743
Συστάσεις Διατροφής

Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε για το αλάτι!

gynaika pou rixnei alati se faghto

Photo source: www.bigstockphoto.com

Το επεισόδιο αυτό ήταν η αφιερωμένο στη σημασία της πρόσληψης άλατος για τον οργανισμό μας, αλλά και στις παγίδες που πιθανά πέφτουν οι καταναλώτες όταν αγοράζουν επεξεργασμένα προϊόντα τα οποία δεν γνωρίζουν πόσο αλάτι περιέχουν και πως τελικά μπορούν να προστατευτούν είτε γνωρίζοντας την αλήθεια για την περιεκτικότητα διαφόρων εύγευστων τροφίμων σε αλάτι είτε μαθαίνοντας την αλήθεια για το πως μπορεί να αντικατασταθεί το αλάτι στην μαγειρική.

Ας γνωρίσουμε καλύτερα τον αλάτι...

Το αλάτι, ή χλωριούχο νάτριο, χρησιμοποιείται για να συντηρήσει και να δώσει γεύση στα τρόφιμα, ενώ υπάρχει φυσικά σε όλα τα τρόφιμα. Το 40% του αλατιού αποτελείται από το νάτριο (Να+) και το 60% από χλώριο (Cl-). To νάτριο και το χλώριο αποτελούν τα κύρια ιόντα στο εξωκυττάριο υγρό και είναι υπεύθυνα για τη διατήρηση της ηλεκτρολυτικής ισορροπίας του ανθρώπινου οργανισμού.

Ποιές είναι οι ευεργετικές επιδράσεις του αλατιού;

Ο οργανισμός μας χρειάζεται νάτριο για να λειτουργήσει σωστά γιατί:

  • Βοηθά στη διατήρηση της σωστής ισορροπίας των υγρών στο σώμα σας
  • Βοηθά στη μετάδοση νευρικών ερεθισμάτων
  • Επηρεάζει τη σύσπαση και χαλάρωση των μυών

Η σωστή ποσότητα...

Η ημερήσια ιδανική δοσολογία του αλατιού εξαρτάται από την ατομική κατάσταση της υγείας του κάθε ατόμου, το κλίμα της χώρας του, αλλά και τις συνθήκες του τρόπου ζωής του. Για τη χώρα μας η κατανάλωση 2-3 γραμμαρίων καθημερινά θεωρείται ιδανική.

Γιατί χρειάζεται να προσέχουμε την ποσότητα άλτος που καταναλώνουμε;

Τα νεφρά φυσιολογικά ρυθμίζουν το ποσό του νατρίου που αποθηκεύεται στο σώμα σας για να είστε υγιείς. Όταν τα επίπεδα του νατρίου σας είναι χαμηλά, τα νεφρά σας κατακρατούν το νάτριο. Όταν τα επίπεδα του νατρίου είναι υψηλά, τα νεφρά σας απεκκρίνουν την περίσσεια στα ούρα.
Όμως αν για κάποιο λόγο τα νεφρά σας δεν μπορούν να απεκκρίνουν ικανοποιητικά το νάτριο, αυτό αρχίζει να συσσωρεύεται στο αίμα σας. Επειδή δε το νάτριο προσελκύει και κατακρατά το νερό, αυξάνεται ο όγκος του αίματός σας.

Ο αυξημένος όγκος αίματος κάνει την καρδιά σας να δουλεύει περισσότερο για να κινήσει περισσότερο αίμα μέσω των αιμοφόρων αγγείων σας, με αποτέλεσμα να αυξάνεται η πίεση στις αρτηρίες σας. Μερικοί άνθρωποι είναι πιο ευαίσθητοι στις επιδράσεις του νατρίου από ότι άλλοι.

Που υπάρχει το αλάτι;

Για να κρατήσετε την κατανάλωση νατρίου υπό έλεγχο, πρέπει να ξέρετε από που προέρχεται.

  • Επεξεργασμένα και έτοιμα τρόφιμα τα οποία περιλαμβάνουν το ψωμί, έτοιμα γεύματα όπως ζυμαρικά, πιάτα με κρέας και αυγά, πίτσα, αλλαντικά, μπέικον, τυρί, σούπες, και ταχυγεύματα (fast foods).
  • Φυσικές πηγές. Ορισμένες τροφές περιέχουν νάτριο από τη φύση τους. Αυτές περιλαμβάνουν όλα τα λαχανικά και καθημερινές τροφές όπως το γάλα, το κρέας και τα οστρακοειδή.
  • Στην μαγειρική: Πολλές συνταγές απαιτούν αλάτι και πολλοί άνθρωποι προσθέτουν αλάτι στο φαγητό τους στο τραπέζι. Τα καρυκεύματα μπορεί επίσης να περιέχουν νάτριο.

Πώς μπορείτε να μειώσετε την πρόσληψη αλατιού;

Για να περιορίσετε το αλάτι που καταναλώνετε μέσω του φαγητού μπορείτε να:

  • Αυξήσετε την πρόσληψη φρούτων και λαχανικών.
  • Αυξήσετε την πρόσληψη καλίου. Το κάλιο μειώνει στις αρνητικές επιπτώσεις του νατρίου στην αρτηριακή πίεση. Το βρίσκουμε κυρίως σε πράσινα φυλλώδη λαχανικά, στην πατάτα, και στη μπανάνα σε μεγάλα ποσοστά.
  • Αντικαταστήσετε το αλάτι κατά τη διαδικασία μαγειρέματος με πιπέρι, μπαχαρικά και βότανα, ώστε τα φαγητά σας να είναι εξίσου γευστικά. • Επιλέξετε ανάλατα σνακ για τα ενδιάμεσα γεύματά σας.
  • Διαβάζετε καλά τις ετικέτες τροφίμων, προσέχοντας την περιεκτικότητά τους σε νάτριο.

ΚΑΙ ΤΕΛΙΚΑ η μεγαλύτερη πρόσληψη άλατος καθημερινά δεν προέρχεται από το αλάτι που βάζουμε στο φαγητό αλλά από αυτό που ονομάζουμε «κρυμμένο αλάτι» στις τροφές.

  • Ειρήνη Μπαμπαρούτση PhD Κλινική Διαιτολόγος, Αθλητική Διατροφολόγος

    Η Ειρήνη Μπαμπαρούτση είναι Κλινική Διαιτολόγος και Αθλητική Διατροφολόγος, πτυχιούχος του τμήματος Επιστήμης Διαιτολογίας – Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου. Είναι κάτοχος Διδακτορικού τίτλου στο τομέα της «Διατροφής & Άσκησης» και επιστημονική υπεύθυνη του διαιτολογικού γραφείου «Θερμίδα».

×
×