Νέα - Ειδήσεις

Ελένη Τσαχάκη: Η ισορροπία του ανθρώπου στην καθημερινότητα αποτελείται από πολλές παραμέτρους και αυτό δεν έχει σχέση μόνο με το τι τρώμε

23 Ιουνίου 2022
936 Προβολές
3 λεπτά να διαβαστεί
eleni tsachaki

Photo source: www.Canva.com

 Η Διαιτολόγος Διατροφολόγος Ελένη Τσαχάκη, επιστημονική συντάκτρια της κοινότητας του medNutrition, μας παραχώρησε συνέντευξη για το πως βλέπει το αντικείμενο που έχει σπουδάσει, στο πως το εφαρμόζει η ίδια και πως εκπαιδεύει όσους παρακολουθεί στο διαιτολογικό της γραφείο της στην Άνω Γλυφάδα.

Πως αποφάσισες να γίνεις διαιτολόγος-διατροφολόγος;

Από μικρή ηλικία, η διατροφή αποτελούσε έναν όμορφο τρόπο φροντίδας για το σώμα μου. Ασχολήθηκα σε μικρή ηλικία με το μπαλέτο και τη ρυθμική γυμναστική, καθώς αγαπούσα ό,τι έχει σχέση με το χορό. Κάπου εκεί είχα την πρώτη μου εμπειρία, βλέποντας κάποιους να απαγορεύουν το φαγητό στις συναθλήτριές μου. Ήταν η στιγμή που αποφάσισα ότι θέλω να φροντίζω το σώμα μου, όχι με απαγορεύσεις, αλλά με τη θρέψη που πραγματικά χρειάζεται για να με βοηθάει να κινούμαι, να χορεύω και, τότε να παίζω.

Η εμπειρία αυτή της ζωής μου σε συνδυασμό με την τάση που είχα στη βιολογία και τη χημεία, με οδήγησε στη Διατροφολογία. Για εμένα ήταν σημαντικό να διαλέξω κάτι που θα με βοηθήσει να φροντίζω το σώμα μου σε κάθε στάδιο ζωής και – γιατί όχι!;- να το επικοινωνήσω και σε περισσότερο κόσμο.

Εξειδικεύστε σε κάποια συγκεκριμένη κατάσταση υγείας/πάθησης;

Η εξειδίκευσή μου είναι στην ολιστική προσέγγιση στη διαχείριση βάρους σχετικά με τον τρόπο σκέψης & τη δημιουργία μη λειτουργικών μοτίβων διατροφικής συμπεριφοράς, αξιοποιώντας εργαλεία & πρωτόκολλα από τη διαιτολογία, ψυχολογία και τις νευροεπιστήμες. Ταυτόχρονα, μέσω του Diet & NLP Wellbeing Coaching ασχολούμαι με περιστατικά σχετικά με τη βελτίωση της καθημερινής ευεξίας, τη διαχείριση του βάρους, συναισθημάτων, συναισθηματικού φαγητού, διατροφικών συμπεριφορών, άγχους – stress, διαχείριση δύσκολων καταστάσεων, κ.α.

Πιστεύεις ότι είναι εφικτό να συνδυάσει κανείς μια ισορροπημένη διατροφή με την απαιτητική καθημερινότητα;

Η ισορροπία του ανθρώπου στην καθημερινότητα αποτελείται από πολλές παραμέτρους και αυτό δεν έχει σχέση μόνο με το τι τρώμε. Έχει σχέση με τον τρόπο σκέψης μας για την απαιτητική καθημερινότητα, πώς μιλάμε στον εαυτό μας, πώς μας φροντίζουμε με την τροφή ή και με άλλους τρόπους, καθώς επίσης και τη δημιουργία της καθημερινότητάς μας. Συνεπώς, η ισορροπημένη διατροφή μπορεί να υπάρχει σε μία απαιτητική καθημερινότητα, αρκεί να έχουμε έναν ευέλικτο τρόπο σκέψης, οργάνωση, περισσότερες επιλογές και γενικότερα, αυτό-φροντίδα από όλες τις οπτικές!

Πιστεύεις ότι όλοι οι πελάτες χρειάζονται ένα «χαρτί δίαιτας»;

Η αλήθεια είναι πως…όχι, καθώς η αποτελεσματικότητα της διατροφής οφείλεται σε περισσότερους παράγοντες. Ενδεικτικά, μπορεί να οφείλεται στον «προγραμματισμό» του εγκεφάλου που έχει ο καθένας μας, τα λεγόμενα αναπαραστατικά συστήματα, που μας δείχνει την τάση που έχει ο καθένας μας να επικοινωνεί και να «χτίζει τον κόσμο» του. Έτσι, αν κάποιος πχ είναι οπτικός, τότε το χαρτί είναι αρκετά χρήσιμο για το αποτέλεσμα. Ωστόσο, το χαρτί της δίαιτας, στις περισσότερες περιπτώσεις αποτελεί μία ασφάλεια, ένα συνηθισμένο και παγιωμένο τρόπο κάποιος να έχει τη διατροφή του και όχι ένα εργαλείο πετυχημένου στόχου για όλους.

