640
Ψυχολογία

Η αυτοεκτίμηση μετά τα ...ήντα!

22 Σεπτεμβρίου 2015
2 λεπτά να διαβαστεί

Αρκετά συχνά στην καθημερινή μας ζωή χρησιμοποιούμε τον όρο αυτοεκτίμηση και ακούμε διάφορα για το ρόλο της. Τι σημαίνει όμως ακριβώς ο όρος αυτός; Η αυτοεκτίμηση αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της υγιούς ψυχικής ανάπτυξης κάθε ανθρώπου και χαρακτηρίζεται ως μία από τις βασικότερες ανάγκες του ανθρώπινου είδους για την επιβίωσή του. Ο William James τονίζει πως είναι τόσο σημαντική όσο και το αίσθημα του φόβου για την επιβίωση του ανθρώπου, καθώς αποτελεί την ασπίδα ενάντια στις διάφορες προκλήσεις της ζωής. Το πώς αισθανόμαστε για τον εαυτό μας επηρεάζει το πώς συμπεριφερόμαστε στους γύρω μας, αλλά και το πώς μας αντιμετωπίζουν οι άλλοι.

Πως ορίζεται όμως η αυτοεκτίμηση;

Η αυτοεκτίμηση ορίζεται ως η αποδοχή του εαυτού μας στην ολότητά του, δηλαδή η αποδοχή τόσο των θετικών μας γνωρισμάτων (ταλέντα, χαρίσματα, ικανότητες) όσο και των αρνητικών (ελαττώματα, αδυναμίες).

Τι συμβαίνει όμως με την αυτοεκτίμηση μιας γυναίκας που πατά τα 50 της χρόνια και οδεύει πλέον στις δεκαετίες των ...ήντα; Οι ρυτίδες έχουν κάνει την εμφάνισή τους, τα μικρά γυαλιά της πρεσβυωπίας είναι πλέον απαραίτητο αξεσουάρ και ίσως κάποια παραπανίσια κιλά έχουν κάνει την εμφάνισή τους.

Για τις γυναίκες η ηλικία αυτή συνδέεται και με μία ακόμα πολύ σημαντική περίοδο: την περίοδο της εμμηνόπαυσης που ουσιαστικά σηματοδοτεί το τέλος της αναπαραγωγικής τους ηλικίας. Για τις γυναίκες η «κρίση» αυτή συνδέεται περισσότερο με τη συνειδητοποίηση ότι πλέον δεν είναι νέες. Λόγω του φόβου του γήρατος, οι γυναίκες αρχίζουν να προσέχουν περισσότερο τον εαυτό τους. Η «εμμονή» όμως αυτή με τη νεότητα και ο φόβος της φυσιολογικής αλλαγής και εξέλιξης την απομακρύνουν από την απόλαυση του εδώ και του τώρα. Το ότι μπήκε στα 50, 60 ή 70 συνεπάγεται αυτόματα και ένα άλλο αναπτυξιακό στάδιο που έχει τα δικά του ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Πώς μπορεί λοιπόν μία γυναίκα να απολαύσει όλα αυτά τα μοναδικά χαρακτηριστικά, όταν ουσιαστικά εστιάζει στην προσπάθεια διατήρησης της νεότητας και της εξωτερικής της εμφάνισης; Μία γυναίκα που έχει πλέον περάσει την πρώτη νεότητα θεωρείται ικανή να διακρίνει ανάμεσα στα ουσιώδη και τα επουσιώδη της ζωής. Και μέσα στα ουσιώδη της ζωής δεν είναι σε καμία περίπτωση ούτε η εξωτερική εμφάνιση ούτε τα κιλά.

