Επιστημονικά Νέα

Τι λέει νέα δημοσίευση του Harvard για τα κορεσμένα και τρανς λιπαρά;

08 Ιουλίου 2016
3201 Προβολές
1 λεπτό να διαβαστεί
Harvard site

Photo source: www.bigstockphoto.com

Αν μέχρι σήμερα είχατε έναν καλό λόγο να συστήσετε τον περιορισμό των κορεσμένων και τρανς λιπαρών στους πελάτες σας για να προστατέψετε την καρδιαγγειακή τους υγεία, από σήμερα έχετε έναν ακόμη! Η νέα μελέτη από το Πανεπιστήμιο του Harvard, έρχεται να επιβεβαιώσει τη συσχέτιση των λιπαρών αυτών με την θνησιμότητα.

Σχετικά με την έρευνα

Συγκεκριμένα, η ομάδα των Wang et al, αξιοποίησε τα δεδομένα από 2 μεγάλες προοπτικές μελέτες στην Αμερική με διάρκεια πάνω από 25 χρόνια η καθεμία, για να διερευνήσει πώς σχετίζεται η κατανάλωση κορεσμένων και τρανς λιπαρών με την πιθανότητα κατάληξης από οποιαδήποτε αιτία. Για την διατροφική αξιολόγηση χρησιμοποιήθηκαν καλοσχεδιασμένα και έγκυρα ερωτηματολόγια ενώ η συλλογή τους όπως και άλλων παραγόντων υγείας ή δημογραφικών στοιχείων επαναλαμβανόταν κάθε 2-4 χρόνια. Τα στοιχεία θανάτου επιβεβαιώθηκαν από την στατιστική αρχή του κράτους, τις οικογένειες ενώ ειδικός ιατρός έλεγξε και πιστοποίησε την αιτία θανάτου κατά το πρότυπο International Classification of Diseases. Στην μελέτη αυτή, δεν συμπεριλήφθησαν άτομα με διαγνωσμένο διαβήτη, καρδιαγγειακή νόσο ή καρκίνο κατά την έναρξη των 2 μεγάλων ερευνών.

Ποια είναι τα αποτελέσματα;

  • Τα κορεσμένα και τρανς λιπαρά συνδέονται με αυξημένο κίνδυνο θνησιμότητας.
  • Η κατανάλωση πολυ-ακόρεστων και μονοακόρεστων λιπαρών μειώνει τον κίνδυνο θνησιμότητας κατά 19% και 11% αντίστοιχα.
  • Αντικαθιστώντας το 5% της ενέργειας από κορεσμένα λιπαρά, με πολυακόρεστα ή μονοακόρεστα, αυξάνει την προστατευτική τους δράση συνολικά στο 28% και 20% αντίστοιχα.
  • Ο μειωμένο κίνδυνος θανάτου στην περίπτωση των ακόρεστων λιπαρών αφορούσε τόσο το σύνολο όσο και τον θάνατο από συγκεκριμένη αιτία κάποιας χρόνιας νόσου όπως καρδιαγγειακά, καρκίνο και νευρο-εκφυλιστικές ασθένειες
  • Η ευεργετική επίδραση των πολυ-ακόρεστων λιπαρών αποδόθηκε κυρίως στο λινελαϊκό οξύ (ω6 λιπαρό).

diagramma harvard koresmena lipara

Πώς αλλάζει η συνολική θνησιμότητα ανάλογα με την ποσοστιαία αύξηση της ενέργειας από τα είδη των λιπαρών οξέων (προσαρμοσμένο από Wang et al 2016, JAMA)


Διαβάστε επίσης: Είμαι διαιτολόγος, πώς θα αξιολογήσω μια επιστημονική έρευνα; [Δωρεάν EBOOK]


Τι σημαίνει αυτό πρακτικά για τον επαγγελματία διαιτολόγο;

Όπως καταλαβαίνετε, οι διαιτητικές συστάσεις παραμένουν σαφείς και συγκεκριμένες για να συμβουλεύετε τους πελάτες σας, για την αθηρογόνο και όχι μόνο δράση των κορεσμένων και τρανς λιπαρών. Επιμείνετε λοιπόν, παραπάνω στην αντικατάσταση των κορεσμένων και τρανς λιπαρών με πολυακόρεστα και μονοακόρεστα λιπαρά:

  • Αφαίρεση ορατού λίπους και πέτσας στα κρέατα και προσθήκη λιπαρών ψαριών στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα καθώς και ξηρών καρπών, σπόρων, αβοκάντο στα φαγητά.
  • Αντικατάσταση αγελαδινού βουτύρου από ελαιόλαδο, φυτική μαλακή μαργαρίνη και φυτικά έλαια.
  • Προτίμηση σε μεθόδους μαγειρέματος βρασμού, ψησίματος και κατσαρόλας αντί για τηγάνισμα και προσθήκη του ελαιολάδου/ φυτικού ελαίου στο τέλος κατά το δυνατό.

Μικρές τέτοιες κινήσεις στην καθημερινή τους διατροφή μπορεί να αποφέρουν μεγάλα οφέλη σε βάθος χρόνου!

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Wang DD, Li Y, Chiuve SE, et al. Association of Specific Dietary Fats With Total and Cause-Specific Mortality. JAMA Intern Med. Published online July 05, 2016.

  • Ειρήνη Κύρα
    Ειρήνη Κύρα Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

    H Eιρήνη Κύρα είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, με επιπλέον μεταπτυχιακή εξειδίκευση (M.Sc. - MMedSci) στην παχυσαρκία και στη διαχείριση του βάρους. Τον περισσότερο επαγγελματικό της χρόνο καταλαμβάνουν οι διαιτολογικές της συνεδρίες στην περιοχή όπου μεγάλωσε, το Νέο Κόσμο, βοηθώντας εξατομικευμένα κάποιον να βελτιώσει τη διατροφή και το βάρος του.

ΣΧΟΛΙΑ
Η medNutrition σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.