742
Ψυχολογία

Υπνάκος: γιατί μας είναι πολύτιμος;

Υπνάκος: γιατί μας είναι πολύτιμος;

Photo source: www.bigstockphoto.com

Ο ύπνος είναι μια φυσική ανάγκη, η οποία αναμφίβολα λειτουργεί σαν ασπίδα για την σωματική και ψυχική ευεξία. Εξαιτίας της σημαντικότητάς του έχει απασχολήσει πολύ τους επιστήμονες, οι οποίοι έχουν μελετήσει γιατί κοιμόμαστε, πόσο πρέπει να κοιμόμαστε, τι γίνεται στο σώμα και στο μυαλό όταν κοιμόμαστε, πώς προκύπτουν τα όνειρα και πόσο σημαντικό είναι να έχουμε ένα φυσιολογικό ύπνο.

Ο φυσιολογικός ύπνος είναι αυτός ο οποίος γίνεται τη νύχτα, χωρίς διακοπή και μετά αισθάνεστε ξεκούραστοι και ανανεωμένοι. Η διάρκεια και η ποιότητα του ύπνου διαφέρει ανάλογα με την ηλικία και την ανάγκη του κάθε ανθρώπου. Τα παιδιά και οι ηλικιωμένοι κοιμούνται πιο ελαφριά από τους ενήλικες. Τα παιδιά κοιμούνται περισσότερο και οι ηλικιωμένοι λιγότερο. Γενικά, η ποσότητα και η ποιότητα του ύπνου αλλάζει κατά τη διάρκεια της ζωής.

Ο ύπνος δεν είναι χάσιμο χρόνου, αλλά μια ανάγκη του οργανισμού. Εκτός από την ξεκούραση που αισθάνεστε όταν ξυπνάτε, ο ύπνος βοηθάει στη μνήμη, αφού κατά τη διάρκεια του ύπνου πραγματοποιείται επεξεργασία δεδομένων με μεγαλύτερη ευκολία. Επίσης, κάνει καλό στο δέρμα. Ο ύπνος προσφέρει λαμπερή επιδερμίδα, φρεσκάδα και απομάκρυνση των μαύρων κύκλων. Αυτό δεν είναι τυχαίο. Ο οργανισμός κατά τη διάρκεια του ύπνου βρίσκει την ευκαιρία να θεραπεύσει και να βελτιώσει το δέρμα, παράγοντας κολλαγόνο. Οι μύες του προσώπου χαλαρώνουν και έτσι υπάρχει βελτίωση των ρυτίδων. Επίσης, όταν κοιμάστε και είστε ξεκούραστοι είστε περισσότερο παραγωγικοί και λιγότερο αγχωμένοι. Άλλη μια σημαντική δράση είναι η τόνωση του ανοσοποιητικού συστήματος. Έχει αποδειχτεί ότι η αϋπνία κάνει τα άτομα πιο ευάλωτα σε λοιμώξεις και ασθένειες. Επίσης, η αϋπνία μπορεί να είναι όχι μόνο το σύμπτωμα, αλλά και αίτιο εμφάνισης ψυχικών νόσων, όπως της κατάθλιψης. Εξίσου σημαντικός είναι ο ρόλος του ύπνου για τη διατήρηση του βάρους. Έχουν γίνει μελέτες, το συμπέρασμα των οποίων είναι ότι ο ανεπαρκής ύπνος έχει αρνητικές επιπτώσεις στον μεταβολισμό, ενώ παράλληλα ο οργανισμός είναι εξαντλημένος και κουρασμένος και ζητά ενέργεια, την οποία βρίσκει σε λιπαρές τροφές. Τέλος, η έλλειψη ύπνου ευθύνεται για έναν μεγάλο αριθμό τροχαίων ατυχημάτων, λόγω της κούρασης και των μειωμένων αντανακλαστικών.

Για να έχετε μια ποιοτική ζωή, καλό είναι να σέβεστε όλες τις ανάγκες του οργανισμού σας - μια από αυτές είναι και ο ύπνος. Τι μπορείτε να κάνετε για να κοιμάστε καλυτέρα;

  1. Να μην πίνετε αλκοόλ, καφέ, τσάι ή άλλα διεγερτικά για τέσσερις έως έξι ώρες πριν πάτε για ύπνο.
  2. Nα αποφεύγετε το κάπνισμα πριν τον ύπνο ή κατά τη διάρκεια της νύχτας.
  3. Να αποφύγετε τις μεγάλες ποσότητες φαγητού λίγο πριν πάτε για ύπνο.
  4. Να αποφεύγετε τα πολύ πικάντικα φαγητά λίγο πριν πάτε για ύπνο.
  5. Να κάνετε γυμναστική (αλλά όχι πάρα πολύ έντονη).
  6. Προσπαθήστε η κρεβατοκάμαρά σας να είναι ένα δωμάτιο με ησυχία, να είναι σκοτεινή και να έχει άνετη θερμοκρασία.

Ο ύπνος δεν είναι πολυτέλεια -είναι πηγή νεότητας και υγείας.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

At a glance: Sleep and insomnia,German Institute for Quality and Efficiency in Health Care (IQWiG). Relaxation therapy and sleep habits to reduce insomnia.Informed Health Online fact sheet. Cologne: IQWiG. August 2008, Created: February 24, 2010; Last Update: September 11, 2013. { Epub ahead of print}

What is "normal" sleep?,Published by the Institute for Quality and Efficiency in Health Care (IQWiG, Germany), Created: September 11, 2013; Last Update: September 24, 2013. { Epub ahead of print}

  • Όλγα Κακουλίδη Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    H Κακουλίδη Όλγα είναι Διαιτολόγος- Διατροφολόγος. Παρέχει διαιτολογικές υπηρεσίες κατ΄οικων όπως επίσης και στο ιδιωτικό της γραφείο στον Ν. Κόσμο. Παράλληλα είναι επιστημονικός συνεργάτης στο mednutrition .

×
×