771
Νέα - Ειδήσεις

medNutrition Campaign 2010

18 Απριλίου 2010

Η πρώτη καμπάνια του medNutrition είναι πλέον γεγονός. Μια καμπάνια που θα τρέξει για 2 χρόνια σε Ελλάδα και Κύπρο, με δική της αυτόνομη ιστοθέση, με ενημερωτικό και ερευνητικό χαρακτήρα. Είναι μια πρόκληση για την επιστημονική και δημοσιογραφική ομάδα του medNutrition, να μπορεί να επηρεάσει τον καταναλωτή στην συνειδητοποίηση του πόσο σημαντικό είναι να γνωρίζει την μερίδα απ' όλες τις κατηγορίες τροφίμων, να διερευνήσει πόσο απέχει από τη σωστή μερίδα, εκείνη του εστιατορίου, καθώς επίσης να οργανώσει εκδηλώσεις, ημερίδες και οπτικοακουστικό υλικό για την διάδοση της καμπάνιας.   Γνωρίζετε ότι τρώτε από δύο έως και τέσσερις φορές µεγαλύτερη ποσότητα από όσο πρέπει;

Συνειρµικά, όταν λέµε µερίδα, οι περισσότεροι από εµάς σκέφτονται τη µερίδα εστιατορίου, χωρίς αυτό να σηµαίνει ότι είναι και η κατάλληλη. Αφ’ ενός γιατί η µερίδα διαφέρει από εστιατόριο σε εστιατόριο, αφ’ ετέρου διότι σύµφωνα µε µελέτη (Journal of Public Health Policy, 2007), οι µερίδες στα εστιατόρια είναι δύο έως και τέσσερις φορές µεγαλύτερες από το κανονικό µέγεθος. Τις περισσότερες φορές, οι µερίδες που φτάνουν στο τραπέζι του εστιατορίου, αναλογούν σε δύο άτοµα και όχι σε ένα. Απλώς σκεφθείτε, ότι µια µερίδα πατάτες τηγανητές, είναι µόλις 10 πατάτες, και όχι όλο το πιάτο του εστιατορίου ή το µπωλ του φαστ-φουντ, ενώ µια µερίδα σταφύλι είναι 12 ρόγες και όχι όλο το τσαµπί… Αν δεν σας έπεισαν τα παραπάνω, ακούστε κι αυτό: Μια πραγµατική µερίδα µακαρόνια, χωράει µέσα σε ένα φλιτζάνι του τσαγιού, άρα καµία σχέση δεν έχει µε το βαθύ ξεγυρισµένο πιάτο που σας σερβίρουν στο εστιατόριο.

Οι µερίδες µεγάλωσαν –και µεγάλωσαν πολύ. Ακόµη και τα σκεύη (πιάτα, µπωλ, κούπες) µεγάλωσαν, υπηρετώντας –προφανώς- τον ίδιο σκοπό! Είναι ενδεικτικό, ότι στις αρχές της δεκαετίας του ΄90, η διάµετρος του πιάτου σερβιρίσµατος αυξήθηκε από 25, σε 30 εκατοστά!

Άλλο χαρακτηριστικό παράδειγµα αποτελούν τα µπέργκερ. Από το 1960 που πρωτοπαρουσιάστηκαν στα φαστ- φουντ, µέχρι σήµερα, το µέγεθος των µπέργκερ έχει αυξηθεί κατά 500%, κάτι που σηµαίνει ότι οι θερµίδες που παίρνει κανείς καταναλώνοντάς το, καµία σχέση δεν έχουν µε εκείνες που λέει ο θερµιδοµετρητής. Είναι απλώς… πολλαπλάσιες… Και φυσικά, το παράδειγµα των µπέργκερ δεν είναι και το µοναδικό.

