Fitness

Διατροφή στα ταξίδια των αθλητών

του Παναγιώτη Κλειάσιου
17 Ιανουαρίου 2012
3 λεπτά να διαβαστεί
podhlaths se vouno

Photo source: www.bigstockphoto.com

Είναι πλέον συνηθισμένο για έναν αθλητή να ταξιδεύει στο εσωτερικό και στο εξωτερικό, για συμμετοχή σε διάφορους αγώνες. Αν και ένα ταξίδι αποτελεί μια ευκαιρία για να γνωρίσει κανείς έναν καινούριο τόπο, στην περίπτωση των αθλητών ένα ταξίδι είναι συνήθως καταναγκασμός και περιορισμός σε συνθήκες χαμηλής σωματικής δραστηριότητας. Αυτή η αναγκαστική μείωση της σωματικής δραστηριότητας οδηγεί σε ανία και αδηφαγία. Είναι συχνό φαινόμενο για πολλούς αθλητές να καταναλώνουν σνακ υψηλής περιεκτικότητας σε λίπη και ενέργεια κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε ανεπιθύμητη αύξηση του σωματικού τους βάρους. Παράλληλα, οι αθλητές περνώντας μεγάλα χρονικά διαστήματα μακριά από το σπίτι τους, καλούνται να προσαρμόσουν ανάλογα την καθημερινότητά τους. Πολλές είναι οι προκλήσεις που έχουν να αντιμετωπίσουν, όπως:

  • Το jet lag, που οφείλεται στην ταχεία μετακίνηση από μια ζώνη ώρας σε μια άλλη.
  • Η αλλαγή στο καθιερωμένο προπονητικό και διατροφικό πρόγραμμα κατά τη διάρκεια του ταξιδιού.
  • Οι αλλαγές στις κλιματολογικές και περιβαλλοντικές συνθήκες που οδηγούν και σε νέες διατροφικές απαιτήσεις.
  • Η προσαρμογή στο νέο περιβάλλον.
  • Η απουσία γνωστών και οικείων φαγητών.
  • Η εμπιστοσύνη στην καλή ποιότητα των φαγητών που μαγειρεύονται στο ξενοδοχείο ή το εστιατόριο.
  • Ο κίνδυνος γαστρεντερικών διαταραχών, λόγω κακών συνθηκών υγιεινής

Το κλειδί της επιτυχίας για τον αθλητή που ταξιδεύει, είναι η κατάλληλη προετοιμασία και οργάνωση, ώστε να είναι έτοιμος να αντιμετωπίσει πιθανά προβλήματα κατά τη διάρκεια του ταξιδιού και της διαμονής του σε μια ξένη χώρα. Όπου και αν πηγαίνει για πρώτη φορά, θα πρέπει οπωσδήποτε να έχει συλλέξει τις κατάλληλες πληροφορίες, τόσο για τις συνθήκες διαμονής του, όσο και για τις τυχόν διατροφικές ιδιαιτερότητες του νέου τόπου.

Τρόφιμα κατάλληλα για έναν αθλητή κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού

Τα τρόφιμα-κλειδιά για μια διατροφή σωστή, που θα καλύπτει τις ενεργειακές ανάγκες του αθλητή κατά τη διάρκεια του ταξιδιού είναι τα ακόλουθα:

  • Δημητριακά πρωινού και αποβουτυρωμένο γάλα σε σκόνη
  • Φρούτα συσκευασμένα σε πλαστικά σακουλάκια
  • Αποξηραμένα φρούτα: σταφίδες, δαμάσκηνα, βερίκοκα, σύκα
  • Κράκερ, γκοφρέτες, μαρμελάδα και μέλι (σε ατομικές συσκευασίες)
  • Αθλητικές σοκολάτες
  • Αθλητικά ποτά (σε σκόνη)
  • Συμπληρώματα υγρών γευμάτων σε σκόνη
  • Συμπληρώματα βιταμινών- ανόργανων συστατικών

