741
Οικογένεια

Παιδική παχυσαρκία: Δε θα το πάρει "μπόι"!

22 Φεβρουαρίου 2016
της Όλγας Δέδε
Παιδική παχυσαρκία: Δε θα το πάρει "μπόι"!

Photo source: www.bigstockphoto.com

Όλοι μας θα έχουμε ακούσει γονείς, παππούδες και γιαγιάδες να λένε χαρακτηριστικές εκφράσεις για παιδιά που έχουν αυξημένο σωματικό βάρος, όπως "Θα το πάρει μπόι" ή  "Τα κιλά είναι υγεία"! 

Οι εποχές στην υπηρεσία της παχυσαρκίας

Οι παραπάνω εκφράσεις ειναι λανθασμένες αντιλήψεις μιας παλιάς εποχής που κυριαρχούσε η έλλειψη φαγητού και τα παιδιά υποσιτίζονταν. Οι συγγενείς συχνά επιλέγουν να δείξουν την αγάπη τους στα παιδιά με κάτι που αυτοί στερήθηκαν. Χαίρονται όταν τα βλέπουν να τρώνε και να είναι ευτραφή, σε κάθε ευκαιρία θα τους δώσουν μια σοκολάτα ή θα ξαναγεμίσουν το πιάτο τους φαγητό! Δε βλάπτει μόνο η παλιά εποχή όμως, στη σύγχρονη κοινωνία οι μαμάδες είναι πολυάσχολες με πολύ λίγο χρόνο στη διάθεσή τους και το γρήγορο φαγητό, που τυχαίνει να είναι το αγαπημένο των παιδιών, βρίσκεται σε κάθε γωνιά πλέον! Πράγμα που το κάνει μια εύκολη επιλογή για κάποιον που βιάζεται!

Γιατί θα επιλέξει ένα παιδί να φάει fast food;

  • Διαθεσιμότητα: Όπως αναφέραμε και παραπάνω συχνα οι γονείς επιλέγουν την εύκολη λύση και φέρνουν στο τραπέζι πρόχειρο φαγητό. Όσο πιο συχνά γίνεται αυτό τόσο το παιδί συνηθίζει σ' αυτές τις γεύσεις. Το ίδιο ακριβώς συμβαίνει και με τα κυλικεία των σχολείων. Τι επιλογές δίνουν στα παιδιά για μια υγιεινή διατροφή; Το παιδί καθημερινά έρχεται να επιλέξει ανάμεσα σε σφολιατοειδή, κρουασάν και αναψυκτικά.
  • Επιβράβευση: Συχνά οι γονείς επιβραβέυουν το παιδί όταν κάνει κάτι κάλο, με κάποιο γλυκό ή προσπαθούν να το "δωροδοκήσουν" με φράσεις όπως "Αν κάνεις τα μαθηματά σου, θα σου πάρω σοκολάτα" ή "Αν μαζέψεις το δωμάτιο σου, θα φάμε πίτσα", οπότε το fast food συνδέεται με θετικά συναισθήματα που θα αναζητήσουν τα παιδιά και στην εφηβική τους ζωή όταν είναι θλιμμένα.
  • Σύσταση: Η γεύση τους είναι η μεγαλύτερη κινητήριος δύναμη για να τα επιλέξουν τα παιδιά. Είναι τρόφιμα που περιέχουν πολλές θερμίδες, κορεσμένα λιπαρά, αλάτι και ζάχαρη, συστατικά που τα κάνουν πολύ νόστιμα και αλλά και πολύ αθυγιεινά.
  • Διαφήμιση: Οι περισσότερες διαφημίσεις για γλυκά, αλμυρά σνακ, fast food και άλλα τρόφιμα χαμηλής θρεπτικής αξίας απευθύνονται κυρίως σε παιδιά και κυκλοφορούν σε μεγάλο ποσοστό σε παιδικές συσκευασίες, ελκυστικές για τα παιδια!

Όλα αυτά σε συνδυασμό με τη μειωμένη φυσική δραστηριότητα κάνουν την παιδική παχυσαρκία έναν απο τους μεγαλύτερους κινδύνους της δημόσιας υγείας, όχι μόνο για την υγεία των παιδιών αλλά και για την πορεία της υγείας τους ως ενήλικες και τις αυξημένες πιθανότητες εμφάνισης διαβήτη, υπέρτασης και καρδιαγγειακών νοσημάτων. Η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη θέση των Ευρωπαϊκών χωρών όσον αφορά την παιδική παχυσαρκία, ανεξάρτητα απο το οικογενειακό εισόδημα. 

Πως να τους φτιάξετε μια καλή σχέση με το φαγητό;

  • Μη τα πιέζετε να φάνε, πρέπει να μάθουν να αναγνωρίζουν το αίσθημα της πείνας και το αίσθημα του κορεσμού.
  • Ξοδέψτε λίγο παραπάνω απο το χρόνο σας για να του ετοιμάσετε ένα κολατσιό για το σχολείο και ένα υγιεινό γεύμα. Μην ξεχνάτε ότι είναι η μικρότερη επένδυση χρόνου που μπορείτε να κάνετε καθώς τα υγιή παιδιά χρειάζονται λιγότερο χρόνο απο τα άρρωστα παιδια! Διαφυλάξτε την υγεία του.
  • Μαγειρέψτε μαζί, έτσι το φαγητό θα γίνει μια ευχάριστη διαδικασία και θα φέρει τα παιδιά σε επαφή με νέα τρόφιμα που μπορεί να μη δοκίμαζαν αν τα έβλεπαν κατ' ευθείαν στο τραπέζι.
  • Μη τα επιβραβεύετε με φαγητό αλλά με φυσική δραστηριότητα! Δοκιμάσε να πείτε "Αν τελειώσεις τα μαθηματά σου νωρίς θα πάμε μια βόλτα/θα παίξουμε μπάλα/θα χορέψουμε"
  • Όταν βγαίνετε για φαγητό μην ξεχνάτε τη σαλάτα και προσπαθήστε να επιλέξετε το πιο υγιεινό πιάτο, όπως ψητό κοτόπουλο ή ψάρι με λαχανικά.
  • Τέλος, μιλήστε στα παιδιά σας, ενημερώστε τα και εκπαιδεύστε τα να κάνουν μόνα τους σωστές επιλογές, όχι γιατί τους το επιβάλλετε αλλά γιατί αγαπούν το σώμα τους!

Ας πούμε Stop, στην παιδική παχυσαρκία έμπρακτα.

Στο παρακάτω video θα παρακολουθήσετε μια διαφήμιση κατά της παιδικής παχυσαρκίας που σίγουρα θα σας βάλει σε σκέψεις!

 

  • Όλγα Δέδε Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    Η Δέδε Όλγα είναι τελειόφοιτη του τμήματος Διατροφής και Διαιτολογίας του Αλεξάνδρειου Τεχνολογικού Ιδρύματος Θεσσαλονίκης.

×
×