Δίαιτα

Tα κυριότερα trends -στην υγεία και στο fitness

του Γεράσιμου Κλαουδάτου
10 Νοεμβρίου 2015
1728 Προβολές
2 λεπτά να διαβαστεί
Tα κυριότερα trends -στην υγεία και στο fitness

Από τα στιμμένα λεμόνια μέχρι το αλάτι... Ιμαλαίων, διάφορες νέες μόδες ξεφυτρώνουν διαρκώς που υπόσχονται καλή υγεία, και διαδίδονται ταχέως στις μέρες μας, μέσω του Διαδικτύου. Συνήθως, βρίσκουν fans σε όλα τα πλάτη και μήκη του κόσμου, φτάνουν στο ζενίθ της διασημότητας τους κάποιους μήνες αργότερα, για να αρχίσουν να ξεχνιούνται στη σκιά του επόμενου νέου trend που θα ξεπηδήσει! Ιδανικά, οι τακτκές αυτές υποστηρίζονται και από κάποιον διάσημο ηθοποιό ή αθλητή αποκτώντας (χωρίς λόγο) άλλη βαρύτητα. Υπομονή! Μόδα είναι, θα περάσει... Ας δούμε, όμως επιγραμματικά, τις 3 κυριότερες διατροφικές μόδες που κυριαρχούν σήμερα:

Η δίαιτα Dukan ζει και βασιλεύει...

Τι κι αν μεγάλος αριθμός ανθρώπων έχουν ξεχάσει πια το δισύλλαβο όνομα του δημιουργού της; Ο 'φόβος' προς τους υδατάνθρακες έμεινε ως κατάλοιπο από ένα trend που απασχόλησε για πολλούς μήνες την επιστημονική κοινότητα... Πολλοί άνθρωποι εξακολουθούν να καταφεύγουν σε δίαιτες ιδιαίτερα χαμηλές σε υδατάνθρακες μιας και το ελεύθερο που δίνουν στην ποσότητα καταναλισκόμενης πρωτεΐνης τους επιτρέπει να νιώθουν κορεσμό στη διάρκεια της ημέρας. Δίαιτες τέτοιου τύπου, συνήθως, είναι αποτελεσματικές το πρώτο διάστημα, αλλά αμφιβόλου αποτελεσματικότητας σε βάθος χρόνου. Μπορούν, επίσης, να προκαλέσουν πληθώρα διατροφικών ελλείψεων.

Γυρνώντας στην εποχή των σπηλαίων!

Η παλαιολιθική δίαιτα έχει γίνει ιδιαίτερα δημοφιλής τα τελευταία χρόνια, ιδιαίτερα στο εξωτερικό. Προστάζει να τρώμε μόνο φαγητά στα οποία είχε πρόσβαση ο άνθρωπος από τα πολύ παλιά χρόνια. Ως εκ τούτου αποκλείει πολλά από τα τρόφιμα που μπήκαν στην πορεία του χρόνου στη διατροφή του ανθρώπου, όπως τα γαλακτοκομικά, τα σιτηρά, ο καφές και άλλα.

Αν και εκ πρώτης όψεως, η αποφυγή των επεξεργασμένων τροφίμων μπορεί να κριθεί ως θετική. Στην πραγματικότητα όμως, η δίαιτα αυτή αποκλείει χωρίς κανένα προφανή λόγο αρκετές πολύτιμες τροφές από το διαιτολόγιο (π.χ. τα όσπρια), στηρίζεται σε πολύ μεγάλο βαθμό από σε είδους κρέας και γενικά είναι πολύ δύσκολο να τηρηθεί.

Η ...κακή γλουτένη

Εκ... των τεστ δυσανεξίας ορμώμενη, η αποφυγή προϊόντων που περιέχουν γλουτένη έγινε γρήγορα μόδα και κατέκλυσε τηλεοπτικά πλατό και εσχάτως τα ράφια των supermarkets. Η γλουτένη αποτελεί την κύρια πρωτεΐνη του σίτου και παρότι δεν έχει πολλά να προσφέρει από θρεπτικής άποψης στον ανθρώπινο οργανισμό, δεν υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία που να δικαιολογούν όλη αυτή τη φασαρία γύρω από το όνομά της. Εξαίρεση, βέβαια, αποτελούν τα άτομα που πάσχουν από κοιλιοκάκη, για τα οποία η δίαιτα ελεύθερη γλουτένης είναι απαραίτητη.

