Συστάσεις Διατροφής

Ζάχαρη: πώς κρύβεται στις ετικέτες τροφίμων;

05 Ιουλίου 2018
1965 Προβολές
3 λεπτά να διαβαστεί
pos kryvetai i zaxari stis etiketes trofimon

Photo source: www.bigstockphoto.com

Η ζάχαρη αποτελεί τα τελευταία χρόνια ένα διατροφικό ζήτημα με όλο και περισσότερους φανατικούς αντιπάλους. Είναι γεγονός πως η κατανάλωση ζαχαρούχων ποτών και τροφίμων φαίνεται να σχετίζεται με την αύξηση του κινδύνου για ασθένειες όπως η παχυσαρκία, ο Σακχαρώδης Διαβήτης και τα καρδιαγγειακά. Και παρ’ ότι οι επιστημονικές μελέτες δεν καταδεικνύουν τη ζάχαρη αυτή καθ’ αυτή ως το κύριο αίτιο αλλά περισσότερο την αύξηση στις συνολικές ημερήσιες θερμίδες που προκαλείται από την υπερκατανάλωσή της, όλο και περισσότεροι άνθρωποι επιλέγουν να αφαιρέσουν τη ζάχαρη από τη διατροφή τους σε μία προσπάθεια ελέγχου του βάρους τους αλλά και της συνολικής τους υγείας.  

Ωστόσο, πόσο εύκολο είναι τελικά αυτό;

Το μόνο σίγουρο είναι ότι η επιτραπέζια ζάχαρη που προσθέτουμε στα ροφήματά μας είναι ένα μόνο από τα κομμάτια του παζλ αφού όπως φαίνεται από μελέτες, η ζάχαρη χρησιμοποιείται στο 74% των τυποποιημένων τροφίμων όπως: στις κονσέρβες, τους έτοιμους χυμούς ακόμα και σε αλμυρά σνακ όπως τα πατατάκια και η πίτσα. Και, παρ’ ότι η ζάχαρη δεν είναι εθιστική με την αυστηρή έννοια του όρου, η συχνή κατανάλωσή της λειτουργεί ανατροφοδοτικά: όσο περισσότερο τρώμε, τόσο περισσότερο την επιθυμούμε.

Έτσι, αν σε ενδιαφέρει και εσένα να κόψεις ή να ελαχιστοποιήσεις τη ζάχαρη από τη διατροφή σου, είναι σημαντικό να γνωρίζεις ότι η ζάχαρη μπορεί να «κρύβεται» με πολλές διαφορετικές ονομασίες στις ετικέτες τροφίμων. Για παράδειγμα, αντί για τον όρο «ζάχαρη» συχνά θα συναντήσεις τα συστατικά αυτής ή άλλους απλούς μονο- ή δισακχαρίτες και πιο συγκεκριμένα τους όρους «γλυκόζη», «φρουκτόζη», «δισακχαρίτες», «δεξτρόζη», «λακτόζη», «γαλακτόζη», «μαλτόζη» και ούτω καθεξής.

Ταυτόχρονα, απλά σάκχαρα κατ’ ουσίαν αποτελούν και εναλλακτικές γλυκαντικές ύλες που χρησιμοποιούνται συχνά στη βιομηχανία τροφίμων (όπως η μελάσα κλπ), κάτι το οποίο θα πρέπει επίσης να προσέχει ένας καταναλωτής.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας συστήνει οι θερμίδες που καταναλώνουμε από σάκχαρα να μην ξεπερνά το 10% των ημερήσιων θερμίδων μας

Αυτό για μία μέση γυναίκα που χρειάζεται περίπου 2000 θερμίδες την ημέρα μεταφράζεται σε ένα ανώτερο όριο των 50γρ ζάχαρης την ημέρα ή περίπου 10 κουταλάκια του γλυκού (συμπεριλαμβανομένης της ζάχαρης που υπάρχει στα τρόφιμα που καταναλώνουμε).

Κάνε, λοιπόν, το κουίζ και δες πόσο καλά ξέρεις να ξεχωρίζεις τη ζάχαρη στις ετικέτες τροφίμων!

error messagebox
00:00

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Guideline: Sugars intake for adults and children. Geneva: World Health Organization; 2015

Ng, S.W., Slining, M.M., & Popkin, B.M. (2012). Use of caloric and noncaloric sweeteners in US consumer packaged foods, 2005-2009. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, 112(11), 1828-1834.e1821-1826.

S. Food and Drug Administration, . (2004, November). How to Understand and Use the Nutrition Facts Label. Retrieved from https://www.fda.gov/Food/LabelingNutrition/ucm274593.htm

  • Λαμπροπούλου Μέμα
    Λαμπροπούλου Μέμα Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, M.Sc., CISSN

    Η Μέμα Λαμπροπούλου είναι Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, απόφοιτος του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος από το Πανεπιστήμιο της Γλασκόβης. Εργάζεται στο Ευτροφία, το πρώτο διατροφικό εργαστήρι στην Πάτρα.