741
Οικογένεια

Είμαι έγκυος. Πόσο στιγμιαίο καφέ μπορώ να πίνω;

13 Δεκεμβρίου 2016

Όταν μία γυναίκα μένει έγκυος, πέραν όλων των άλλων σωματικών αλλαγών που επέρχονται, χρειάζεται μερικές φορές ν’ αλλάξει και τις διατροφικές της συνήθειες. Μέσα σε αυτές τις αλλαγές είναι και η κατανάλωση της ποσότητας καφεΐνης που προσλαμβάνει ημερησίως από οποιαδήποτε πηγή. Έτσι, για παράδειγμα, αν συνήθιζε να πίνει έως 4 κούπες στιγμιαίου καφέ την ημέρα, πλέον μπορεί να πιει με ασφάλεια μέχρι 2 κούπες ή να προτιμήσει τον στιγμιαίο καφέ χωρίς καφεΐνη!

Γιατί αλλάζουν οι συστάσεις καφεΐνης;

Όλοι έχουμε απολαύσει τις ευεργετικές συνέπειες κατανάλωσης καφεΐνης στην εγρήγορση και τη συγκέντρωσή μας. Μία έγκυος γυναίκα, λόγω της φυσιολογίας του οργανισμού της, νιώθει αυτές τις επιδράσεις για διπλάσια χρονική διάρκεια. Συνεπώς, η μισή ποσότητα καφεΐνης αρκεί για εκείνη. Σύμφωνα με τις τρέχουσες συστάσεις της Ευρωπαϊκής Αρχής για την Ασφάλεια των Τροφίμων (EFSA), η ημερήσια πρόσληψη 200mg καφεΐνης είναι ασφαλής για τις εγκύους.

Μία κούπα 180mL στιγμιαίου καφέ περιέχει 65-100 mg καφεΐνης. Με λίγα λόγια, τα 200mg που συστήνονται, μεταφράζονται σε 2-2,5 κούπες στιγμιαίου καφέ ημερησίως. Την καφεΐνη ωστόσο, την συναντάμε και σε άλλα ροφήματα και τροφές π.χ. σοκολάτα, τσάι, αναψυκτικά, ενεργειακά ποτά. Για να προσδιορίσετε λοιπόν, την ποσότητα καφεΐνης που καταναλώνετε μες στην ημέρα σας θα σας προέτρεπα να συμβουλευτείτε τον παρακάτω πίνακα.

Τρόφιμο/ρόφημα Περιεκτικότητα καφεΐνης (mg)

Καφές φίλτρου (200mL)

145

Στιγμιαίος καφές (180mL)

65-100

Στιγμιαίος ντεκαφεϊνέ

2-3

Ελληνικός καφές (60mL)

40-50

Ελληνικός ντεκαφεϊνέ

0-1

Εσπρέσο (30mL)

60

Tσάι (240mL)

14-47

Παγωμένο τσάι (240mL)

9-50

Αναψυκτικά τύπου cola (350mL)

40 (30-60)

Ενεργειακά ποτά (250mL)

80 (50-160)

Ρόφημα σοκολάτας (200mL)

15

Σοκολάτα γάλακτος (30g)

6

Μαύρη σοκολάτα (30g)

20

Ντεκαφεΐνέ: τα καλά νέα!

Μπορείτε να συνεχίσετε την καθημερινή σας απόλαυση, επιλέγοντας τον ντεκαφεινέ στιγμιαίο καφέ που περιέχει μόλις 3mg καφεΐνης ανά κούπα. Επιλέξτε όμως, τη μέθοδο αποκαφεϊνοποίησης που περιλαμβάνει αποκλειστικά νερό αφού η καφεΐνη είναι ένα υδατοδιαλυτό συστατικό. Η συγκεκριμένη τεχνική μπορεί να είναι πιο χρονοβόρα ωστόσο, εξασφαλίζει ότι απολαμβάνετε το φυσικό ρόφημα στη κούπα σας.

Παν μέτρον άριστον λοιπόν, και η αναμονή μέχρι να αγκαλιάσετε το μωράκι σας δεν χρειάζεται να είναι δύσκολη. Καλή απόλαυση!

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

European Food Safety Authority (EFSA). Scientific Opinion on the safety of caffeine. EFSA Journal 2015;13(5):4102

Mitchell D.C., Knight C.A., Hockenberry J., Teplansky R., Hartman T.J. Beverage caffeine intakes in the U.S. Food and Chemical Toxicology 63 (2014) 136–142

Bech BH., Obel C., Henriksen TB., Olsen J. Effect of reducing caffeine intake on birth weight and length of gestation: randomised controlled trial. BMJ. 2007 Feb 24;334(7590):409

Mitchell D.C., Knight C.A., Hockenberry J., Teplansky R., Hartman T.J. Beverage caffeine intakes in the U.S. Food and Chemical Toxicology 63 (2014) 136–142

Sengpiel V., Elind E., Bacelis J., Nilsson S., Grove J., Myhre R., Haugen M., Meltzer HM., Alexander J., Jacobsson B., Brantsaeter AL. Maternal caffeine intake during pregnancy is associated with birth weight but not with gestational length: results from a large prospective observational cohort study. BMC Medicine 2013, 11:42

James JE. Review: higher caffeine intake during pregnancy increases risk of low birth weight. Evid Based Nurs. 2015 Oct;18(4):111

Chen LW., Wu Y., Neelakantan N., Chong MF., Pan A., van Dam RM. Maternal caffeine intake during pregnancy is associated with risk of low birth weight: a systematic review and dose-response meta-analysis. BMC Med. 2014 Sep 19;12:174

Sintaha M. Review On Health Effects Of Foods Avoided By Literate Bangladeshi Women During Pregnancy. World Journal of Pharmaceutical Research. Vol 4, Issue 1, 2015

International Food Information Council Foundation. Fact Sheet: Caffeine and Women's Health. Available at:

http://www.foodinsight.org/Content/3843/Revised%20Fact%20Sheet%20Caffeine%20and%20Womens%20Health_8-19-10.pdf

  • Ειρήνη Βότση Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    H Βότση Eιρήνη - Χρυσοβαλάντου είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, αυτή την περίοδο ακολουθεί μεταπτυχιακές σπουδές με εξειδίκευση στην Κλινική διατροφή. Εργάζεται στο διαιτολογικό γραφείο που διατηρεί στη Λήμνο απ’ το 2009.

×
×