Πιστεύεις ότι οι λιγούρες υπονομεύουν την προσπάθεια ελέγχου του σωματικού βάρους;

Οι λιγούρες στο σώμα μας έρχονται ως «μηνύματα» να μας δείξουν κάτι που συμβαίνει στο σώμα μας. Συχνά, ωστόσο το πρόβλημα είναι η ερμηνεία που κάνουμε για τον εαυτό μας σχετικά με αυτές τις λιγούρες, όπως για παράδειγμα «Είμαι λαίμαργος/η!». Εάν, λοιπόν δούμε ότι οι λιγούρες είναι μηνύματα από το σώμα μας σχετικά με αυτό που επιθυμεί τη δεδομένη χρονική στιγμή (πχ σοκολάτα), τότε έχουμε ένα «δρόμο» να βρούμε το τι πραγματικά αναζητάει το σώμα μας, είτε ασυνείδητα (σε ψυχολογικό επίπεδο) είτε έχει ανάγκη το σώμα μας σε βιοχημικό επίπεδο. Συνεπώς, οι λιγούρες δεν έρχονται να υπονομεύσουν τη διαχείριση του βάρους, αλλά να μας μιλήσει το σώμα μας…αλλιώς!

tsachaki diaitologos

Πιστεύεις ότι η diet coaching προσέγγιση είναι εξίσου αποτελεσματική με τη διατροφική συμβουλευτική;

Φυσικά! Αρκεί να σκεφτούμε ότι μερικές από τις συμπεριφορικές στρατηγικές που χρειάζεται ένα άτομο να αναπτύξει για να μειώσει και να διατηρήσει το βάρος του είναι: η θέσπιση του προσωπικού του στόχου, η αυτό-παρακολούθηση, ο έλεγχος των παρορμήσεων, η εσωτερική ενδυνάμωση, η τροποποίηση μοτίβων διατροφής & άσκησης, καθώς και η διαχείριση απροσδόκητων στιγμών και του στρες. Όλα αυτά είναι βασικοί στόχοι του coaching, μαζί με την ανάπτυξη της αυτο-υπευθυνότητάς του.
Μάλιστα, σε ένα προσωπικό στόχο, το να λάβει κάποιος άλλος την ευθύνη της απόφασης (διαιτολόγος, συγγενής, φίλος) για το τι χρειάζεται να κάνει, είναι εύκολο. Απλά, όπως έχει φανεί, όταν αυτό αφορά μία μακροπρόθεσμη αλλαγή, δε λειτουργεί τελικά. Και εκεί έρχεται και λειτουργεί το diet coaching!

Πως αντιμετωπίζεις ο ίδιος/ η ίδια τις λιγούρες;

Φυσικά, όπως όλοι οι άνθρωποι και εγώ έχω λιγούρες. Έτσι, αυτές τις φορές που πιάνω τον εαυτό μου να θέλει κάτι ως λιγούρα, κάνω μία παύση και συντονίζομαι με το σώμα μου. Έπειτα, μου κάνω τις παρακάτω ερωτήσεις:

«Πεινάω;»

Αν ναι, τότε απολαμβάνω το φαγητό μου, όποιο κι αν είναι. Αν όχι, τότε ψάχνω λίγο πιο βαθιά στο τι συμβαίνει, ρωτώντας:

  • «Τι νιώθω τώρα;»
  • «Που στο σώμα μου, το νιώθω;»
  • «Τι έχω πραγματικά ανάγκη;»

Οι απαντήσεις σε αυτές τις ερωτήσεις μου δίνουν μία πιο ολοκληρωμένη προσέγγιση στο τι πραγματικά συμβαίνει εκείνη τη στιγμή και έπειτα, αποφασίζω τι θέλω να κάνω.

Υπάρχει κάποια τεχνική διαχείρισης του συναισθηματικού φαγητού που πετυχαίνει πάντα στην καθημερινότητά σου (είτε για τον εαυτό σου, είτε για κάποιο μέλος της οικογένειάς σου).

Υπάρχουν πολλές τεχνικές που μπορεί κάποιος να διαχειριστεί το συναισθηματικό φαγητό, καθώς όπως το λέει και η ίδια η λέξη, αφορά τη διαχείριση του συναισθήματος. Αφού πρώτα γίνει η αναγνώριση και η αποδοχή, τότε έχει ήδη ξεκινήσει η αλλαγή. Ο διαλογισμός, οι ισόχρονες αναπνοές, το ημερολόγιο ευγνωμοσύνης είναι μερικές τεχνικές βελτίωσης των συναισθημάτων της καθημερινότητας που φαίνεται να συμβάλλουν στη μείωση των «αρνητικών» συναισθημάτων και κατ’επέκταση του συναισθηματικού φαγητού. Ωστόσο, αυτό που έχει πραγματικά αποτέλεσμα είναι με λίγο χρόνο και πειραματισμό, να βρεις αυτό που τελικά μπορείς να βάλεις σε δράση και να το αλλάξεις!