Στο εστιατόριο- συμβουλές οργάνωσης του γεύματος μιας ομάδας

  • Κάντε την κράτηση σε ένα εστιατόριο σχετικά νωρίς και κάντε διαπραγματεύσεις για τα μενού. Ειδοποιήστε για την ακριβή ώρα άφιξής σας στο εστιατόριο την ίδια μέρα.
  • Ένας καλά οργανωμένος μπουφές είναι η καλύτερη επιλογή: τα τρόφιμα σερβίρονται εύκολα, είναι σχετικά φθηνή επιλογή και προσφέρει την ευελιξία της επιλογής του είδους και της ποσότητας των τροφίμων που θα καταναλωθούν.
  • Προγραμματίστε ένα μενού το οποίο θα στηρίζεται σε τρόφιμα υψηλής περιεκτικότητας σε υδατάνθρακες αλλά ταυτόχρονα θα προσφέρει και επαρκείς ποσότητες σε διάφορες επιλογές κρεάτων, έτσι ώστε να ικανοποιούνται οι γευστικές απαιτήσεις και οι ανάγκες όλων των αθλητών. Αν ο προγραμματισμός είναι για περισσότερες από μία μέρα, θα πρέπει να γίνεται προσπάθεια για την βελτίωση της ποικιλίας από μέρα σε μέρα.
  • Κανονίστε ειδικές τροποποιήσεις των γευμάτων για αθλητές με ειδικές απαιτήσεις (π.χ. τους φυτοφάγους ή αυτούς που έχουν κάποια δυσανεξία σε συγκεκριμένα τρόφιμα)
  • Να θυμάστε ότι κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού, τα μικρά γεύματα μεταξύ των κύριων γευμάτων συχνά παραμελούνται, ιδίως όταν η σίτιση έχει προγραμματιστεί από εταιρίες ή εστιατόρια για τρία κύρια γεύματα την ημέρα. Για τον λόγο αυτό, είναι χρήσιμο να παρέχονται κατά τη διάρκεια των κυρίων γευμάτων κάποια τρόφιμα που να μπορούν να πάρουν οι αθλητές μαζί τους και να καταναλώσουν αργότερα, όπως για παράδειγμα φρούτα, γιαούρτι και ατομικά κέικ. Εναλλακτικά, μπορεί να προβλεφθεί να υπάρχει ένα κοινό δωμάτιο για όλους τους αθλητές, στο οποίο θα υπάρχει ψυγείο, έτσι ώστε να μπορούν να αποθηκευτούν διάφορα σνακ και άλλα τρόφιμα, όπως τα δημητριακά πρωινού.

Συμβουλές για την ελαχιστοποίηση του κινδύνου εμφάνισης γαστρεντερικών διαταραχών σε περιοχές με κακές συνήθειες υγιεινής

  • Τα ωμά λαχανικά θα πρέπει να αποφεύγονται, εκτός και αν είναι βέβαιο ότι είναι καλά πλυμένα με καθαρό νερό.
  • Η κατανάλωση φρούτων θα πρέπει να περιορίζεται σε αυτά τα οποία μπορούν να καθαριστούν (πορτοκάλια, μπανάνες, μήλα).
  • Τα μη παστεριωμένα γαλακτοκομικά τρόφιμα θα πρέπει να αποφεύγονται.
  • Θα πρέπει να αποφεύγεται η αγορά τροφίμων από πάγκους και υπαίθρια καταστήματα.
  • Αν η δημόσια παροχή νερού δεν είναι ασφαλής, θα πρέπει να καταναλώνεται μόνο νερό που έχει προηγουμένως βραστεί ή εμφιαλωμένο νερό. Αν χρησιμοποιούνται εμφιαλωμένα ποτά ή χυμοί φρούτων για τις ημερήσιες ανάγκες σε υγρά, η ενέργεια που περιέχουν θα πρέπει να συνυπολογίζεται στη συνολική ενεργειακή πρόσληψη.
  • Θα πρέπει να αποφεύγεται η κατάποση νερού κατά το μπάνιο και να χρησιμοποιείται εμφιαλωμένο νερό για το πλύσιμο των δοντιών.

Τελειώνοντας, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι ο στόχος είναι πάντα ένας: η διατήρηση των διατροφικών συνηθειών και των θρεπτικών απαιτήσεων των αθλητών για τη μεγιστοποίηση της απόδοσης, πάντοτε με τη βοήθεια ενός πτυχιούχου διαιτολόγου εξειδικευμένου στην αθλητική διατροφή!

  • Παναγιώτης Κλειάσιος
    Παναγιώτης Κλειάσιος Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, M.Sc.

    Γεννήθηκε στην Αθήνα την 24/01/1988. Σπούδασε στο τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας – Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών από όπου και αποφοίτησε τον Ιούλιο του 2009 με βαθμό 8,0. Ολοκλήρωσε τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις τον Ιούλιο του 2010.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.