Επιστημονικά Νέα

Υπερτερεί μια Διαλειμματική Δίαιτα υψηλή σε Πρωτεΐνη έναντι μιας τυπικής Καρδιοπροστατευτικής Δίαιτας στην Απώλεια Βάρους και Σπλαχνικού Λίπους;

του Γιώργου Φωκά
03 Μαΐου 2023
4917 Προβολές
2 λεπτά να διαβαστεί
dialeimmatiki diaita

Photo source: www.canva.com

H διαλειμματική νηστεία αποτελεί αντικείμενο ενδελεχούς μελέτης τα τελευταία χρόνια σχετικά με την επίδραση της στην απώλεια βάρους αλλά και σε πολλούς δείκτες καρδιομεταβολικής υγείας.

Ειδικότερα μιλώντας, μια διαλειμματική δίαιτα με επαρκή και ισοκατανεμημένη κατανάλωση πρωτεΐνης στα γεύματα αποτελεί επιλογή για αρκετά μεγάλο μέρος του πληθυσμού το τελευταίο διάστημα (κατά κύριο λόγο αθλούμενους), λαμβάνοντας υπόψη τα υποσχόμενα οφέλη της νηστείας αλλά και της υψηλής πρωτεϊνικής πρόσληψης.

Από την άλλη δεν είναι λίγες οι φορές που, ακόμα και εμείς ως ειδικοί, υποστηρίζουμε ότι αυτό που μετράει εν κατακλείδι στην απώλεια βάρους και λίπους είναι ο περιορισμός της θερμιδικής πρόσληψης και όχι τόσο η αναλογία μακροθρεπτικών συστατικών ή το χρονικό πλαίσιο κατανάλωσης της τροφής.

Τι εξέτασαν οι Eρευνητές;

Σε ελεγχόμενη τυχαιοποιημένη κλινική δοκιμή που δημοσιεύτηκε πρόσφατα (Φεβρουάριο 2023) στο περιοδικό Obesity οι ερευνητές εξέτασαν την επίδραση μιας διαλειμματικής δίαιτας με επαρκή και ομοιόμορφα κατανεμημένη πρωτεϊνική πρόσληψη (protein pacing) έναντι μιας τυπικής, φιλικής για την καρδιά δίαιτας στην απώλεια βάρους, συνολικού και σπλαχνικού λίπους καθώς και σε διάφορους δείκτες καρδιομεταβολικής υγείας.

Ποιοι συμμετείχαν στην Eρευνα;

Στη μελέτη συμμετείχαν συνολικά 39 άτομα (26 γυναίκες & 13 άνδρες), ηλικίας 30-65 ετών, με υπέρβαρο ή παχυσαρκία και μηδαμινή ή μικρής διάρκειας (<30 λεπτά οργανωμένης άσκησης για 2 φορές/εβδομάδα) φυσική δραστηριότητα.

Πώς σχεδιάστηκε η Mελέτη;

Οι συμμετέχοντες τυχαιοποιήθηκαν σε μία από τις δύο ομάδες θερμιδικού περιορισμού για 8 εβδομάδες. Οι δύο ομάδες είχαν ως εξής:

Ομάδα Παρέμβασης

Διαλειμματική δίαιτα με τακτική (ανά περίπου 3 ώρες) κατανάλωση γευμάτων που περιείχαν 20-40g πρωτεΐνης.

Οι γυναίκες συμμετέχουσες κατανάλωναν κατά μέσο όρο 1300-1500 kcal/ημέρα και οι άνδρες 1700-1850 kcal/ημέρα, αντίστοιχα με αναλογία 35% σε υδατάνθρακες, 30% σε λίπος και 35% σε πρωτεΐνη, ενώ υπήρχαν και 1-2 ημέρες/εβδομάδα κατά τις οποίες λάμβαναν 400-500 θερμίδες.

Ομάδα Ελέγχου

Καρδιοπροστατευτική τυπική δίαιτα (1200 kcal/ημέρα για τις γυναίκες και 1500 kcal/ημέρα για τους άνδρες προερχόμενες κατά 50-60% από υδατάνθρακες, <35% λιπαρά και το υπόλοιπο από πρωτεΐνη). Επιπλέον, περιείχε <200 mg χοληστερόλης, 20-30 γρ διαιτητικών ινών και ήταν χαμηλή σε σάκχαρα.

Τι έδειξαν τα Aποτελέσματα;

Αμφότερες ομάδες μείωσαν το σωματικό βάρος και λίπος τους συγκριτικά με την έναρξη της παρέμβασης, με τις διαφορές να είναι μεγαλύτερες στην ομάδα παρέμβασης (απώλεια σωματικού βάρους 8,2kg έναντι 5kg, συνολικού λίπους 8,5% έναντι 4,3%, σπλαχνικού λίπους 33% έναντι 16,8%).

Η αρτηριακή πίεση και τα λιπίδια αίματος μειώθηκαν και στις δύο ομάδες χωρίς στατιστικά σημαντικές διαφορές, ενώ αξίζει να σημειωθεί η σημαντική μείωση της «επιθυμίας για φαγητό» στην ομάδα παρέμβασης (40% έναντι 2,4% στην ομάδα ελέγχου).

Τι μπορούμε να Kρατήσουμε από τη Mελέτη;

Η υψηλότερη και συχνότερη πρόσληψη πρωτεΐνης εξηγεί πιθανόν τα παρατηρούμενα αποτελέσματα μέσω της δημιουργίας μεγαλύτερου θερμιδικού ελλείμματος (αυξημένη τροφογενής θερμογένεση) στους συμμετέχοντες αλλά και μέσω της συντήρησης του μυϊκού ιστού (μεγαλύτερη κατανάλωση ενέργειας εν ώρα ξεκούρασης).

Είναι επίσης γνωστό ότι μια διατροφή με υψηλή και ισοκατανεμημένη πρωτεΐνη στα γεύματα μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στην απώλεια βάρους μέσω της μείωσης του αισθήματος πείνας, κάτι που επιβεβαιώθηκε στην παρούσα έρευνα.

Λαμβάνοντας υπόψη αυτά, δεν είναι ξεκάθαρο κατά πόσο η διαλειμματική νηστεία προσέφερε κάποιο επιπλέον όφελος πέρα της συμβολής της στην δημιουργία θερμιδικού ελλείματος.

Ποιο το Συμπέρασμα για τον Eπαγγελματία Διαιτολόγο;

Η σχετικά αυξημένη πρόσληψη πρωτεΐνης και η ισοκατανομή της στα ημερήσια γεύματα συνεχίζει να αποτελεί μια καλή τακτική σε μία προσπάθεια μείωσης του σωματικού βάρους μέσω των παραπάνω μηχανισμών.

Η διαλειμματική νηστεία από την άλλη, αν και με τα τωρινά δεδομένα δεν αποτελεί πανάκεια, αποτελεί ένα χρήσιμο εργαλείο στη φαρέτρα μας και μπορεί να αποδειχθεί εξατομικευμένα μια καλή λύση για αρκετά άτομα.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
 Arciero, P. J., Poe, M., Mohr, A. E., Ives, S. J., Arciero, A., Sweazea, K. L., Gumpricht, E., & Arciero, K. M. (2023). Intermittent fasting and protein pacing are superior to caloric restriction for weight and visceral fat loss. Obesity (Silver Spring, Md.), 31 Suppl 1(Suppl 1), 139–149. https://doi.org/10.1002/oby.23660
Γιώργος Φωκάς
Γιώργος Φωκάς Διαιτολόγος - Διατροφολόγος