Λεξικό Διατροφής

Κετογονική δίαιτα

04 Οκτωβρίου 2017
324 Προβολές
1 λεπτό να διαβαστεί
ketogonikh diaita pososta kai trofima

Photo source: www.bigstockphoto.com

Ως κετογονική δίαιτα ορίζουμε ένα σχήμα διατροφής το οποίο βασίζεται στην κατανάλωση υψηλού ποσοστού λιπιδίων (60-90% της συνολικής ημερήσιας ενεργειακής πρόσληψης) και χαμηλού ποσοστού υδατανθράκων, με αποτέλεσμα την παραγωγή κετόνων στον οργανισμό, μία κατάσταση γνωστή και ως κέτωση.

Τι είναι η κέτωση;

Ως κέτωση ορίζουμε την κατάσταση κατά την οποία ο οργανισμός δεν έχει αρκετή γλυκόζη διαθέσιμη για να χρησιμοποιήσει ως καύσιμο και στρέφεται έτσι στη χρήση κετόνων, μορίων δηλαδή τα οποία παράγονται κατά τον μεταβολισμό των λιπών.

Τι συμπεριλαμβάνει;

Η θεωρία της κετογονικής δίαιτας είναι η χρήση του λίπους ως πρώτη γραμμή παραγωγής ενέργειας έναντι της γλυκόζης. Υπάρχουν διάφορα είδη κετογονικής δίαιτας ανάλογα με την αναλογία λίπους προς πρωτεΐνη και υδατάνθρακα. Η κετογονική δίαιτα βασίζεται στην κατανάλωση τροφών πλούσιων σε «καλά» λιπαρά όπως, ελαιόλαδο, φυτική μαργαρίνη, ξηρούς καρπούς, αβοκάντο, ελιές, ταχίνι και λιπαρά ψάρια. Τα τρόφιμα τα οποία καταναλώνονται σε ιδιαίτερα μικρές ποσότητες είναι το ρύζι, τα ζυμαρικά, το ψωμί, τα αμυλούχα λαχανικά, τα φρούτα, η ζάχαρη, το μέλι και τα όσπρια.

Υπάρχουν οφέλη σε μία κετογονική δίαιτα;

Η εφαρμογή της κετογονικής δίαιτας φαίνεται να παρουσιάζει ορισμένα οφέλη για τον οργανισμό:

  • Ευεργετικά αποτελέσματα στη θεραπεία της επιληψίας
  • Καλύτερη ρύθμιση του σακχάρου στο αίμα
  • Βελτίωση των επιπέδων των τριγλυκεριδίων και χοληστερόλης στο αίμα
  • Μείωση του οξειδωτικού στρες και της φλεγμονής

Ποιες είναι οι παρενέργειες της κέτωσης;

Η εφαρμογή μίας κετογονικής δίαιτας μπορεί να επιφέρει ορισμένες παρενέργειες στο άτομο που την εφαρμόζει, ειδικά στο πρώτο χρονικό διάστημα. Τα πιο συνηθισμένα συμπτώματα που μπορεί να εμφανιστούν είναι:

  • Πονοκέφαλος
  • Κούραση
  • Πείνα και ναυτία
  • Κακή ποιότητα ύπνου
  • Μειωμένη σωματική απόδοση
  • Δυσάρεστη αναπνοή
  • Μυϊκές κράμπες στα πόδια
  • Δυσκοιλιότητα
  • Αυξημένος καρδιακός ρυθμός

Για ποιους και πότε;

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να επισημάνουμε ότι η κετογονική δίαιτα είναι ένα πολύ συγκεκριμένο και εξατομικευμένο πρόγραμμα διατροφής. Η αυθαίρετη μείωση της πρόσληψης υδατανθράκων δε θεωρείται απαραίτητα κετογονική δίαιτα. Επίσης, τα οφέλη της κετογονικής δίαιτας έγκεινται στη χρήση κετόνων για παραγωγή ενέργειας έναντι της γλυκόζης. Κάτι τέτοιο εξαρτάται πολύ από την αναλογία λίπους-υδατανθράκων της διατροφής και δεν είναι για όλους το ίδιο. Το ποσοστό δηλαδή λίπους της διατροφής θα πρέπει να εξατομικεύεται κάθε φορά για να έχουμε τα επιθυμητά αποτελέσματα της συγκεκριμένης δίαιτας.

Σε κάθε περίπτωση, είτε χρησιμοποιείτε τη συγκεκριμένη δίαιτα για θεραπευτικούς σκοπούς, είτε για απώλεια βάρους θα πρέπει πάντα να συμβουλεύεστε τη γνώμη ενός ειδικού γιατρού ή διατροφολόγου ώστε να μην προκαλέσετε κάποια βλάβη στην υγεία σας, αλλά και για το χρονικό διάστημα που θα ακολουθήσετε αυτό το σχήμα διατροφής.

Λίγα ιστορικά στοιχεία...

Η κετογονική δίαιτα εμφανίστηκε πρώτη φορά το 1920, όπου χρησιμοποιήθηκε από γιατρούς με εξαιρετικά αποτελέσματα για τη θεραπεία της επιληψίας. Έκτοτε, έχει μελετηθεί ερευνητικά σε βάθος για την ευεργετική της δράση στη συγκεκριμένη πάθηση. Από το 1960 όμως και μετά η κετογονική δίαιτα άρχισε να χρησιμοποιείται και να μελετάται και για την αντιμετώπιση της παχυσαρκίας, καθώς φαίνεται να έχει θετικά αποτελέσματα στην απώλεια βάρους.

  • Δέσποινα Γκακνή
    Δέσποινα Γκακνή Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

    Η Δέσποινα Γκακνή είναι Κλινική Διαιτολόγος – Διατροφολόγος απόφοιτη Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος (M.Sc. – MΜedSci) με εξειδίκευση στην παχυσαρκία και τη διαχείριση βάρους. Διατηρεί δικό της διαιτολογικό γραφείο στο Βόλο και είναι επιστημονικός συνεργάτης του medNutrition.

TOPICS
ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.