640
Διατροφή

Να σε κεράσω έναν ελληνικό;

11 Οκτωβρίου 2016
1 λεπτό να διαβαστεί

Σαν να λέμε «Να σε κεράσω ένα φλιτζάνι απόλαυση και υγεία»! Στην ιδέα ενός ελληνικού καφέ έρχονται στη μνήμη μας στιγμές χαλάρωσης, όμορφες μυρωδιές και η εικόνα της μητέρας ή της γιαγιάς να μας σερβίρει τον ελληνικό καφέ συνοδεία νερού. Από την άλλη, με τόσα οφέλη υγείας που αναδεικνύουν οι επιστημονικές έρευνες για τον ελληνικό καφέ, με χαρακτηριστικότερη αυτή της Ικαρίας, ίσως να πρόκειται για έναν παράγοντα μακροβιότητας!

Τι θα βρείτε σε ένα φλιτζάνι ελληνικό καφέ;

Κατά 92% νερό και το υπόλοιπο ποσοστό, το κουταλάκι καφέ που προσθέσατε. Σε επίπεδο συστατικών, αυτά που ξεχωρίζουν είναι η καφεΐνη και τα αντιοξειδωτικά που σχετίζονται και με τις περισσότερες δράσεις του ελληνικού καφέ. Υπάρχουν ωστόσο και μικροποσότητες άλλων συστατικών όπως για παράδειγμα μετάλλων.

Έλεγχος σωματικού βάρους

Κάποιες μελέτες έχουν δείξει ότι η μέτρια κατανάλωση ελληνικού καφέ (2-3 φλιτζάνια την ημέρα), μπορεί να δρα προληπτικά στην αύξηση του σωματικού βάρους πιθανότατα λόγω μείωσης της όρεξης. Φυσικά, μεγαλύτερο ρόλο παίζει το ισορροπημένο διαιτολόγιο και μην ξεχνάτε πόση ζάχαρη προσθέτετε!

Σακχαρώδης διαβήτης τύπου 2

Η βιβλιογραφία ανανεώνεται συνεχώς και περισσότερες κλινικές μελέτες αναμένονται να επιβεβαιώσουν ένα άλλο σπουδαίο και πολλά υποσχόμενο εύρημα: ότι η καθημερινή κατανάλωση καφέ συμβάλλει στον καλύτερο γλυκαιμικό έλεγχο και ακόμη μπορεί να βελτιώσει την ευαισθησία στην ινσουλίνη.

Καρδιαγγειακά νοσήματα

Αποτελέσματα μετά-ανάλυσης 36 ερευνών, έδειξαν ότι μέτρια κατανάλωση καφέ (3-5 φλιτζάνια/ημέρα) συνδέεται με χαμηλότερο κίνδυνο καρδιαγγειακών νοσημάτων. Αυτό οφείλεται στην αντιοξειδωτική ικανότητα του καφέ που προστατεύει από την αλλοίωση τα λιπιδία στο αίμα (ολική χοληστερόλη, LDL, τριγλυκερίδια). Επιπλέον, υπάρχουν ενδείξεις, σύμφωνα με τη μελέτη ΙΚΑΡΙΑ, ότι η κατανάλωση καφέ σχετίζεται με καλύτερη λειτουργία των αγγείων.

Εμφάνιση καρκίνου

Αν και πρόκειται για ένα ευαίσθητο θέμα που απαιτεί συνεχώς νέα έρευνα, φαίνεται ότι σε γενικές γραμμές, η μέτρια κατανάλωση καφέ ασκεί προστατευτική δράση για τον καρκίνο του ορθού, του παχέος εντέρου και του ήπατος. Για άλλες μορφές καρκίνου τα αποτελέσματα είναι ουδέτερα δείχνοντας τουλάχιστον ότι η κατανάλωση καφέ δεν έχει αρνητικές επιπτώσεις στην έκβαση της νόσου.

Νόσος Alzheimer & νόσος Πάρκινσον

Η καθημερινή, μέτρια κατανάλωση καφέ ασκεί ευεργετικές επιδράσεις στην λειτουργία του εγκεφάλου. Η καφεΐνη διεγείρει το Κεντρικό Νευρικό Σύστημα και προκαλεί πνευματική εγρήγορση, αυξημένη απόδοση και αίσθημα ευφορίας. Παρόμοια δράση μπορεί να εξηγεί τις προοπτικές μελέτες όπου 3 φλιτζάνια καφέ/ημέρα, φαίνεται να μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης της νόσου Alzheimer και της νόσου Πάρκινσον.

Ο καφές αποτελεί το πιο διάσημο ρόφημα σε όλο τον κόσμο, για όλες τις ώρες της ημέρας. Ειδικά για εμάς τους Έλληνες αποτελεί όχι μόνο παράδοση αλλά συντροφεύει και όλες τις στιγμές της ζωής μας, ευχάριστες και δυσάρεστες. Φαίνεται επιπρόσθετα ότι ο ελληνικός καφές έχει πολλές ευεργετικές επιδράσεις στην υγεία μας λόγω κυρίως της παρουσίας των αντιοξειδωτικών και της καφεΐνης που εμπεριέχονται σε αυτόν.

Στην υγειά σας λοιπόν, με έναν ελληνικό καφέ!

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Papakonstantinou E., Kechribari I., Sotirakoglou K., Tarantilis P., Gourdomichali T., Michas G., Kravvariti V., Voumvourakis K., Zampelas A., Acute effects of coffee consumption on self-reported gastrointestinal symptoms, blood pressure and stress indices in healthy individuals, J. Nutr. (2016), 15:26

Higdon J., Frei B., Coffee and Health: A Review of Recent Human Research, Critical Reviews in Food Science and Nutrition, (2006), 46:101-123

Zampelas A., Panagiotakos D., Pitsavos C., Chrysohoou C., Stefanadis C., Associations between coffee consumption and inflammatory markers in healthy persons: the ATTICA study, Am J Clin Nutr (2004), 80:862-7

Lopez-Garcia E., van Dam Rob., Rajpathak S., Willett W., Manson J., Hu F., Changes in caffeine intake and long-term weight change in men and women, Am J Clin Nutr (2006), 83:674-80

Ding M., Bhupathiraju S., Satija A., van Dam R., Hu F., Long-Term Coffee Consumption and Risk of Cardiovascular Disease: A Systematic Review and A Dose-Response Meta-Analysis of Prospective Cohort Studies, Journal of American Heart Association (2013)

Siasos G., Oikonomou E., Chrysohoou C., Tousoulis D., Panagiotakos D., Zaromitidou M., Zisimos K., Kokkou E., Marinos G., Papavassiliou A., Pitsavos C., Stefanadis C., Consumption of a boiled Greek type of coffee is associated with improved endothelial function: The Ikaria Study, Vascular Medicine (2013), 0(0) 1-8

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.