Πόση πρωτεΐνη από κάθε γεύμα μπορούν να αξιοποιήσουν οι μύες;

08 Απριλίου 2018
aporofhsh prwteinhs ana geyma kai myikos istos

Τόσο στη βιβλιογραφία όσο και μεταξύ των μελών της επιστημονικής κοινότητας, υπάρχει διαμάχη σχετικά με τη μέγιστη ποσότητα πρωτεΐνης ανά γεύμα που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη δόμηση άλιπης μάζας μεταξύ των ατόμων που κάνουν εντατική άσκηση με αντιστάσεις και συμμετέχουν σε αγωνιστική εκπαίδευση.

Έχει προταθεί ότι η σύνθεση μυϊκής πρωτεΐνης μεγιστοποιείται σε νεαρούς ενήλικες με πρόσληψη ~ 20-25g πρωτεΐνης υψηλής ποιότητας, ενώ οποιαδήποτε επιπλέον ποσότητα πιστεύεται ότι οξειδώνεται για ενέργεια ή οδηγείται στο σχηματισμό ουρίας και άλλων οργανικών οξέων

Ωστόσο, αυτά τα ευρήματα αφορούν την πρόσληψη πρωτεϊνών ταχείας πέψης χωρίς την προσθήκη άλλων μακροθρεπτικών συστατικών. Η κατανάλωση πρωτεϊνικών πηγών βραδύτερης δράσης, ιδιαίτερα όταν καταναλώνονται σε συνδυασμό με άλλα μακροθρεπτικά συστατικά, καθυστερούν την απορρόφηση και επομένως μπορούν να αυξήσουν τη χρήση των περιεχόμενων αμινοξέων.

Ποιος ήταν ο σκοπός της μελέτης;

Σκοπός πρόσφατης μελέτης ήταν:

• Να εξετάσει αντικειμενικά τη βιβλιογραφία, σε μια προσπάθεια να καθοριστεί ένα ανώτατο όριο αναβολισμού για την πρόσληψη πρωτεΐνης ανά γεύμα
  • Να εξάγει σχετικά συμπεράσματα με βάση τα τρέχοντα δεδομένα, ώστε να διασαφηνιστούν οι κατευθυντήριες γραμμές για την ιδανική κατανομή της πρωτεΐνης ανά γεύμα με σκοπό να βελτιστοποιηθεί η δόμηση άλιπης μάζας

Τι έδειξαν τα αποτελέσματα;

Η πλειοψηφία των δεδομένων δείχνει ότι παρόλο που η κατανάλωση υψηλότερων δόσεων πρωτεΐνης (> 20g) οδηγεί σε μεγαλύτερη οξείδωση αμινοξέων, αυτό δεν ισχύει για το σύνολο των προσλαμβανόμενων αμινοξέων καθώς ένα μέρος του χρησιμοποιείται για την κατασκευής ιστών.

Πώς γίνεται πράξη αυτό στην πρακτική του διαιτολόγου;

Με βάση τα τρέχοντα στοιχεία, καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι για τη μεγιστοποίηση του αναβολισμού, πρέπει να συστήνεται πρωτεΐνη σε ποσότητα 0.4g πρωτεΐνης / κιλό/ γεύμα σε τουλάχιστον τέσσερα γεύματα ανά ημέρα προκειμένου να επιτευχθεί μία συνολική πρόσληψη τουλάχιστον 1,6g πρωτεΐνης/ κιλό /ημέρα. Η χρήση της μέγιστης, αναφερόμενης στη βιβλιογραφία ημερήσιας πρόσληψης των 2,2g πρωτεΐνης/ κιλό/ ημέρα, μοιρασμένη σε τέσσερα γεύματα θα απαιτούσε την πρόσληψη 0,55g πρωτεΐνης/ κιλό / γεύμα. Ωστόσο, όπως τονίστηκε από τους συγγραφείς, περαιτέρω έρευνα απαιτείται για την ποσοτικοποίηση του ανώτατου ορίου για πρόσληψη πρωτεΐνης ανά γεύμα.

Schoenfeld BJ, Aragon AA, How much protein can the body use in a single meal for muscle-building? Implications for daily protein distribution, Journal of the International Society of Sports Nutrition (2018) 15:10 https://doi.org/10.1186/s12970-018-0215-1

Χριστίνα-Πωλίνα Λαμπρινού
Χριστίνα-Πωλίνα Λαμπρινού Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, MSc, PhD

H Χριστίνα-Πωλίνα Λαμπρινού είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, με επιπλέον μεταπτυχιακή εξειδίκευση (M.Sc.) στην κλινική διατροφή και Διδάκτωρ του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου. Εργάζεται ως επιστημονική συνεργάτιδα του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου σε Ευρωπαϊκά ερευνητικά προγράμματα ενώ παρέχει και διαιτολογικές υπηρεσίες στο αυτόνομο διαιτολογικό γραφείο στην περιοχή της Καλλιθέας.