Μόδες, όμως υπάρχουν και στο fitness... Από τις δονούμενες πλατφόρμες στα μαγικά κολάν, η άκοπη άσκηση υπήρξε πολλές φορές το ζητούμενο για το ευρύ κοινό και η βιομηχανία του fitness επωφελήθηκε τα μέγιστα από την προώθηση τέτοιων trends. Παρόλο, που μόδες σαν αυτές δεν έχουν εκλείψει, ευτυχώς, τείνουν να ακούγονται πλέον περισσότερο ενεργητικές και απαιτητικές μορφές εκγύμνασης όπως αυτές που αναφέρονται παρακάτω.

Crossfit: Ενάντια στις εύκολες λύσεις

Αρκετοί άνθρωποι επιλέγουν σήμερα το crossfit για να γυμναστούν. Το crossfit αποτελεί ένα είδος απαιτητικής προπόνησης. Χαρακτηρίζεται συνήθως από την ταχεία εναλλαγή ασκήσεων, οι οποίες έχουν χρησιμοποιηθεί για χρόνια σε άλλα αθλήματα (π.χ. στην ενόργανη γυμναστική ή στην άρση βαρών). Το crossfit μπορεί να βελτιώσει ταυτόχρονα την αερόβια και την αναερόβια ικανότητα του αθλούμενου και να προωθήσει συνολικά την υγεία. Στοιχεία από μια πρόσφατη δημοσκόπηση έδειξαν πως αυτοί που στην πραγματικότητα προπονούνται στα πρότυπα του crossfit είναι αρκετά λιγότεροι από το αναμενόμενο (βάσει της δημοσιότητας που έχει λάβει η συγκεκριμένη μορφή άσκησης). Λογικό ίσως, αφού διαχρονικά, οι εύκολες λύσεις συνήθως είναι αυτές που κερδίζουν περισσότερο έδαφος στην αγορά του fitness.

HIIT: Παίζοντας με την ένταση

Ακόμη μια περίπτωση προπόνησης που δύσκολα θα κρατηθεί για πολύ καιρό στην επικαιρότητα, μιας και πέραν από τις εξαιρετικές επιδράσεις που μπορεί να έχει στην υγεία του αθλούμενου, είναι ιδιαίτερα απαιτητική και όχι κατάλληλη για τον καθένα. Στα ελληνικά, η HIIT είναι γνωστή ως υψηλής έντασης διαλλειμματική άσκηση και εναλλάσσει χρονικά διαστήματα αναερόβιας (π.χ. σπριντ) και αερόβιας άσκησης (π.χ. περπάτημα).

Spinning: Ήρθε για να μείνει (;)

Αν είστε τύπος που του αρέσει να πηγαίνει στο γυμναστήριο και να ανεβαίνει στο ποδήλατο διαβάζοντας περιοδικά, μην δοκιμάσετε αυτή τη νέα μόδα. Το spinning αποτελεί ουσιαστικά άσκηση πάνω σε στατικό ποδήλατο, όμως, όχι με τον τρόπο που πιθανότατα έχετε συνηθίσει, δηλαδή σε σταθερό τέμπο. Το spinning γίνεται, συχνά, σε ομάδες και εναλλάσσει επίπεδα δυσκολίας και ρυθμό πέδησης, κάνοντάς το να προσομοιάζει κάποιες φορές με το HIIT.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Ashat M, Kochhar R. Non-celiac gluten hypersensitivity. Trop Gastroenterol. 2014 Apr-Jun;35(2):71-8.

Chauveau P1, Fouque D, Combe C, Aparicio M. Evolution of the diet from the paleolithic to today: progress or regress? Nephrol Ther. 2013 Jul;9(4):202-8.

  • Γεράσιμος Κλαουδάτος
    Γεράσιμος Κλαουδάτος Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, M.Sc.

    Ο Γεράσιμος Κλαουδάτος είναι Διαιτολόγος-Διατροφολόγος με επιπλέον μεταπτυχιακές σπουδές στην εφαρμοσμένη Βιοχημεία και Βιοτεχνολογία. Αγαπάει τα απαιτητικά περιστατικά και... τα ταξίδια

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.