Δείτε το ποπ-κορν πριν από 20 χρόνια … και τη µερίδα σήµερα:



Δείτε πως µπορεί να παρασυρθείτε στην αγορά µεγαλύτερης µερίδας, στις συσκευασίες ενός ροφήµατος σοκολάτας:  

 

Το µικρό µέγεθος κοστίζει 4,20 ευρώ, το µεσαίο είναι µόλις 30 λεπτά ακριβότερο και το µεγάλο, έχει µόλις 70 λεπτά διαφορά από το µικρό. Και το ερώτηµα είναι το εξής: Αν δεν βλέπατε τις θερµίδες, εσείς ποιο από τα τρία θα διαλέγατε, µε δεδοµένη τη συγκεκριµένη διαφορά τιµής;

Αυτή είναι η παγίδα στην οποία πέφτουµε. Αυτό είναι όµως και το αόρατο νήµα που µας δένει για τα καλά στο άρµα της παχυσαρκίας…  Αρκεί να σκεφτούµε τούτο. Πως, ότι λαµβάνοντας µόλις 200 θερµίδες περισσότερες καθηµερινά (κάτι που δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολο µε το ρυθµό που µεγαλώνουν οι µερίδες), σε ένα  µόλις χρόνο θα δούµε το δείκτη της ζυγαριάς να έχει µετακινηθεί 10 ολόκληρα κιλά προς τα δεξιά!

Επιστήµονες από όλο τον κόσµο επισηµαίνουν πως η κατάλληλη επιλογή ποσότητας, είναι εξαιρετικά σηµαντική για µια σωστή διατροφή και τη σωστή ενεργειακή πρόσληψη και, συνεπακόλουθα, για τη ρύθµιση του βάρους. Ειδικά σε µια εποχή, που το πρόβληµα της παχυσαρκίας λαµβάνει πλέον επιδηµικές διαστάσεις. Σύµφωνα µε τον Παγκόσµιο Οργανισµό Υγείας, περίπου 1 δισεκατοµµύριο άνθρωποι αντιµετωπίζουν προβλήµατα βάρους, µεταξύ των οποίων 300.000.000 περίπου, δηλαδή το 7% του τρέχοντος παγκόσµιου πληθυσµού, είναι παχύσαρκοι.

Μπορεί η αύξηση στο µέγεθος των µερίδων να µην είναι ο µοναδικός λόγος αυτής της έκρηξης στον αριθµό των παχύσαρκων, ωστόσο, είναι γεγονός, πως η πώληση τεράστιων ποσοτήτων τροφής ως «µερίδων» έχει δηµιουργήσει µια µεγάλη παρανόηση σχετικά µε τις ποσότητες τροφής που πρέπει να καταναλώνουµε. Όταν η µερίδα του εστιατορίου είναι διπλάσια ή τριπλάσια από το κανονικό, έχουµε πολλές πιθανότητες να σερβίρουµε κι εµείς ανάλογες ποσότητες στο σπίτι, νοµίζοντας πως τόσο είναι η µερίδα. Έτσι, τρώµε πολύ περισσότερο, κάτι που σε συνδυασµό µε την έλλειψη άσκησης και την καθιστική ζωή, δηµιουργεί έναν εκρηκτικό συνδυασµό. Απέναντι σε αυτά τα δεδοµένα, καθίσταται επιτακτική η ανάγκη επαναπροσδιορισµού του τι σηµαίνει µερίδα. 

Σε αυτό ακριβώς αποσκοπεί η καµπάνια «Μερίδες: Το µέγεθος… µετράει». Να εκπαιδεύσει το κοινό ποια είναι η κατάλληλη µερίδα, ανά κατηγορία τροφίµου. Και για να το πετύχει αυτό, συγκρίνει οπτικά τις µερίδες, µε αντικείµενα από την καθηµερινή µας ζωή. Χαρακτηριστικά παραδείγματα:

 

Αν και µε αµιγώς επιστηµονικούς όρους, η µερίδα είναι εξατοµικευµένη, εξαρτάται δηλαδή από τις θερµιδικές ανάγκες του κάθε ατόµου και καθορίζεται βάσει του φύλου, του βάρους, του ύψους και της ηλικίας του, µια «µεζούρα» δεν έβλαψε ποτέ κανέναν.

Αυτό είναι εξάλλου το σηµαντικό. Να βρούµε το µέτρο. Αυτό, που έχουµε προ καιρού χάσει… 

Οργάνωση Καμπάνιας

Επιστημονική υπεύθυνος: Κατσαρόλη Ιωάννα, Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, MSc
Οργάνωση της καμπάνιας: Κούτσικας Κων/νος, Κλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, MSc
Υπεύθυνη τύπου της καμπάνιας: Καρακώστα Νεκταρία, Δημοσιογράφος 

×

×