730
Επιστημονικά Νέα

Τι πρέπει να γνωρίζετε αν ο πελάτης σας έχει επιλέξει χορτοφαγική δίαιτα;

20 Μαρτίου 2017
1 λεπτό να διαβαστεί

Σύμφωνα με πρόσφατα δεδομένα, η διάδοση και η εκτίμηση για τη χορτοφαγική διατροφή έχει αυξηθεί σημαντικά, και συγκεκριμένα έχει φανεί ότι το 3,3% των Αμερικάνων ακολουθούν μία χορτοφαγική (vegetarian) ή αυστηρά χορτοφαγική (vegan) διατροφή, ενώ αυτού του είδους η διατροφή είναι περισσότερο δημοφιλής στους νεαρούς ενήλικες σε σύγκριση με τα άτομα άνω των 65 ετών.

Ποια είναι η θέση της Ακαδημίας Διατροφής & Διαιτολογίας της Αμερικής;

Πρόσφατα, η Ακαδημία Διατροφής και Διαιτολογίας της Αμερικής (AND) τοποθετήθηκε στο θέμα της χορτοφαγικής διατροφής, υποστηρίζοντας ότι μία κατάλληλα σχεδιασμένη χορτοφαγική (vegetarian) ή ακόμη και αυστηρά χορτοφαγική (vegan) διατροφή μπορεί να είναι υγιεινή, διατροφικά επαρκής και να παρέχει οφέλη για την υγεία σχετικά με την πρόληψη και την αντιμετώπιση συγκεκριμένων νοσημάτων. Αυτού του είδους η διατροφή μπορεί να είναι κατάλληλη για όλα τα στάδια της ζωής, από την εγκυμοσύνη, το θηλασμό, τη βρεφική, παιδική, εφηβική και ενήλικη ζωή, μέχρι την τρίτη ηλικία, ακόμη και για αθλητές. Επίσης, η χορτοφαγική διατροφή φαίνεται να είναι περισσότερο βιώσιμη περιβαλλοντικά, συγκριτικά με δίαιτες πλούσιες σε ζωικά προϊόντα, καθώς χρησιμοποιούν λιγότερους φυσικούς πόρους και σχετίζονται με λιγότερη περιβαλλοντική επιβάρυνση.

Η σχέση της χορτοφαγίας με την υγεία

Πέρα από τα οφέλη σχετικά με το περιβάλλον, τα άτομα που ακολουθούν χορτοφαγική διατροφή, φαίνεται να έχουν μειωμένο κίνδυνο για την εμφάνιση συγκεκριμένων παθήσεων, όπως είναι το ισχαιμικό καρδιακό επεισόδιο, ο σακχαρώδης διαβήτης τύπου 2, η υπέρταση, συγκεκριμένοι τύποι καρκίνου και η παχυσαρκία. Η χαμηλή πρόσληψη κορεσμένων λιπαρών, η υψηλή πρόσληψη λαχανικών, φρούτων, ολικής άλεσης δημητριακών, οσπρίων, προϊόντων σόγιας, καρπών και σπόρων (τα οποία είναι όλα πλούσια σε φυτικές ίνες και φυτοχημικές ουσίες) είναι χαρακτηριστικά της χορτοφαγικής δίαιτας που οδηγούν σε χαμηλότερη ολική και «κακή» (LDL) χοληστερόλη αλλά και καλύτερο γλυκαιμικό έλεγχο. Οι παράγοντες αυτοί συνεισφέρουν στη μείωση των χρόνιων νοσημάτων.

Ποια συστατικά έχει περισσότερο ανάγκη ένας χορτοφάγος;

Για να έχει μία χορτοφαγική διατροφή όλα τα παραπάνω οφέλη, χωρίς αρνητικές επιπτώσεις για την υγεία, είναι σημαντικό να δοθεί προσοχή σε κάποια θρεπτικά συστατικά που μπορεί να βρίσκονται σε έλλειψη. Αυτά είναι η πρωτεΐνη, τα ω-3 λιπαρά οξέα, ο σίδηρος, το ασβέστιο, ο ψευδάργυρος, το ιώδιο, η βιταμίνη D και η βιταμίνη Β12. Οι περισσότερες από αυτές ελλείψεις μπορούν να αποφευχθούν αν η διατροφή είναι κατάλληλα και προσεκτικά σχεδιασμένη, περιλαμβάνοντας φυτικές πηγές των συστατικών αυτών και κάνοντας τους κατάλληλους συνδυασμούς ώστε να αυξηθεί η βιοδιαθεσιμότητα των θρεπτικών συστατικών. Παρόλα αυτά, τα άτομα που ακολουθούν μία αυστηρά χορτοφαγική διατροφή (vegans), χρειάζονται κάποια αξιόπιστη πηγή βιταμίνης Β12, την οποία μπορούν να λάβουν είτε από εμπλουτισμένα προϊόντα είτε από συμπληρώματα διατροφής.

Τι πρέπει να κρατήσει ο επαγγελματίας υγείας;

Για τον επαγγελματία υγείας, η έγκυρη και πλήρης ενημέρωσή του σχετικά με τα οφέλη και τα σημεία προσοχής της χορτοφαγικής διατροφής είναι απαραίτητη για την κατάλληλη καθοδήγηση των ατόμων αυτών, εξασφαλίζοντας τη διατροφική επάρκεια και την ποικιλία σε τρόφιμα τα οποία θα προσδώσουν στη διατροφή τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά αλλά και την ενεργειακή και διατροφική ισορροπία.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Vesanto M, Winston C, Susan L, Position of the Academy of Nutrition and Dietetics: Vegetarian Diets, (2016) Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics 116, 12: 1970-1980

  • Χριστίνα-Πωλίνα Λαμπρινού
    Χριστίνα-Πωλίνα Λαμπρινού Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, PhD-c

    H Χριστίνα-Πωλίνα Λαμπρινού είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, με επιπλέον μεταπτυχιακή εξειδίκευση (M.Sc.) στην κλινική διατροφή και υποψήφια Διδάκτωρ του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου. Εργάζεται ως επιστημονική συνεργάτιδα του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου σε Ευρωπαϊκά ερευνητικά προγράμματα ενώ παρέχει και διαιτολογικές υπηρεσίες στην περιοχή της Καλλιθέας.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.
Μείνε ενήμερος για όλες τις εξελίξεις που σε αφορούν.