773
Εκδηλώσεις

Ο κ. Διονυσιώτη Γ. και κ. Κούτσικας Κ. σε εκδήλωση στα πλαίσια της Παγκόσμιας Ημέρας Οστεοπόρωσης

24 Οκτωβρίου 2007
του Κωνσταντίνου Κούτσικα & του Ιωάννη Διονυσιώτη

Γιάννης Διονυσιώτης, Φυσίατρος-Ιατρός Αποκατάστασης

dionysiotis pagkosmias imera osteoporosis

Ως οστεοπόρωση, ορίζεται η σκελετική πάθηση που χαρακτηρίζεται από μειωμένη οστική αντοχή και προδιαθέτει ένα άτομο σε αυξημένο κίνδυνο κατάγματος (NIH, 2001). Η οστική αντοχή, καθορίζεται από την ελάχιστη ικανή για πρόκληση κατάγματος δύναμη και εξαρτάται ισότιμα από την οστική ποιότητα και ποσότητα. Περίπου το 30% όλων των μετεμμηνοπαυσιακών γυναικών έχει κλινικά ευρήματα οστεοπόρωσης, κυριότερο των οποίων είναι η παρουσία οστεοπορωτικού κατάγματος. Ο ρόλος της άσκησης στην οστεοπόρωση είναι διπλός. Η άσκηση αποτελεί πρόληψη γιατί αυξάνει την οστική μάζα μέχρι και κατά τη διάρκεια της εφηβείας (αύξηση οστών σε μήκος, κυρίως υπό την επίδραση των ορμονών του φύλου), στοχεύοντας στην απόκτηση μέγιστης οστικής πυκνότητας έως και την ηλικία των 30 ετών, τόσο σε άντρες όσο και σε γυναίκες, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα μεγαλύτερα επίπεδα οστικής πυκνότητας κατά τη διάρκεια της ενήλικης ζωής, αλλά επιπλέον κατά την ενηλικίωση είναι και θεραπεία γιατί: α)διατηρεί την οστική πυκνότητα στον ενήλικα, β)μειώνει την απώλεια οστικής πυκνότητας στην εμμηνόπαυση, γ) αργοπορεί το ρυθμό απώλειας οστικής πυκνότητας με την αύξηση της ηλικίας κατά τη μέση και γεροντική ηλικία και προφυλάσσει από τις πτώσεις.

Κωνσταντίνος Κούτσικας, Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, M.Sc. Κλινικής Διατροφής

koytsikaspagkosmias imera osteoporosis

Η συγκεκριμένη ομιλία στο Καρπενήσι, αποτέλεσε την πρώτη ομιλία μου που σχετίζεται με διατροφή και τον ρόλο της στην οστική υγεία. Μάλιστα, αποτέλεσε την αφορμή να γίνει η γνωριμία με έναν εξαίρετο ομιλητή, τον φυσίατρο Dr Διονυσιώτη Γιάννη.

Στη συγκεκριμένη ομιλία μου έγινε προσπάθεια να συνδεθεί ο ρόλος της διατροφής με την πρόληψη της οστεοπόρωσης. Η οστεοπόρωση είναι δυνατόν να προκαλέσει αδύναμα οστά. Σε αυτήν την συνηθισμένη κατάσταση, τα οστά χάνουν ανόργανα στοιχεία, όπως το ασβέστιο. Έτσι, γίνονται εύθραυστα και σπάνε εύκολα.

Ως οστεοπόρωση, ορίζεται η σκελετική πάθηση που χαρακτηρίζεται από μειωμένη οστική αντοχή και προδιαθέτει ένα άτομο σε αυξημένο κίνδυνο κατάγματος (NIH, 2001). Η οστική αντοχή, καθορίζεται από την ελάχιστη ικανή για πρόκληση κατάγματος δύναμη και εξαρτάται ισότιμα από την οστική ποιότητα και ποσότητα. Περίπου το 30% όλων των μετεμμηνοπαυσιακών γυναικών έχει κλινικά ευρήματα οστεοπόρωσης, κυριότερο των οποίων είναι η παρουσία οστεοπορωτικού κατάγματος.

Στο πλαίσιο της ομιλίας τονίστηκε ότι η σωστή διατροφή συμμετέχει τόσο στην πρόληψη, όσο και στη θεραπευτική αντιμετώπιση νοσημάτων των οστών, όπως της οστεοπόρωσης. Οι πηγές ασβεστίου είναι ιδιαίτερα σημαντικές σε κάθε ηλικιακή ομάδα, όπως και η βιταμίνη D. Μάλιστα παρουσιάστηκαν και οι φυτικές πηγές ασβεστίου πέρα από τα γαλακτοκομικά, όπως παρουσιάζονται στον πρώτο Ελληνικό βιβλίο χορτοφαγίας, «Κρέας, όχι ευχαριστώ! Οδηγός διατροφής για χορτοφάγους».

Η ισορροπημένη διατροφή πρέπει πάντα να συνδυάζεται με αποφυγή της υπερβολικής κατανάλωσης καφέ, αλκοόλ και αλατιού και να συνδυάζεται με αύξηση της φυσικής δραστηριότητας και αποφυγή του καπνίσματος.

Ο ρόλος της άσκησης στην οστεοπόρωση είναι διπλός. Η άσκηση αποτελεί πρόληψη, γιατί αυξάνει την οστική μάζα μέχρι και κατά τη διάρκεια της εφηβείας (αύξηση οστών σε μήκος, κυρίως υπό την επίδραση των ορμονών του φύλου), στοχεύοντας στην απόκτηση μέγιστης οστικής πυκνότητας έως και την ηλικία των 30 ετών, τόσο σε άντρες όσο και σε γυναίκες, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα μεγαλύτερα επίπεδα οστικής πυκνότητας κατά τη διάρκεια της ενήλικης ζωής, αλλά επιπλέον κατά την ενηλικίωση είναι και θεραπεία γιατί:
α) διατηρεί την οστική πυκνότητα στον ενήλικα,
β) μειώνει την απώλεια οστικής πυκνότητας στην εμμηνόπαυση,
γ) αργοπορεί το ρυθμό απώλειας οστικής πυκνότητας με την αύξηση της ηλικίας κατά τη μέση και γεροντική ηλικία και προφυλάσσει από τις πτώσεις.

Γενικότερα, μέσω της ομιλίας προσπαθήσαμε να «περάσουμε» στους ακροατές ότι η υιοθέτηση ενός διατροφικού προγράμματος, το οποίο να καλύπτει τις ανάγκες μας σε συγκεκριμένα θρεπτικά συστατικά, αλλά και η άσκηση είναι εξαιρετικά σημαντικά για την πρόληψη ή και μερική θεραπεία των νοσημάτων των οστών.

  • Κωνσταντίνος Κούτσικας Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, Μ.Sc.

    Ο Κων/νος Κούτσικας είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος με μεταπτυχιακό δίπλωμα (Μ. Sc.) στην Κλινική Διατροφή και συγγραφέας του Ελληνικού Χορτοφαγικού βιβλίου «Κρέας; Όχι ευχαριστώ!». Παρέχει εξατομικευμένες διαιτολογικές υπηρεσίες στο γραφείο του, στη Θεσσαλονίκη.

  • Ιωάννης Διονυσιώτης Φυσίατρος, Ιατρός Αποκατάστασης

    Ο Ιωάννης Ελ. Διονυσιώτης σπούδασε Ιατρική στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και ακολούθησε την ειδικότητα της Φυσικής Ιατρικής και Αποκατάστασης στο Εθνικό Ίδρυμα Αποκατάστασης Αναπήρων (ΕΙΑΑ).

×

×