750
Άλλες Παθήσεις

Ποτέ δεν είναι αργά για να ανατρέψετε τα χρόνια νοσήματα!

19 Δεκεμβρίου 2016
eat well live well

Photo source: www.bigstockphoto.com

Η ηλικία δεν είναι καθοριστικός παράγοντας για την εκδήλωση χρόνιων νοσημάτων. Οι μελέτες των τελευταίων ετών έχουν αποδείξει πως υπάρχουν παράγοντες που μπορούμε να αλλάξουμε, για να ανατρέψουμε την εμφάνιση χρόνιων ασθενειών, αλλά και σε πολλές περιπτώσεις να βελτιώσουμε την πορεία τους. Οι σημαντικότεροι είναι:

  1. Φτωχή διατροφή
  2. Καθιστική ζωή
  3. Κάπνισμα

Η τροποποίηση των παραπάνω παραγόντων, οδηγεί σε καλύτερη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης, της γλυκόζης και των λιπιδίων του αίματος, ενώ βοηθά και στη διατήρηση υγιούς σωματικού βάρους. Έτσι, είναι πιο πιθανό να προλάβουμε δυσάρεστες καταστάσεις όπως ο διαβήτης, τα καρδιαγγειακά νοσήματα και κάποιες μορφές καρκίνου, ανεξάρτητα από την ηλικία και το οικογενειακό μας ιστορικό.

Για να καταλάβουμε τη διαφορά ανάμεσα σε μια διατροφή με υψηλή θρεπτική αξία και μια φτωχή, μπορούμε να φανταστούμε τη διατροφή που ακολουθούσαν οι παππούδες μας, δηλαδή τη Μεσογειακή, και να τη συγκρίνουμε με τη Δυτικού τύπου διατροφή. Η τελευταία, περιλαμβάνει μεγάλη κατανάλωση επεξεργασμένων τροφίμων, ζάχαρης, κρέατος και ζωικών προϊόντων.

Μάλιστα, όπως υποστηρίζει πρόσφατη έρευνα, η Μεσογειακή Διατροφή ίσως συνδέεται και με μικρότερη θνησιμότητα ασθενών με διαβήτη, ανεξάρτητα από το στάδιο της νόσου.

Ένα άλλο διατροφικό πρότυπο που φαίνεται να κερδίζει έδαφος στις προτιμήσεις των καταναλωτών τα τελευταία χρόνια, και έχει τραβήξει το ενδιαφέρον των ερευνητών είναι η χορτοφαγία. Αυτού του είδους η διατροφή, που αποκλείει εντελώς το κρέας, φαίνεται πως έχει προστατευτική επίδραση στην υγεία μας, όταν ακολουθείται με σύνεση.

Αξίζει να σταθούμε στο γεγονός, πως αν και τα πρότυπα διατροφής που έχουν προταθεί κατά καιρούς για την πρόληψη και τη θεραπεία χρόνιων νοσημάτων είναι διάφορα, όλα έχουν κάποια κοινά σημεία, και αυτά είναι:

  • Περιορισμένη κατανάλωση πρόχειρου φαγητού και λιπαρών ζωικής προέλευσης
  • Ποικιλία φρούτων και λαχανικών καθημερινά
  • Υψηλή κατανάλωση οσπρίων, ξηρών καρπών και προϊόντων ολικής άλεσης

Μπορεί ποτέ να μην είναι αργά για να ανατρέψουμε τα χρόνια νοσήματα, ωστόσο, όσο πιο σύντομα αποκτήσουμε καλές συνήθειες στην καθημερινότητά μας, τόσο πιο άμεσα θα δούμε τα οφέλη στη ζωή μας!

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

WHO

Widmer RJ, Flammer AJ, Lerman LO, Lerman A. The Mediterranean diet, its components, and cardiovascular disease. Am J Med. 2015 Mar;128(3):229-38.

Bonaccio M, Di Castelnuovo A, Costanzo SBonaccio M, Di Castelnuovo A, Costanzo S, Persichillo M, De Curtis A, Donati MB, de Gaetano G, Iacoviello L; MOLI-SANI study Investigators. Adherence to the traditional Mediterranean diet and mortality in subjects with diabetes. Prospective results from the MOLI-SANI study. Eur J Prev Cardiol. 2016 Mar;23(4):400-7.

William B. Grant. A Multicountry Ecological Study of Cancer Incidence Rates in 2008 with Respect to Various Risk-Modifying Factors. Nutrients. 2014 Jan; 6(1): 163–189.

Orlich MJ, Singh PN, Sabaté J, Jaceldo-Siegl K, Fan J, Knutsen S, Beeson WL, Fraser GE. Vegetarian dietary patterns and mortality in Adventist Health Study 2. JAMA Intern Med. 2013 Jul 8;173(13):1230-8. doi: 10.1001/jamainternmed.2013.6473.

  • Μαρία Βυθούλκα Διαιτολόγος - Βιολόγος, M.Sc.

    Η Μαρία Βυθούλκα εργάζεται ως Διατροφολόγος στην Αθήνα. Σπούδασε Βιολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και Επιστήμη Διαιτολογίας - Διατροφής στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο.

×

×