742
Ψυχολογία

Μπορείτε να νικήσετε το στρες με διαλογισμό;

29 Ιουλίου 2016
Μπορείτε να νικήσετε το στρες με διαλογισμό;

Photo source: www.bigstockphoto.com

“Oι διαλογιζόμενοι βιώνουν σημαντικά οφέλη, συμπεριλαμβανομένης καλύτερης πνευματικής και ψυχικής λειτουργίας”.

Πηγή: http://nutritionfacts.org/2016/04/21/how-many-minutes-of-daily-meditation-to-combat-stress/?

Ο διαλογισμός έχει γίνει δημοφιλής σε αρκετές χώρες της Δύσης, ειδικά στις ΗΠΑ. Η πρακτική του διαλογισμού περιγράφεται στα Βεδικά κείμενα. Ο όρος διαλογισμός πλέον χρησιμοποιείται για να αναφερθεί σ’ ένα μεγάλο και ποικίλο αριθμό διαφορετικών τεχνικών. Αυτές οι τεχνικές περιλαμβάνουν ενατένιση- αναπόληση, συγκέντρωση, χρήση φυσικών ήχων όπως της θάλασσας, καθοδηγούμενο διαλογισμό, ασκήσεις αναπνοής κλπ. Αυτές οι τεχνικές δουλεύουν σε διαφορετικά επίπεδα όπως, στις αισθήσεις, στο νου, στη διάνοια και στα συναισθήματα. Σύμφωνα με τη Βεδική επιστήμη, ο πραγματικός σκοπός του διαλογισμού είναι να συνδέσει τον εαυτό με το βαθύτερο εσωτερικό εαυτό. Στο βαθύ ύπνο βιώνεται η ενότητα του βαθύτερου εσώτερου εαυτού. Στη διαδικασία του διαλογισμού, ο διαλογιζόμενος βιώνει την ενότητα του βαθύτερου εσώτερου εαυτού ενώ είναι σε εγρήγορση και δεν κοιμάται.

Κατά τη διάρκεια του διαλογισμού, οι συσσωρευμένες πιέσεις υποχωρούν, η ενέργεια αυξάνει και επηρεάζεται συνολικά θετικά η υγεία. Κι αυτό μπορείτε να το διαπιστώσετε διαβάζοντας τα συμπεράσματα χιλιάδων ερευνών που μελετούν την πρακτική του διαλογισμού. Τα αποτελέσματα λοιπόν των ερευνών αναφέρουν μείωση του στρες, της ανησυχίας, της κατάθλιψης, του πόνου (φυσικού και σωματικού), βελτίωση της μνήμης και αύξηση της αποτελεσματικότητας. Τα οφέλη στη φυσιολογία του οργανισμού αφορούν τη μείωση της κορτιζόλης, ορμόνης του στρες, της επινεφρίνης, της αρτηριακής πίεσης. Επίσης, οι συστηματικά διαλογιζόμενοι επιτυγχάνουν γρήγορη εκτέλεση καθηκόντων. Ο διαλογισμός μειώνει την υπερδιέργεση της συμπαθητικής λειτουργίας και τη χοληστερόλη. Τα οφέλη επίσης επεκτείνονται στην αντιμετώπιση των αγχωδών διαταραχών και των διαταραχών της διάθεσης. Επιπλέον, ο διαλογισμός βελτιώνει τη δραστηριότητα της τελομεράσης και το μήκος των τελομερών. Η τελομεράση είναι ένα ένζυμο υπεύθυνο για την προστασία και διατήρηση του μήκους των τελομερών, των προστατευτικών καλυμμάτων στην απόληξη των χρωμοσωμάτων που προάγουν τη χρωμοσωμική σταθερότητα. Μικρότερα τελομερή σχετίζονται με γρήγορη γήρανση και σχετιζόμενες ασθένειες. Το χρόνιο στρες μειώνει τη δραστηριότητα της τελομεράσης και επιταχύνει τη σύμπτηξη των τελομερών και την πρόωρη γήρανση. Οι έρευνες που μελετούν την επίδραση του διαλογισμού στη διαδικασία της γήρανσης δείχνουν ότι οι μακροχρόνιοι διαλογιζόμενοι έχουν νεότερη βιολογική ηλικία σε σύγκριση με τους βραχυχρόνιους διαλογιζόμενους και όσους δε διαλογίζονται.

Συμπερασματικά, ο διαλογισμός είναι μια άσκηση της συνείδησης, όπου τα αποτελέσματα επιτυγχάνονται αυτόματα, χωρίς να χρειάζεται έλεγχος του νου ή άλλη χειραγώγηση του πνεύματος. Είναι μια άσκηση ενότητας, που μειώνει το στρες και προκαλεί αύξηση της ενεργητικότητας και αποτελεσματικότητα στη λειτουργία της εσωτερικής πραγματικότητας.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Arias AJ, Steinberg K, Banga A, Trestman RL. Systematic review of the efficacy of meditation techniques as treatments for medical illness. J Altern Complement Med. 2006;12:817–32. [PubMed]

Sharma H, Clark C. London: Singing Dragon; 2012. Ayurvedic Healing.

  • Ελίνα Τσιούλη Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια M.Sc.

    Η Ελίνα Τσιούλη είναι Ψυχολόγος του ΕΚΠΑ με μεταπτυχιακή εξειδίκευση (M.Sc.) στον “Έλεγχο του Στρες και την Προαγωγή της Υγείας” στην Ιατρική Σχολή Αθηνών. Εργάζεται ιδιωτικά και παρέχει ψυχολογικές υπηρεσίες στο ιδιωτικό γραφείο στο Κολωνάκι.

×
×