640
Συστάσεις Διατροφής

Χρώματα και η επίδρασή τους στην όρεξη

16 Ιουλίου 2013
1 λεπτό να διαβαστεί
Χρώματα και η επίδρασή τους στην όρεξη

Photo source: www.bigstockphoto.com

Έχετε σκεφτεί ποτέ γιατί οι εταιρείες τροφίμων επιλέγουν τις συγκεκριμένες συσκευασίες ή γιατί μερικά τρόφιμα δείχνουν καλύτερα από κάποια άλλα;

Έρευνες υποστηρίζουν πως τα χρώματα επηρεάζουν την όρεξή μας, και έτσι κάποια τη διεγείρουν ενώ κάποια άλλα την αναστέλλουν. Το μπλε για παράδειγμα ανήκει στην κατηγορία αυτών που τη μειώνουν. Σύμφωνα με ειδικούς, το χρώμα και η εμφάνιση του φαγητού είναι στενά συνδεδεμένα και διεγείρουν συγκεκριμένους νευρώνες στον υποθάλαμο. Άτομα στα οποία ζητήθηκε να καταναλώσουν το γεύμα τους στο σκοτάδι ανέφεραν έλλειψη ευχαρίστησης και απόλαυσης κατά την κατανάλωσή του.

Τα μάτια είναι τα πρώτα που πρέπει να «πειστούν» πριν ακόμα δοκιμάσουμε κάποια τροφή. Αυτό σημαίνει πως ακόμη κι αν η οσμή, η γεύση και η σύνθεση του τροφίμου είναι πολύ καλή, αν η εμφάνιση και το χρώμα δεν μας τραβήξει το ενδιαφέρον δεν θα το δοκιμάσουμε ποτέ. Τα χρώματα που φαίνεται παγκοσμίως να διεγείρουν την όρεξη είναι το κόκκινο, το κίτρινο, το καφέ και το πράσινο, σε αντίθεση με το μπλε ή το μαύρο. Από τα αρχαία χρόνια, που ο άνθρωπος αναζητούσε τροφή, έμαθε να αποφεύγει τροφές με μπλε, μαύρο ή μωβ χρώμα, τα οποία συχνά ήταν τοξικά ή χαλασμένα. Στη φύση δεν υπάρχουν πολλά τρόφιμα με μπλε ή μωβ χρώμα, εκτός από τα μούρα, το μωβ λάχανο, τα δαμάσκηνα και τις μελιτζάνες.

Διάφορες μελέτες στο Πανεπιστήμιο της Ουάσιγκτον επικεντρώθηκαν στο πώς η αντίληψη της γεύσης επηρεάζεται από το χρώμα και κατέληξαν ότι οι άνθρωποι εξοικειώνονται με συγκεκριμένους συνδυασμούς χρωμάτων και γεύσεων. Αυτό σημαίνει πως, ανάλογα με το χρώμα του φαγητού, έχουμε και συγκεκριμένη αντίληψη για το πώς θα είναι η γεύση του. Σε μια μελέτη, τα άτομα υποβλήθηκαν να καταναλώσουν ποτά στα οποία είτε έβλεπαν είτε όχι το χρώμα τους. Όταν μπορούσαν να δουν το χρώμα του ποτού μπορούσαν να αναγνωρίσουν τη γεύση του. Αντίθετα, στην περίπτωση που δεν έβλεπαν το χρώμα του ποτού έκαναν λάθος ως προς τη γεύση του.

Ενώ λοιπόν το μπλε θεωρείται χρώμα που μειώνει την όρεξη, οι ερευνητές καταλήγουν ότι τα πιο ζεστά χρώματα τη διεγείρουν. Το κόκκινο για παράδειγμα είναι το χρώμα που ανεβάζει τη πίεση και τον καρδιακό ρυθμό. Επίσης, αυξάνει την όρεξη και χρησιμοποιείται πολύ σε εστιατόρια και σε τραπεζαρίες. Και το κίτρινο επίσης θεωρείται ότι διεγείρει την όρεξη, αφού σχετίζεται με την ενέργεια και την ευτυχία. Ο συνδυασμός αυτών των δύο χρωμάτων χρησιμοποιείται πολύ σε κουζίνες και εστιατόρια, ενώ φαίνεται να αυξάνει και την ταχύτητα κατανάλωσης ενός γεύματος. Αντίθετα, το μπλε δεν συστήνεται, ενώ διεγείρει την ανάγκη για ύπνο.

Έτσι λοιπόν, αν θέλετε να τρώτε πιο συχνά χρησιμοποιήστε κόκκινο και κίτρινο χρώμα, ενώ αν θέλετε να μειώσετε την ποσότητα του φαγητού που τρώτε, χρησιμοποιήστε μπλε πιάτα, μπλε χρώμα στην κουζίνα και μπλε φως στο ψυγείο σας.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Downham, A., & Collins, P. Colouring our foods in the last and next millennium. International Journal of Food Science and Technology, (1999);35 (35), 5-22

Hoegg, J., & Alba, J. W. Taste perception: More than meets the tongue. Journal of Consumer Research, Inc., 2007; 33, 490-498

Utermohlen, V. Taste science (Cornell University). New York, New York: Cornell University Division of Nutritional Sciences, The Science Laboratory. (2006, May 15).

Williams, C. Eating by color for maximum health. San Francisco, California: Oxmoor House

  • Γεωργία Ίσαρη
    Γεωργία Ίσαρη Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    Η Γεωργία Ίσαρη είναι απόφοιτος του τμήματος Διαιτολογίας-Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών, διατηρεί διαιτολογικό γραφείο στη Νέα Σμύρνη όπου δίνει τις διατροφικές συμβουλές της σε ασθενείς και σε ειδικές ομάδες ατόμων. Είναι επιστημονική συνεργάτιδα της Ενδοκρινολογικής Μονάδας της Β' Προπαιδευτικής Παθολογικής Κλινικής της Μονάδας Έρευνας του Πανεπιστημίου Αθηνών και Διαιτολόγος-Διατροφολόγος του Ιατρείου Παχυσαρκίας του Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείου «Αττικόν».

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.