Επιστημονικά Νέα

Τα top 5 επιστημονικά νέα του 2017

25 Δεκεμβρίου 2017
774 Προβολές
2 λεπτά να διαβαστεί
ta top nea ths diatrofhs 2017

Photo source: www.bigstockphoto.com

Άλλη μια χρονιά γεμάτη με ανάμεικτα συναισθήματα έφτασε στο τέλος της. Εκτός από τις όμορφες αναμνήσεις που ζήσαμε, ως επαγγελματίες υγείας θέλαμε να σας μεταφέρουμε μερικά από τα σημαντικότερα επιστημονικά μας νέα που δημοσιεύσαμε το 2017.

Τελικά πόσες μερίδες φρούτων και λαχανικών να συστήσω στον πελάτη μου;

Μέχρι τώρα η συνιστώμενη κατανάλωση φρούτων και λαχανικών είναι τουλάχιστον πέντε μερίδες καθημερινά.

Έπειτα όμως από τη σύγκριση δύο ομάδων βρέθηκε πως η μεγαλύτερη προστασία έναντι νοσημάτων, όπως τον κίνδυνο εμφάνισης ή θνησιμότητα από κάποιο καρδιαγγειακό νόσημα ή εγκεφαλικό επεισόδιο, παρατηρήθηκε στην περίπτωση της κατανάλωσης 10 μερίδων φρούτων και λαχανικών την ημέρα. Εξαίρεση υπήρξε η εμφάνιση του καρκίνου, για τον οποίο το αποτέλεσμα εμφανίστηκε στις 7-7,5 μερίδες φρούτων και λαχανικών καθημερινά.

Κατανοούμε όλοι το γεγονός πως είναι δύσκολο κάποιος να εντάξει στη διατροφή του τόσες μερίδες φρούτων και λαχανικών, ειδικά αν καταναλώνει ήδη μικρή ή και μηδαμινή ποσότητα. Επομένως, αυτό που μπορείτε να κάνετε είναι να εκπαιδεύσετε τον πελάτη σας ώστε να φτάσει και να διατηρήσει τον στόχο των πέντε μερίδων ως τρόπο ζωής και έπειτα να συζητηθεί η αύξηση αυτού.

Καφεΐνη και εγκυμοσύνη: πώς κατέληξε η EFSA στις συστάσεις; 

Λαμβάνοντας υπόψη νέες μελέτες σε υγιείς πληθυσμούς, η επιτροπή κατέληξε στα 200mg ημερήσιας συνιστώμενης πρόσληψης καφεΐνης, από οποιαδήποτε πηγή. Η διαφοροποίηση αυτή σε σχέση με τις συστάσεις ασφαλείας του γενικού πληθυσμού έγκειται στον παρατεταμένο χρόνο μεταβολισμού και κάθαρσης της καφεΐνης από την κυκλοφορία της εγκυμονούσας-θηλάζουσας.

Είναι σημαντικό στο ποσό αυτό να καταμετρηθούν όλες οι πηγές καφεΐνης στη διατροφή της εγκύου, για παράδειγμα τα 200mg καφεΐνης αντιστοιχούν σε 4-5 φλιτζάνια ελληνικού καφέ (60ml) ή 2-2,5 κούπες ζεστού στιγμιαίου (180ml) καφέ, εάν δεν υπάρχει κάποια άλλη πηγή καφεΐνης μέσα στην ημέρα όπως σοκολάτα, τσάι και αναψυκτικά τύπου κόλα.

Πώς επηρεάζει η μείωση των προϊόντων AGE την ινσουλινοευαισθησία;

Τα AGEs είναι συστατικά τα οποία βρίσκονται φυσικά σε ζωικής προέλευσης τρόφιμα και η θερμοκρασία επεξεργασίας των τροφίμων αυτών αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους παράγοντες αύξησης της ποσότητάς τους.

Στην παρούσα μελέτη, ομάδα ερευνητών θέλησε να εξετάσει την επίδραση της κατανάλωσης μιας δίαιτας με υψηλή περιεκτικότητα σε AGEs, συγκριτικά με μια δίαιτα χαμηλή σε AGEs, στα επίπεδα ινσουλινοευαισθησίας και στην έκκριση ινσουλίνης υγιών υπέρβαρων ατόμων. Τα αποτελέσματα υποστηρίζουν ότι η κατανάλωση μιας δίαιτας με χαμηλή περιεκτικότητα σε AGEs βελτιώνει την ευαισθησία στην ινσουλίνη, σε υγιή υπέρβαρα άτομα. Αντίθετα, σε ασθενείς με διαβήτη τύπου 2 παραμένει άγνωστη η αποτελεσματικότητα μιας διαιτητικής προσέγγισης για την μείωση των AGEs.

Σε ποιο συμπέρασμα καταλήγουμε;

Είναι απαραίτητο να δημιουργηθούν κι άλλες μελέτες, μεγαλύτερης διάρκειας, στις οποίες θα καταλήξουμε εάν τελικά μια διατροφή χαμηλή σε AGEs μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο ανάπτυξης διαβήτη τύπου 2.

Δείτε την κατάθλιψη με διαιτολογική ματιά!

Σύμφωνα με τυχαιοποιημένες κλινικές δοκιμές το μαγνήσιο, το ασβέστιο, ο σίδηρος και ο ψευδάργυρος είναι μερικά από τα θρεπτικά συστατικά που έχουν συσχετισθεί αντίστροφα με τον επιπολασμό των καταθλιπτικών συμπτωμάτων.

Καταλήγουμε επομένως στο συμπέρασμα ότι υπάρχουν ενδείξεις για κάποια θρεπτικά συστατικά των τροφίμων, τα οποία μπορεί να παίξουν σημαντικό ρόλο στην πρόληψη και τη θεραπεία της κατάθλιψης, ωστόσο χρειάζονται καλύτερης ποιότητας μελέτες για να διεξάγουμε πιο ασφαλή συμπεράσματα. Η υιοθέτηση μάλιστα ενός υγιεινού τρόπου διατροφής θα βοηθήσει στην ανακούφιση των συμπτωμάτων. 

Βοηθά η συμμετοχή των παιδιών στο μαγείρεμα στην παραπάνω κατανάλωση λαχανικών;

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μελέτης, τα παιδιά που συμμετείχαν στην προετοιμασία του γεύματος κατανάλωσαν μεγαλύτερη ποσότητα σαλάτας, κοτόπουλου και ενέργειας γενικότερα, σε σχέση με τα παιδιά που παρέμειναν αμέτοχα. Σημειώνουμε εδώ πως και στις δύο ομάδες, παρέμβασης και ελέγχου, είχαν πιο έντονα θετικά συναισθήματα και αισθήματα υπεροχής μετά το μαγείρεμα σε σχέση με πριν το μαγείρεμα.

Συνεπώς, τα παιδιά που συμμετέχουν στην προετοιμασία ενός υγιεινού γεύματος φαίνεται αυξάνουν την μετέπειτα κατανάλωση λαχανικών!

Μείνετε συντονισμένοι για περισσότερα διατροφικά νέα μέσα στο 2018!

  • Βίκυ Κατσούδα
    Βίκυ Κατσούδα Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

    Η Βίκυ Κατσούδα είναι τελειόφοιτη Διαιτολόγος-Διατροφολόγος στο Ανώτατο Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Κρήτης. Στα πλαίσια της πρακτικής της άσκησης συνεργάζεται με την επιστημονική όμαδα του medNutrition στον τομέα της αρθρογράφησης και στην διεκπεραίωση διαφόρων ενεργειών.