Ψυχολογία

Γιατί θεωρούμε πιο νόστιμο το ανθυγιεινό φαγητό;

26 Ιουνίου 2015
2726 Προβολές
1 λεπτό να διαβαστεί
Γιατί θεωρούμε πιο νόστιμο το ανθυγιεινό φαγητό;

Η παχυσαρκία έχει λάβει πλέον επιδημικές διαστάσεις στον δυτικό κόσμο. Οι επιπλοκές της τόσο σε σωματικό όσο και σε ψυχολογικό επίπεδο είναι πολλές και αυξάνουν συνεχώς το κόστος για τη δημόσια υγεία. Ας μην ξεχνούμε άλλωστε ότι η παχυσαρκία είναι μία από τις πρώτες αιτίες για την εμφάνιση σακχαρώδους διαβήτη και καρδιαγγειακών νοσημάτων, που ταλαιπωρούν μεγάλη μερίδα του ενήλικου και όχι μόνο πληθυσμού.

Ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες που οδηγούν σε υπερκατανάλωση θερμίδων, αύξηση του βάρους και κατ’ επέκταση σε παχυσαρκία είναι η αφθονία στη διαθεσιμότητα ανθυγιεινών τροφίμων.

Αν αναλογιστεί κανείς τις επιλογές που έχει πηγαίνοντας σε ένα supermarket, θα καταλάβει ότι τα τρόφιμα που μας προσφέρει η βιομηχανία τροφίμων ως καταναλωτές είναι στην πλειοψηφία τους ανθυγιεινά, πλούσια σε ζάχαρη, κορεσμένα, trans λιπαρά και θερμίδες. Επίσης, τα ανθυγιεινά τρόφιμα ήταν και παραμένουν τα πλέον διαφημιζόμενα από τα μέσα ενημέρωσης, και συνήθως η συσκευασία και η εμφάνισή τους είναι πιο εντυπωσιακές. Αυτός είναι κι ένας από τους λόγους που οι καταναλωτές επηρεάζονται από τη διαφήμιση και τείνουν προς αυτές τις επιλογές.

Ωστόσο, ένας ακόμα σημαντικός παράγοντας επιλογής ανθυγιεινών τροφών είναι η αντίληψη ότι αυτά είναι πιο νόστιμα από τα υγιεινά τρόφιμα. Πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Journal of Public Policy & Marketing, καταδεικνύει πως ακόμη κι αν οι καταναλωτές λάβουν ενημέρωση σχετικά με τα οφέλη των υγιεινών τροφών, επιλέγουν τελικά στην πλειοψηφία τους τα ανθυγιεινά τρόφιμα. Συγκεκριμένα, οι ερευνητές παρείχαν στους συμμετέχοντες γιαούρτια με διαφορετική περιεκτικότητα σε σάκχαρα και λιπαρά και τους έδωσαν διατροφικές πληροφορίες για το καθένα. Ακόμη κι όταν τους έδωσαν περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την πιο υγιεινή επιλογή, ωστόσο, εκείνοι τελικά προτίμησαν την ανθυγιεινή, γιατί πίστευαν ότι είναι η πιο νόστιμη.

Έτσι λοιπόν, συμπεραίνουμε πως είναι απαραίτητες περισσότερες καμπάνιες ενημέρωσης σχετικά με τη σημασία της υγιεινής διατροφής για τη διατήρηση της υγείας και την πρόληψη των χρονίων νοσημάτων. Περισσότερη έμφαση θα πρέπει να δοθεί στην ενίσχυση της αντίληψης των καταναλωτών ότι και τα υγιεινά τρόφιμα μπορεί να είναι εξίσου νόστιμα. Ακόμη, η βιομηχανία τροφίμων θα πρέπει να δημιουργήσει πιο ελκυστικές συσκευασίες για τα υγιεινά τρόφιμα προκειμένου να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών.

Πηγαίνοντας λοιπόν στο supermarket προσπαθήστε να μην επηρεάζεστε από τις διαφημίσεις, τις διάφορες οικονομικές προσφορές και τις εντυπωσιακές συσκευασίες των ανθυγιεινών τροφίμων. Καλό είναι να διαβάζετε πάντα τις διατροφικές ετικέτες των προϊόντων πριν καταλήξετε στις αγορές σας!

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Mai R, Hoffmann S. How to Combat the Unhealthy= Tasty Intuition: The Influencing Role of Health Consciousness. Journal of Public Policy & Marketing, 2014. doi: http://dx.doi.org/10.1509/jppm.14.006

Haynes A, Kemps E, Moffitt R, Mohr P. Reduce temptation or resist it? Experienced temptation mediates the relationship between implicit evaluations of unhealthy snack foods and subsequent intake. Psychol Health. 2014 Dec 1:1-17.

Forwood SE, Walker AD, Hollands GJ, Marteau TM. Choosing between an apple and a chocolate bar: the impact of health and taste labels. PLoS One. 2013 Oct 14;8(10): e77500

  • Ευσταθία Παπαδά
    Ευσταθία Παπαδά Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, MSc, Ph.D.(cand)

    Η Ευσταθία Παπαδά είναι Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, με μεταπτυχιακή εξειδίκευση στην Κλινική Διατροφή και Δημόσια Υγεία. Εργάζεται ως Εξωτερικός Συνεργάτης στο Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, ενώ παράλληλα είναι Υποψήφια Διδάκτορας εστιάζοντας στο κομμάτι της διατροφικής αντιμετώπισης της Ιδιοπαθούς Φλεγμονώδους Νόσου του Εντέρου.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.