Τι μπορείτε να κάνετε λοιπόν εσείς για να βελτιώσετε την εικόνα που έχετε για τον εαυτό σας και να ζήσετε μία καλύτερη και ποιοτικότερη ζωή;

Ορίστε ρεαλιστικούς στόχους. Τίποτα δεν μπορεί να περιορίσει την αυτοεκτίμησή σας περισσότερο από τις εξωπραγματικές προσδοκίες. Για παράδειγμα, το να εύχεστε να έχετε το σώμα που έχει μία κοπέλα 25 χρονών ή να εξαφανιστούν όλες οι ρυτίδες από το πρόσωπό σας. Αυτά δεν πρόκειται να συμβούν, εσείς όμως δε χρειάζεται να επηρεάζεστε από αυτά. Μην ξεχνάτε πως «κανείς δεν μπορεί να σας κάνει να νιώσετε κατώτερη χωρίς τη δική σας συγκατάθεση»! Να θυμάστε πως η ζωή δεν είναι όπως παρουσιάζεται στις ταινίες και τα βιβλία. Η πραγματικότητα απέχει πολύ από την εικόνα αυτή και οι μη ρεαλιστικές προσδοκίες μπορεί να οδηγήσουν στον τερματισμό μίας σχέσης και τη μη ολοκλήρωση των στόχων. Σταματήστε να κυνηγάτε την τελειότητα και εκτιμήστε τα προσωπικά σας επιτεύγματα. Η τελειότητα είναι ένα άπιαστο όνειρο! Ποτέ δε θα αποκτήσετε την τέλεια ζωή, την τέλεια δουλειά, την τέλεια σχέση, το τέλειο σπίτι, το τέλειο σώμα. Πάντα κάτι θα λείπει. Για τον λόγο αυτό, το κυνήγι της τελειότητας είναι ατέρμονο και άσκοπο. Αντί για αυτό λοιπόν, αναγνωρίστε τα επιτεύγματά σας μικρά και μεγάλα και μην τα υποτιμάτε! Αφιερώστε κάθε μέρα 5 λεπτά και σκεφτείτε ποια είναι τα τρία πράγματα για τα οποία είστε υπερήφανη. Βοηθάτε τους γύρω σας όταν σας χρειάζονται; Είστε καλή φίλη; Φροντίζετε αυτούς που σας έχουν ανάγκη;

Η βελτίωση της εικόνας που έχετε για τον εαυτό σας και η ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης σίγουρα δεν είναι εύκολη υπόθεση. Χρειάζεται χρόνο, υπομονή και επιμονή. Αναγνωρίστε τα δυνατά και αδύνατα σημεία σας, σταματήστε να συγκρίνετε τον εαυτό σας με τους άλλους και ορίστε ρεαλιστικούς στόχους. Τα 3 αυτά βήματα σας δίνουν ότι χρειάζεστε για να ζήσετε μία χαρούμενη και ισορροπημένη ζωή! Και μην ξεχνάτε πως το να είστε ευτυχισμένη δε σημαίνει ότι όλα είναι τέλεια και έτσι όπως εσείς τα είχατε προγραμματίσει. Σημαίνει ότι αποφασίσατε να είστε ευγνώμων για όλα αυτά που έχετε και να δείτε πέρα από τις ατέλειες!

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Schiraldi, G.R. (2001). The Self-Esteem Workbook. New Harbinger Publications

McKay, M. & Fanning, P. (2000). Self-Esteem: A Proven Program of Cognitive Techniques for Assessing, Improving, and Maintaining Your Self-Esteem. New Harbinger Publications

Thoele, S. P. (2001). The Courage to Be Yourself: A Woman's Guide to Emotional Strength and Self-Esteem. Conari Press

  • Ελευθερία Μουστάκα
    Ελευθερία Μουστάκα MSc Κλινικός Ψυχολόγος – Ψυχοθεραπεύτρια

    Η Μουστάκα Ελευθερία είναι Ψυχολόγος με εξειδίκευση στην Κλινική Ψυχολογία και επιπλέον εκπαίδευση στην Ψυχοπαθολογία και στη Γνωσική- Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία. Έχει εργαστεί με άτομα όλων των ηλικιών με ψυχολογικά και ιατρικά προβλήματα και συνεργάζεται με το τμήμα Βαριατρικής της Λαπαροσκοπικής Μονάδας στο Γ.Ν.Α. Ιπποκράτειο.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.