740
Fitness

Τι συμβαίνει όταν σταματάμε την άσκηση;

04 Ιουνίου 2016

Ύστερα από τη διακοπή της προπόνησης (αποπροπόνηση), αρκετές μελέτες έχουν δείξει ότι μειώνεται το μέγεθος των μυών και η εγκάρσια επιφάνεια των μυϊκών ινών με αποτέλεσμα να μειώνεται η δύναμη και η ισχύς. Επίση, μειώνονται η πυκνότητα των τριχοειδών αγγείων και των μιτοχονδρίων, η αρτηριοφλεβική διαφορά οξυγόνου καθώς επίσης και τα οξειδωτικά ένζυμα των μυών με αποτέλεσμα να μειώνεται η μέγιστη πρόσληψη οξυγόνου (αντοχή).

Οι προσαρμογές αυτές είναι πιο εμφανείς όταν υπάρχει μεγάλο χρονικό διάστημα αποπροπόνησης. Έχει παρατηρηθεί ότι μετά από 2-3 εβδομάδες διακοπής της καρδιοαναπνευστικής άσκησης, μειώνεται η πυκνότητα τριχοειδών αγγείων ενώ σε διάστημα 3-8 εβδομάδων παρατηρείται μείωση της αρτηριοφλεβικής διαφοράς οξυγόνου (Mujika και Padilla 2001). Έπίσης έχει αναφερθεί ότι η μεγαλύτερη διάρκεια αποχής από την προπόνηση (8-10 εβδομάδες) προκαλεί επαναφορά της VO2 max στα πριν από την προπόνηση επίπεδα (Nenriksson J., Reitrnan J., (1977). Οι αθλητές με υψηλή μέγιστη πρόσληψη οξυγόνου (VO2 max) υφίστανται μεγαλύτερη μείωση, όμως έχουν υψηλότερες τιμές VO2 max σε σύγκριση με τους αγύμναστους και επανέρχονται πιο γρήγορα. Αντιθέτως, η δύναμη δεν μεταβάλλεται σημαντικά ύστερα από 2 εβδομάδες αποπροπόνησης σε προπονημένους άρρενες (Hortobagyi et all 1996) και ύστερα από 6 εβδομάδες σε μέτρια γυμνασμένα άτομα (Kraemer W.J., 2000). Σύμφωνα με την έρενα των Narici et al., (1989) o μέγιστος ρυθμός δύναμης που παρατηρείται με την αποπροπόνηση είναι 0,3% ανά μέρα. Το ποσοστό μέιωση βέβαια πρέπει να σημειωθεί ότι εξαρτάται από την ηλικία και το αρχικό προπονητικό επίπεδο.

Επίσης η άλιπη σωματική μάζα (ΑΣΜ) και το ποσοστό σωματικού λίπους φαίνεται ότι επηρεάζονται αρνητικά κατά την περίοδο διακοπή της προπόνησης. Για παράδειγμα μετά από 16 εβδομάδες προπόνησης με βάρη η ΑΣΜ αυξήθηκε κατά 1,3 kg και το ποσοστό λίπους μειώθηκε κατά 2,6% σε μια ομάδα νεαρών γυναικών. Μετά από 6 εβδομάδες αποπροπόνησης η ΑΣΜ μειώθηκε 1,8 kg και το ποσοστό σωματικού λίπους αυξήθηκε 23%. Η ηλικία, το φύλο, η διατροφή και το αρχικό επίπεδο προπόνησης είναι σημαντικοί παράγοντες που επηρεαζουν την σωματική σύσταση.

Άπο τα παραπάνω φαίνεται ότι είναι η πρώτη παράμετρος φυσικής κατάστασης που μειώνεται είναι η αερόβια ικανότητα και πολύ αργότερα η δύναμη.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

ACSM. Guidelines for Exercise Testing and Perscription. 5th ed. Baltimore: Williams and Wilkins, 1995: 97

Hortobagyi et al. 1996. Adaptive response to muscle lengthening and shortening in humans. Journal of Applied Physiology 80: 765- 772.

Kraemer W.J., and Gotshalk L.A. 2000. Physiology of American football. In Exercise and sport science, edited by W.E Garrett and D.T Kirkendall, 798-813.Philadelphia: Lip-pincott, Williams and Wilkins.

Mujika I., and Padilla S. 2001. Muscular characteristics of detraining in humans. Medicine and Science in Sports and Exercise 33: 1297-1303.

Narici MV., Roi GS., Landoni L., et al. Changes in force, cross- sectional area and neural activation during strength training and detraining of the human quadriceps. Eur J Appl Physiol 59: 31.

Nenriksson J., Reitrnan J.(1977). Time course of changes in human skeletal muscle succinate dehydrogenase and cytochrome oxidase activities and maximal oxygen uptake with physical and inactivity. Acta Physiol Scand 99:91-97.

  • Γεώργιος Γλούμης Καθηγητής Φυσικής Αγωγής - Personal trainer

    Γεννήθηκε στην Αθήνα και μεγάλωσε στην Κυπαρισσία Μεσσηνίας. To 2008 αποφοίτησε στο Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Η ειδικότητα που ακολούθησε ήταν :"Ευρωστία και Υγεία" ενώ η πτυχιακή του εργασία ήταν: "H επίδραση της διατροφής σην προπόνηση δύναμης".

×
×