640
Δίαιτα

Η Δίαιτα του PH

16 Μαΐου 2012
2 λεπτά να διαβαστεί
metrhseis ph se ergasthrio

Photo source: www.bigstockphoto.com

Η ζωή πάνω στη Γη εξαρτάται από τα σωστά και ισορροπημένα επίπεδα του ΡΗ μέσα και γύρω από κάθε οργανισμό και κύτταρο. Η ανθρώπινη ζωή, και κατ’ επέκταση το ανθρώπινο σώμα, απαιτούν ένα αυστηρά ελεγχόμενο ΡΗ ορού, της τάξης του 7.4. Το ΡΗ του σώματός μας αποτελεί έναν δείκτη που δείχνει κατά πόσο αλκαλικοί ή όξινοι είμαστε. Ένα ΡΗ της τάξης του μηδέν είναι απόλυτα όξινο, ενώ ένα ΡΗ της τάξης του 14 είναι απόλυτα αλκαλικό. Το ΡΗ με δείκτη 7 είναι ουδέτερο. Το σώμα μας δεν έχει μόνο μια τιμή ΡΗ. Για παράδειγμα, στο στομάχι μας τα επίπεδα του ΡΗ κυμαίνονται από 1.35 – 3.5. Η οξύτητα αυτή βοηθά στην πέψη. Ωστόσο, στο αίμα τα επίπεδα του ΡΗ πρέπει να είναι πάντα κάπως αλκαλικά με τιμές που κυμαίνονται από 7.35 έως 7.45.

Είναι ευρέως αποδεκτό πως στις μέρες μας τα άτομα ακολουθούν ένα διαιτολόγιο φτωχό σε μαγνήσιο, κάλιο και φυτικές ίνες, αλλά πλούσιο σε κορεσμένα λίπη, απλά σάκχαρα, νάτριο και χλώριο, σε σύγκριση με το διαιτολόγιο που ακολουθούσαν χρόνια πριν. Έχουν ειπωθεί και γραφτεί πολλά τόσο στην σύγχρονη λογοτεχνία, όσο και σε πολλά sites όσον αφορά στα οφέλη που μπορεί να υπάρχουν, ακολουθώντας τη δίαιτα του ΡΗ.

Η θεωρία της δίαιτας του ΡΗ υποστηρίζει ότι η κατανάλωση ορισμένων τροφών βοηθά στη διατήρηση της ισορροπίας του ΡΗ στο σώμα και στη βελτίωση με αυτόν τον τρόπο της υγείας γενικά. Η δίαιτα του ΡΗ αποτελεί κυρίως μια φυτοφαγική δίαιτα. Εκτός από τα φρέσκα λαχανικά και μερικά φρέσκα φρούτα, άλλα τρόφιμα που «προάγουν» τη δημιουργία «αλκαλικού» περιβάλλοντος αποτελούν τα προϊόντα σόγιας, κάποια είδη καρυδιών, τα δημητριακά και τα όσπρια. Υποστηρικτές της δίαιτας του ΡΗ αποθαρρύνουν την κατανάλωση τροφών που «προάγουν» τη δημιουργία «όξινου» περιβάλλοντος και αυτά περιλαμβάνουν το κρέας, τα ψάρια, τα πουλερικά, τα γαλακτοκομικά, τις επεξεργασμένες τροφές, τη λευκή ζάχαρη, το λευκό αλεύρι και την καφεΐνη.

Πολλοί θεωρούν τη δίαιτα του ΡΗ έναν υγιεινό τρόπο διατροφής, καθώς στηρίζεται στην κατανάλωση κυρίως φρέσκων φρούτων και λαχανικών, νερού και την αποφυγή των επεξεργασμένων τροφών, του καφέ και του αλκοόλ. Ωστόσο, το σώμα μας είναι εκείνο που ρυθμίζει και διατηρεί από μόνο του τα σωστά επίπεδα ΡΗ, ανεξάρτητα από το είδος των τροφών που καταναλώνουμε. Η δίαιτα που ακολουθούμε μπορεί για παράδειγμα να επηρεάσει τα επίπεδα του ΡΗ στα ούρα αλλά το τι τρώμε δεν μπορεί να καθορίσει τα επίπεδα του ΡΗ στο αίμα μας.

