640
Ψυχολογία

Αλλάξτε τη διάθεσή σας με «όπλο» τη διατροφή

του Δημήτρη Αθανασιάδη
26 Σεπτεμβρίου 2014
2 λεπτά να διαβαστεί

Γεια σας! Είμαι ο Δημήτρης Αθανασιάδης και είμαι κοντά σας για να σας μάθω πώς θα κάνετε το Wellness... τρόπο ζωής!

Σε αυτό το podcast θα αναλύσουμε το πώς μπορεί να επηρεαστεί η διάθεση μας, μέσω της τροφής και της άσκησης.

Έχετε σκεφτεί ποτέ ότι μπορείτε να ελέγξετε τη διάθεσή σας μέσω της τροφής; Μελέτες έρχονται να επιβεβαιώσουν αυτό που πιστεύουν πολλοί ανθρώποι. Ότι δηλαδή η τροφή επηρεάζει τη διάθεση του ανθρώπου, έστω και προσωρινά.

Αυτό οφείλεται σε συγκεκριμένες χημικές ουσίες του εγκεφάλου, που ονομάζονται νευροδιαβιβαστές. Συγκεκριμένα, τρεις είναι οι κύριες ουσίες, που έχουν μελετηθεί για την σχέση τους με το φαγητό: η ντοπαμίνη,η νορεπινεφρίνη και η σεροτονίνη, που όπως αποδεικνύεται από νέες μελέτες παράγονται στον εγκέφαλο έπειτα από την κατανάλωση συγκεκριμένων τροφίμων.

Ας δούμε όμως τα πράγματα πιο αναλυτικά:

Η ντοπαμίνη και η νορεπινεφρίνη μάς προσφέρουν μια ιδιαίτερη αίσθηση διέγερσης! Όταν το σώμα μας έχει υψηλά επίπεδα ντοπαμίνης, έχουμε καλύτερο έλεγχο της όρεξής μας, νιώθουμε γεμάτοι ενέργεια και είμαστε πιο συγκεντρωμένοι! Για να παράξουν ωστόσο την ντοπαμίνη, τα εγκεφαλικά κύτταρα του οργανισμού έχουν ανάγκη από φαινυλαλανίνη. Η παραγωγή της ντοπαμίνης στον εγκέφαλο έχει επομένως άμεση σχέση με την κατανάλωση τροφών υψηλής περιεκτικότητας σε φαινυλαλανίνη και γενικά σε πρωτεΐνη, όπως για παράδειγμα: κρέας, αυγά, γαλακτοκομικά, ψάρια, θαλασσινά, φασόλια.

Η σεροτονίνη από την άλλη, φημίζεται ως η χημική ουσία που ηρεμεί το σώμα μας και διαθέτει αγχολυτική δράση...

Θυμηθείτε τι αίσθηση έχετε όταν καταναλώνετε αρκετή ποσότητα σοκολάτας;

Η κατανάλωση σοκολάτας διεγείρει την απελευθέρωση σεροτονίνης και ενδορφινών στο σώμα μας. Τα σάκχαρά της είναι υπεύθυνα για τη σεροτονίνη και η περιεκτικότητά της σε φαινυλαλανίνη για τις ενδορφίνες, που μας χαρίζουν ένα αίσθημα ευφορίας.. Αυτό εξηγεί γιατί κάποιοι ποθείτε τη σοκολάτα όταν δεν είστε σε καλή διάθεση..

Και για να σας δώσω ένα ακόμη παράδειγμα: Πόσες φορές έχετε νιώσει να νυστάζετε έντονα, έπειτα από την κατανάλωση ενός μεγάλου γεύματος ή μιας «γενναίας» μερίδας μακαρονιών; Αν απαντήσατε «πολλές», ακούστε κι αυτό:

Για την έντονη υπνηλία, μετά από κάθε «λουκούλειο» γεύμα, είναι υπεύθυνες δύο βασικές διαδικασίες στο σώμα μας:

1. ύστερα από την κατανάλωση τροφίμων που είναι πλούσια σε υδατάνθρακες (π.χ. δημητριακά, ζυμαρικά, γλυκά) η σεροτονίνη στον εγκέφαλο αυξάνεται προσωρινά, προσδίδοντάς μας την αίσθηση της ‘χαλάρωσης’.

Οι υδατάνθρακες επηρεάζουν επίσης την παραγωγή της σεροτονίνης στον εγκέφαλο, μέσω της αύξησης των επιπέδων της τρυπτοφάνης. Η τρυπτοφάνη είναι ένα βασικό αμινοξύ,που αποτελεί πρόδρομο ουσία της σεροτονίνης. Οπότε, καταναλώνοντας τρόφιμα πλούσια σε τρυπτοφάνη προκαλούμε την παραγωγή της σεροτονίνης. Και κατ’ επέκταση χαλάρωση...

2. επίσης, αν φάμε πολύ, η ροή του αίματος αυξάνεται στο στομάχι για περισσότερο χρονικό διάστημα, με αποτέλεσμα μικρότερη αιμάτωση για τον εγκέφαλο! Η διαδικασία αυτή γίνεται ακόμα πιο χρονοβόρα, αν το γεύμα είναι πλούσιο σε λιπαρά, γιατί καθυστερεί η απορρόφηση. Το αποτέλεσμα είναι μια έντονη αίσθηση ζαλάδας και πληρότητας.

Θα ήταν παράλειψη ωστόσο σε αυτήν την αναφορά το να μην μιλήσουμε για τις ενδορφίνες, που επηρεάζουν πολύ έντονα την διάθεσή μας... Η δράση τους χαρακτηρίζεται ως ψυχοτρόπος και αναλγητική- δεν είναι τυχαίο ότι εκκρίνονται όταν τραυματιζόμαστε, για να μειώσουν την αίσθηση του πόνου!

Παράγονται στον οργανισμό μας μέσω των έντονων συναισθημάτων, της κατανάλωσης πικάντικων τροφών και της σοκολάτας, αλλά και μέσω της άσκησης! Σύμφωνα με έγκυρες μελέτες, που έγιναν πάνω στην ‘αίσθηση ευφορίας’ που νιώθουν όλοι όσοι αθλούνται, οι ενδορφίνες απελευθερώνονται μετά από έντονη και επίμονη άσκηση!

Αν ασκούμαστε λοιπόν σε καθημερινή βάση, πέρα από τα υπόλοιπα οφέλη της άσκησης, δηλαδή την αύξηση των καύσεων και τη μείωση του υπερβάλλοντος σωματικού βάρους, τη μείωση του κινδύνου καρδιοπάθειας, σακχαρώδους διαβήτη, υπέρτασης και υπερχοληστερολαιμίας, οστεοπόρωσης και εγκεφαλικών επεισοδίων, θα εξασφαλίσετε σωματική και ψυχική ευεξία και παράλληλα αύξηση της αυτοπεποίθησής σας!

Άσκηση και σωστή διατροφή λοιπόν, για να πείτε αντίο στην κακή σας διάθεση!

Να είστε καλά και να χαμογελάτε.

  • Δημήτρης Αθανασιάδης
    Δημήτρης Αθανασιάδης Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, M.Sc.

    O Αθανασιάδης Δημήτριος είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, και εκτίει την μεταπτυχιακή του εξειδίκευση (M.Sc.) στην διατροφή και άσκηση στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο. Εργάζεται ως ελεύθερος επαγγελματιάς με έδρα στη Γλυφάδα, και σε 2ο γραφείο στο Μαρούσι ως εξωτερικός συνεργάτης της Oriflame Sweden.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.