640
Δίαιτα

Ωμοφαγία: Η νέα τάση στη διατροφή

Της Νάντιας Γιαννούλη
05 Σεπτεμβρίου 2012
2 λεπτά να διαβαστεί
Ωμοφαγία: Η νέα τάση στη διατροφή

Photo source: www.bigstockphoto.com

Στην αυστηρή εκδοχή της vegetarian diet, όλα τα τρόφιμα καταναλώνονται ωμά, ενώ ο καφές, τα γαλακτοκομικά και το κρέας δεν έχουν θέση στο τραπέζι. Όσοι ακολουθούν την ωμοφαγική δίαιτα αναφέρουν θεαματικές αλλαγές στο δέρμα, την υγεία και τη διάθεσή τους. Μήπως όμως πίσω απ' όλα αυτά τα θετικά κρύβονται και κίνδυνοι;

Η ωμοφαγική δίαιτα βασίζεται στην κατανάλωση ακατέργαστων, ωμών προϊόντων και, παρότι δεν είναι καινούρια, τελευταία αποτελεί μεγάλη τάση. Είτε ως πλάνο διατροφής είτε ως τρόπος ζωής έχει πλέον φανατικούς οπαδούς τόσο στην Αμερική όσο και στην Ευρώπη. Ακόμη και αν δεν την έχετε ακουστά, ίσως θυμάστε σκηνές από την τηλεοπτική σειρά Sex & the City, στις οποίες οι τέσσερις κολλητές φίλες γευμάτιζαν στο εστιατόριο Raw (σ.σ. Ωμό). Βέβαια, μπορεί η Σαμάνθα να επέλεγε συχνά το συγκεκριμένο εστιατόριο λόγω του φλερτ που είχε με τον σέξυ σερβιτόρο, ωστόσο η raw food diet αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας όσων ασπάζονται τη φιλοσοφία της.

Ποια είναι αυτή; Όλα ξεκινούν από την πεποίθηση ότι, εάν οι τροφές μαγειρευτούν σε θερμοκρασίες άνω των 50ο C χάνουν ορισμένα θρεπτικά συστατικά και ένζυμα χρήσιμα για την καλή λειτουργία του οργανισμού. Εάν όμως καταναλωθούν στην αρχική τους φυσική μορφή, τότε παρέχουν όλα όσα είναι απαραίτητα για την καλή σωματική και νοητική μας κατάσταση. Συγκεκριμένα, βοηθούν στη μνήμη, την ηρεμία, την αντοχή, ενώ ταυτόχρονα εξασφαλίζουν αίσθημα ευεξίας, λαμπερά μαλλιά και δέρμα, ενισχυμένο ανοσοποιητικό σύστημα και μειωμένη χοληστερίνη. Εκτός από τα παραπάνω, συμβάλλουν στη σταδιακή και με μόνιμα αποτελέσματα απώλεια βάρους.

Τι περιλαμβάνει

Το πιάτο του υπέρμαχου της ωμοφαγίας περιλαμβάνει φρέσκα και ξηρά φρούτα, χυμούς, λαχανικά εποχής, άψητους ξηρούς καρπούς, μπαχαρικά, super foods (σπιρουλίνα, τσία, κινόα κ.ά.), λιναρόσπορο, σουσάμι, ταχίνι, όσπρια, φύκι, φύτρες (από φασόλια, φακές κ.ά.), βότανα και υποκατάστατα ζάχαρης (μέλι, στέβια κ.ά.). Από αυτό αποκλείονται, δε, τα γαλακτοκομικά, τα κρεατικά, τα ψάρια, ακόμη και ο καφές.

Ήπια εκδοχή

Αν τώρα σας φαίνεται δύσκολο να υιοθετήσετε το παραπάνω διατροφικό πλάνο, μπορείτε να προτιμήσετε τη νέα light εκδοχή της raw diet που αναπτύχθηκε πρόσφατα. Τη συνιστούν οι συγγραφείς του βιβλίου Raw & Beyond (Πέρα από το ωμό, εκδ. North Atlantic Books), Βικτόρια Μπουτέσκο, Ελάινα Λαβ και Τσαντ Σάρνο. Οι τελευταίοι υπήρξαν από τους πρώτους που πρότειναν την ιδέα της ωμοφαγίας, ωστόσο στην έκδοσή τους αναφέρουν πως υπάρχουν και κίνδυνοι για όσους την ακολουθούν αυστηρά. Σύμφωνα με τους ίδιους, επιτρέπεται η καθημερινή κατανάλωση ελαφρά μαγειρεμένων τροφών, σε μικρό ωστόσο ποσοστό (μόλις το 20%). Όλα τα παραπάνω μοιάζουν ιδανικά. Ταιριάζει όμως η ωμοφαγία σε όλους και ποιους κινδύνους μπορεί να κρύβει;

Η γνώμη του ειδικού

Σύμφωνα με τον κ. Παρασκευά Παπαχρήστο, διαιτολόγο-διατροφολόγο (Msc), στην περίπτωση της ωμοφαγικής δίαιτας, όπως και στις υπόλοιπες, υπάρχουν τόσο θετικά όσο και αρνητικά. «Το θετικό με την τάση αυτή είναι ότι με την πρόσληψη της τροφής σε όσο το δυνατόν λιγότερο επεξεργασμένη μορφή, όντως κάποιος λαμβάνει το μέγιστο από τα μικροθρεπτικά συστατικά της, όπως βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία. Ωστόσο, υπάρχει εξαίρεση και σε αυτό τον κανόνα. Για παράδειγμα, ένα άτομο προσλαμβάνει περισσότερο λυκοπένιο από τη μαγειρεμένη ντομάτα παρά από την ωμή. Το αρνητικό σχετίζεται κυρίως με την ασφάλεια των τροφίμων όσον αφορά τυχόν μικρόβια, τα οποία καταπολεμούνται μέσω της επεξεργασίας, όπως το μαγείρεμα» αναφέρει χαρακτηριστικά.

Tονίζει παράλληλα πως η raw diet δεν ενδείκνυται για όλους: «Ευαίσθητες ομάδες του πληθυσμού, όπως παιδιά και εγκυμονούσες, καθώς και εκείνοι με εξασθενημένο ανοσοποιητικό σύστημα, δεν πρέπει να ενθαρρύνονται ώστε να ακολουθήσουν μια τέτοια διατροφή, διότι υπάρχει πιθανότητα να εμφανίσουν κάποια λοίμωξη.Από την άλλη, ακόμα και όσοι επιλέγουν να την υιοθετήσουν, θα πρέπει να παρακολουθούνται για πιθανές διατροφικές ελλείψεις. Αυτό συμβαίνει γιατί το κρέας, τα γαλακτοκομικά και τα ψάρια είναι τρόφιμα που περιέχουν πολλά θρεπτικά συστατικά και όχι ένα. Συνεπώς, η αναπλήρωση αυτών στο σύνολό τους είναι πολύ δύσκολη. Παρότι υπάρχουν οι φυτικές πηγές του σιδήρου, των ω-3 λιπαρών και του ασβεστίου, για παράδειγμα, τίθεται ένα ζήτημα βιοδιαθεσιμότητας, δηλαδή κατά πόσον αυτά απορροφώνται το ίδιο καλά. Ενδεχομένως, η συμπληρωματική χορήγηση κάποιων συστατικών να είναι απαραίτητη σε αυτές τις περιπτώσεις».

  • Νάντια Γιαννούλη
    Νάντια Γιαννούλη δημοσιογράφος, περιοδικό elle
ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.