Δίαιτες που περιλαμβάνουν μεγάλες ποσότητες ζωικής πρωτεΐνης μπορεί να μειώσουν το ΡΗ των ούρων και να αυξήσουν με αυτό τον τρόπο τον κίνδυνο εμφάνισης λίθων στα νεφρά. Ακολουθώντας μια δίαιτα πλούσια σε λαχανικά, όπως η δίαιτα του ΡΗ ή η φυτοφαγική δίαιτα, μπορεί κανείς να αυξήσει τα επίπεδα του ΡΗ στα ούρα του και να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης λίθων στα νεφρά. Αρκετοί ερευνητές έχουν θεωρήσει ότι η δίαιτα του ΡΗ ενδεχομένως να μειώνει την οστική απώλεια και τη μυϊκή φθορά, να αυξάνει την έκκριση της αυξητικής ορμόνης, να μειώνει την εμφάνιση συγκεκριμένων χρόνιων παθήσεων, καθώς επίσης να μειώνει και να καταπραΰνει τους πόνους στην πλάτη. Ωστόσο, όλες αυτές οι υποθέσεις δεν έχουν αποδειχθεί στην πράξη. Κλινικές έρευνες έχουν αποδείξει χωρίς αμφιβολία πως τα άτομα τα οποία καταναλώνουν περισσότερα φρέσκα φρούτα και λαχανικά, ενυδατώνονται σωστά, τείνουν να παρουσιάζουν χαμηλότερα ποσοστά εμφάνισης καρκίνου και άλλων ασθενειών, αλλά αυτό προφανώς δεν συνδέεται με τα επίπεδα ΡΗ στο αίμα.

Επειδή, λοιπόν, δεν υπάρχουν στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι η δίαιτα μπορεί ουσιαστικά να αλλάξει τα επίπεδα του ΡΗ στο αίμα, ένα υψηλά μη φυσιολογικό ΡΗ αίματος θα αποτελεί απόδειξη ενός μεγαλύτερου προβλήματος, ίσως κάποια νεφρική ανεπάρκεια, το οποίο όμως δεν συνδέεται διαιτητικά. Άτομα με προβλήματα στα νεφρά ή άλλες ασθένειες που απαιτούν στενή ιατρική παρακολούθηση π.χ. διαβήτης, θα ήταν σωστό να μην επιχειρήσουν να ακολουθήσουν αυτού του είδους τη δίαιτα, χωρίς την σύμφωνη γνώμη του θεράποντα ιατρού τους και του διαιτολόγου.

Παρ’ όλα τα ενδεχόμενα θετικά στοιχεία και αποτελέσματα που μπορεί να έχει η δίαιτα του ΡΗ, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη και τα αρνητικά στοιχεία που περιέχει, καθώς επίσης και τους κινδύνους που ενδεχομένως να προκύψουν από την εφαρμογή της, καθώς δεν παύει να αποτελεί μια μορφή δίαιτας που περιορίζει και απαγορεύει την κατανάλωση σημαντικών για την υγεία, τροφών. Λόγω των ελάχιστων στοιχείων από έρευνες που έχουν γίνει πάνω σε αυτό τον τύπο της δίαιτας, καλό θα είναι να συμβουλευόμαστε πάντα έναν ειδικό, πριν αποφασίσουμε να ακολουθήσουμε οποιαδήποτε μορφή δίαιτας.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Gerry K. Schwalfenberg. The Alkaline Diet: Is there Evidence That an Alkaline Diet Benefits Health? Journal of Environmental and Public Health.vol 2012.

B Dawson-Hughes, S. S. Harris, L. Ceglia. Alkaline diets favor lean tissue mass in older adults. American Journal of Clinical Nutrition, vol 87, no 3.

  • Τόνια Καραγιάννη
    Τόνια Καραγιάννη Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, Ph.D.c.

    H Τόνια Καραγιάννη είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, υποψήφια διδάκτορας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, με μεταπτυχιακή εξειδίκευση (M.Sc.) στην κλινική διατροφή. Είναι επιστημονική συνεργάτης της medΝutrition και παρέχει διαιτολογικές υπηρεσίες στο γραφείο της στο Βόλο.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.