Επιστημονικά Νέα

Πρωινή έναντι Βραδινής πρόσληψης Κρεατίνης σε ελίτ Αθλήτριες Χάντμπολ

του Μανώλη Κουρμπέλη
13 Νοεμβρίου 2023
1920 Προβολές
2 λεπτά να διαβαστεί
proini vradini proslipsi kreatinis athlitries

Photo source: www.canva.com

Εισαγωγή

Τα συμπληρώματα διατροφής χρησιμοποιούνται στον επαγγελματικό αθλητισμό για την επίτευξη βελτιωμένης κατάστασης υγείας και την αύξηση της αθλητικής απόδοσης. Ένα από τα πιο κοινά εργογόνα συμπληρώματα είναι η κρεατίνη.

Η κρεατίνη είναι μια ένωση που συντίθεται στο συκώτι, τα νεφρά και το πάγκρεας από τα αμινοξέα γλυκίνη, αργινίνη και μεθειονίνη , αλλά μπορεί επίσης να ληφθεί μέσω της διατροφής από το κρέας, το ψάρι και ορισμένα λαχανικά. Σε συνθήκες ηρεμίας, η τριφωσφορική αδενοσίνη (ATP) σχηματίζεται στα μιτοχόνδρια από τη διφωσφορική αδενοσίνη (ADP) μέσω της διαδικασίας της οξειδωτικής φωσφορυλίωσης. Στους μύες, το ATP χρησιμοποιείται από το ένζυμο φωσφοκρεατινική κινάση (CK) για τη μετατροπή της κρεατίνης σε φωσφοκρεατίνη. Αυτό το ένζυμο μπορεί να αναστρέψει την αντίδραση για να αποκτήσει επιπλέον ATP, καθιστώντας την φωσφοκρεατίνη αποθήκη ATP υπό συνθήκες υψηλής ζήτησης ενέργειας. Η σημασία αυτής της ένωσης έγκειται στο γεγονός ότι παρέχει ενέργεια όταν χρησιμοποιείται στην επανασύνθεση του ATP, βελτιώνοντας την απόδοση των αθλητών, ειδικά σε υψηλής έντασης και μικρής διάρκειας άσκηση, αυξάνοντας παράλληλα την δύναμη και την σύσταση του σώματος.

Αν και αρκετές μελέτες έχουν προσπαθήσει να αποσαφηνίσουν εάν ο καλύτερος χρόνος για την πρόσληψη κρεατίνης είναι πριν ή μετά την προπόνηση, τα αποτελέσματα έδειξαν μεγαλύτερα οφέλη όταν το συμπλήρωμα λήφθηκε κοντά στις προπονήσεις λόγω της αυξημένης ροής αίματος, με σημαντικές βελτιώσεις να παρατηρούνται σε μεταπροπονητική κατανάλωση. Μια άλλη πτυχή που πρέπει να λαμβάνεται υπόψη κατά τον προγραμματισμό τόσο της προπόνησης όσο και των αθλητικών συμπληρωμάτων είναι οι κιρκάδιοι ρυθμοί

Σκοπός της Μελέτης

Ο σκοπός αυτής της μελέτης ήταν να αποσαφηνίσει εάν οι κιρκάδιοι ρυθμοί θα μπορούσαν να επηρεάσουν την εργογονική επίδραση των συμπληρωμάτων κρεατίνης ελέγχοντας εάν η βραδινή ή η πρωινή πρόσληψη βελτίωσε περισσότερο την αθλητική απόδοση σε αθλήτριες χάντμπολ.

Σχεδιασμός/Μέθοδος

Για αυτήν τη μελέτη, επιλέχθηκαν επαγγελματίες παίκτριες χάντμπολ που έπαιζαν στο κορυφαίο ισπανικό πρωτάθλημα τη σεζόν 2020/2021. Η επίδραση που είχαν τα συμπληρώματα κρεατίνης στη βελτίωση της απόδοσης των αθλητριών αξιολογήθηκε με τυχαιοποίηση του δείγματος σε δύο ομάδες, όπου οι μισές αθλήτριες προπονήθηκαν και έλαβαν κρεατίνη το πρωί (πρωινή ομάδα) και οι άλλες μισές το βράδυ (βραδινή ομάδα) για μια περίοδο δώδεκα εβδομάδων. Όλες οι μεταβλητές μετρήθηκαν κατά την έναρξη (εβδομάδα 0) και στο τέλος του προγράμματος παρέμβασης (εβδομάδα 12).

