έναν αντίστοιχο υγιή.

Επιπλέον, η καλή διατροφή παρέχει άμυνα κατά των λοιμώξεων που είναι συχνές σε τέτοιους ασθενείς. Ο κίνδυνος των λοιμώξεων μειώνεται αν ο ασθενής ακολουθήσει μια υγιεινή διατροφή. Αν είστε υπέρβαροι και καπνίζετε, η καρδιά και οι πνεύμονες αναγκάζονται να δουλεύουν πιο σκληρά και συνεπώς δυσχεραίνεται η αναπνοή. Από την άλλη πλευρά, ένα χαμηλό βάρος οδηγεί σε γρήγορη κόπωση και αυξάνει την πιθανότητα για λοιμώξεις με τη συνεπακόλουθη επιβάρυνση της υγείας. Η διατήρηση ενός υγιούς σωματικού βάρους θα πρέπει να είναι ένας ακόμη στόχος των ασθενών με ΧΑΠ, κάτι που μπορεί να γίνει μόνο με σωστή καθοδήγηση από κλινικό διαιτολόγο.

Ακολουθούν γενικές συμβουλές για την διατροφική αντιμετώπιση της ΧΑΠ:

  1. Να παρακολουθείτε τακτικά το βάρος σας με εβδομαδιαίο ζύγισμα. Σε περίπτωση που λαμβάνετε διουρητικά φάρμακα, θα πρέπει να ζυγίζεστε καθημερινά. Αν ακόμη διαπιστώσετε μείωση ή αύξηση βάρους 500-1000γρ, ενημερώστε αμέσως τον θεράποντα ιατρό σας.
  2. Να πίνετε τουλάχιστον 6-8 ποτήρια νερό ημερησίως, εκτός αν έχετε πρόβλημα με την καρδιά ή τα νεφρά σας.
  3. Αποφύγετε οτιδήποτε περιέχει καφεΐνη, όπως καφές, τσάι, σοκολάτα κλπ.
  4. Να επιλέγετε τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες, όπως όσπρια, φρέσκα λαχανικά και φρούτα, προϊόντα ολικής αλέσεως. Στη διάρκεια μιας ημέρας μπορείτε π.χ. να καταναλώσετε:
    - 1 φλιτζάνι του τσαγιού all bran δημητριακά και
    - 1 σάντουιτς με μαύρο ψωμί και
    - 1 φλιτζάνι του τσαγιού φακές ή αρακά με το κύριο γεύμα και μια μπανάνα ως ενδιάμεσο γεύμα.
  5. Περιορίστε το αλάτι στη διατροφή σας και αντικαταστήστε το με άλλα μυρωδικά. Υπερβολική χρήση του συντελεί σε κατακράτηση υγρών στο σώμα, εμποδίζοντας με τον τρόπο αυτό την αναπνοή. Αποφύγετε τα επεξεργασμένα τρόφιμα με περιεκτικότητα νατρίου πάνω από 300mg.
  6. Αποφύγετε την υπερπρόσληψη τροφής γενικά, καθώς επίσης και τροφών που παράγουν αέρια όπως μπρόκολο, κουνουπίδι, πιπεριές,  λάχανο, λιπαρά φαγητά, όσπρια, μήλο, αβοκάντο, πεπόνι, καρπούζι και ανθρακούχα αναψυκτικά.
  7. Αν παίρνετε διουρητικά, ίσως πρέπει να αυξήσετε την πρόσληψη καλίου, με λήψη τροφών όπως πατάτα, μπανάνα, πορτοκάλι και ντομάτα.
  8. Για αντιμετώπιση της απώλειας όρεξης:
    - Όταν λαμβάνετε ένα γεύμα, ξεκινήστε με τα φαγητά που σας προσφέρουν πολλές θερμίδες.
    - Μην σπαταλάτε τις δυνάμεις σας σε μικρού θερμιδικού περιεχομένου τροφές.
    - Είναι σημαντικό να τρώτε με παρέα. Βοηθάει στην βελτίωση της ψυχολογικής κατάστασης και συνεπώς και στην όρεξή σας.
    - Βάλτε χρώμα στο πιάτο σας. Χρησιμοποιήστε π.χ. μυρωδικά βότανα για να σας φαίνονται πιο γευστικά και ελκυστικά τα φαγητά σας.
    - Να τρώτε ποικιλία φαγητών για να καλύπτετε τις ανάγκες σας σε όλα τα θρεπτικά συστατικά.
    - Καλό θα ήταν να παίρνετε σνακ πλούσια σε πρωτεΐνη και θερμίδες. Υψηλά σε θερμίδες σνακ είναι το παγωτό, τα μπισκότα, τα σάντουιτς, οι κρέμες, το γιαούρτι με φρούτα, οι ανάλατοι ξηροί καρποί κ.λπ.
    - Χρησιμοποιήστε τα συμπληρώματα διατροφής που θα σας συστήσει ο διαιτολόγος σας.
  9. Αν ανασαίνετε με δυσκολία, δοκιμάστε τα παρακάτω:
    - Μπείτε στο οξυγόνο τουλάχιστον 1 ώρα πριν το φαγητό.
    - Να μασάτε αργά και παίρνοντας βαθιές ανάσες. Επιλέξτε τροφές που μασώνται εύκολα.
    - Να έχετε πολλά μικρά γεύματα (5-6) καθημερινά. Τα μεγάλα γεύματα προκαλούν διάταση του στομάχου εμποδίζοντας την κίνηση- λειτουργία των πνευμόνων.
    - Να πίνετε τα υγρά στο τέλος των γευμάτων.
  10. Αν συχνά νιώθετε κουρασμένοι ή πεσμένοι ψυχολογικά, τότε:
    - Επιλέξτε φαγητά που μπορείτε να ετοιμάσετε εύκολα, όπως σάντουιτς, κράκερ με τυρί, γιαούρτι με φρούτα, μιλκσέικ κλπ.
    - Μαγειρέψτε μεγάλες ποσότητες φαγητού και βάλτε το στην κατάψυξη χωρισμένο σε μερίδες. Έτσι θα μπορείτε να αποψύχετε γρήγορα καθετί που χρειάζεστε.
    - Να ξεκουράζεστε πριν τα γεύματα, για να έχετε όρεξη όταν θα φάτε.
    - Ξεκινήστε νωρίς τα γεύματα για να έχετε χρόνο να καταναλώσετε ικανή ποσότητα θερμίδων ως το τέλος της ημέρας.
  • Ελένη Δελβινιώτη Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    H Ελένη Δελβινιώτη είναι Νοσοκομειακή Διαιτολόγος – Διατροφολόγος. Εργάζεται στο Τμήμα Διατροφής του Ιπποκρατείου Γενικού Νοσοκομείου Αθηνών όπου ασχολείται με τη διατροφική υποστήριξη ασθενών.

×

×