Όσον αφορά την προπόνηση, όλοι οι συμμετέχοντες γενικά πραγματοποίησαν συγκεκριμένες προπονήσεις τακτικής χάντμπολ πέντε ημέρες την εβδομάδα, η καθεμία διάρκειας μιάμισης ώρας. Επιπλέον, οι αθλήτριες υποβλήθηκαν σε ειδική προπόνηση ενδυνάμωσης το πρωί ή το βράδυ, ανάλογα την ομάδα στην οποία βρίσκονταν, υπό την επίβλεψη γυμναστή τρεις φορές την εβδομάδα για τουλάχιστον μία ώρα.

Καθώς η διατροφή των παικτών θα μπορούσε να επηρεάσει τον ενεργειακό μεταβολισμό κατά τη διάρκεια της άσκησης, δόθηκαν στους συμμετέχοντες διατροφικές οδηγίες για να διασφαλιστεί ότι, κατά τη διάρκεια της μελέτης, ακολούθησαν ένα όμοιο Mεσογειακό διατροφικό πρότυπο

Τι έδειξαν τα Αποτελέσματα;

  • Δεν παρατηρήθηκαν σημαντικές διαφορές στη σύσταση του σώματος ή σε οποιαδήποτε μεταβλητή της μελέτης μεταξύ των δύο ομάδων κατά την έναρξη.
  • Μετά την περίοδο παρέμβασης των 12 εβδομάδων, παρατηρήθηκε μείωση του ποσοστού σωματικού λίπους στην πρωινή ομάδα, καθώς και μείωση της δερματικής πτυχής του τρικεφάλου στην ίδια ομάδα.
  • Βελτιωμένες επιδόσεις μεταξύ της αρχικής αξιολόγησης και του τέλους της μελέτης παρατηρήθηκαν επίσης στις δύο ομάδες, με βελτιώσεις στη δύναμη του σώματος καθώς και στη ρίψη ιατρικής μπάλας. Ωστόσο, δεν παρατηρήθηκε βελτίωση στα αποτελέσματα του άνω σώματος που σχετίζονται με τη δοκιμή δυναμόμετρου.
  • Δεν παρατηρήθηκαν διαφορές στην ανάλυση difference-in-difference μεταξύ της πρωινής και της βραδινής ομάδας για καμία από τις μεταβλητές που μελετήθηκαν.

Συμπεράσματα για τον Επαγγελματία Υγείας

Τα αποτελέσματα επιβεβαιώνουν την επίδραση των εργογόνων συμπληρωμάτων κρεατίνης στη βελτίωση της αθλητικής απόδοσης σε αθλήτριες χάντμπολ σύμφωνα με τις ειδικές σωματικές δοκιμές δύναμης. Το χάντμπολ είναι ένα άθλημα που έχει δράσεις μικρής διάρκειας και υψηλής έντασης, όπως αλλαγές κατεύθυνσης, άλματα και ρίψεις, όπου το σύστημα φωσφοκρεατίνης παίζει σημαντικό φυσιολογικό ρόλο στη δημιουργία ATP.

Ωστόσο, δεν παρατηρήθηκαν σημαντικές διαφορές στην απόδοση μεταξύ της πρωινής και της βραδινής πρόσληψης στο δείγμα των παικτών που αναλύθηκαν. Επομένως, συνεπάγεται πως παρόλο που κιρκάδιοι ρυθμοί μπορεί να επηρεάσουν την απόδοση, φαίνεται ότι δεν επηρεάζουν τη λήψη συμπληρωμάτων κρεατίνης, καθώς η κρεατίνη αποθηκεύεται ενδομυϊκά και είναι διαθέσιμη για τις στιγμές υψηλής ενεργειακής ζήτησης, ανεξάρτητα από την ώρα της ημέρας.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Jurado-Castro, J.M., Campos-Pérez, J., Vilches-Redondo, M.Á., Mata, F., Navarrete-Pérez, A. and Ranchal-Sanchez, A., 2021. Morning versus evening intake of creatine in elite female handball players. International journal of environmental research and public health19(1), p.393.

Μανώλης Κουρμπέλης
Μανώλης Κουρμπέλης Διαιτολόγος – Διατροφολόγος