Επιστημονικά Νέα

Η επίδραση της διαφήμισης των fast food στους εφήβους

01 Απριλίου 2020
1602 Προβολές
1 λεπτό να διαβαστεί
i-epidrasi-tis-diafimisis-ton-fast-food-stous-efivous

Photo source: www.bigstock.com

H έκθεση σε διαφημίσεις για ανθυγιεινό φαγητό έχει συσχετιστεί θετικά με αυξημένη κατανάλωση ενεργειακά πυκνών τροφίμων ιδίως στα παιδιά και στους εφήβους

Η μελέτη των Gearhardt et al. εξέτασε για πρώτη φορά πώς οι νευρικές αποκρίσεις στην έκθεση σε υγιεινό κ ανθυγιεινό φαγητό όπως αυτές καταγράφονταν με τη χρήση fMRI συσχετίζονται με την πρόσληψη φαγητού. Στη μελέτη συμμετείχαν 171 έφηβοι, ηλικίας 13 ως 16 ετών, νορμοβαρείς, υπέρβαροι και παχύσαρκοι, οι οποίοι κλήθηκαν να προσέλθουν στο εργαστήριο που διεξήγαγε την έρευνα σε δύο χρονικές στιγμές. Το πρωτόκολλο σχεδιάστηκε ως εξής: την πρώτη ημέρα ένα δοκιμαστικό scan έλαβε χώρα ενώ στη δεύτερη επίσκεψη αξιολογήθηκε η πείνα τους σε μία κλίμακα από 0 (καθόλου πεινασμένος) ως 100 (εξαιρετικά πεινασμένος) και αφού χορηγήθηκε ένα μικρό σνακ σε όσους δήλωναν περισσότερο από 70 στην παραπάνω κλίμακα, πραγματοποιήθηκε ένα σκαν διάρκειας 45 λεπτών. Κατά τη διάρκειά του, οι εθελοντές εκτέθηκαν σε οπτικοακουστικές διαφημίσεις για ανθυγιεινό φαγητό, για υγιεινό φαγητό και τέλος σε μία τηλεφωνική διαφήμιση η οποία δεν περιελάμβανε κανένα οπτικό μέσο με διαλείμματα μεταξύ των εκθέσεων διάρκειας 15 λεπτών το καθένα. Στη συνέχεια, κλήθηκαν να εκφράσουν την αρέσκειά τους για προϊόντα τα οποία διαφημίστηκαν και να καταναλώσουν κατά βούληση γεύματα. Αξιολογήθηκε η πρόσληψη τροφής.

Τι έδειξαν τα αποτελέσματα;

Η αυτοδηλούμενη αρέσκεια για ανθυγιεινά τρόφιμα ήταν μεγαλύτερη από ότι για τα υγιεινά . Στους εφήβους, ακριβώς όπως και στους ενήλικες, η οπτικοακουστική έκθεση σε διαφημίσεις είτε υγιεινού είτε ανθυγιεινού φαγητού καθώς και η μόνο ακουστική έκθεση συνεπάγεται αυξημένη συνολική κατανάλωση τροφής η οποία αποδόθηκε στη διέγερση διαφορετικών περιοχών του νευρικού συστήματος (επικλυνής πυρήνας, κερκοφόρος πυρήνας). Ωστόσο, οι έφηβοι οι οποίοι είχαν μεγαλύτερη διέγερση διαφόρων περιοχών του νευρικού συστήματος βλέποντας διαφημίσεις υγιεινού φαγητού δεν είχαν περισσότερο υγιεινές επιλογές αντιθέτως επέλεγαν περισσότερο ανθυγιεινά τρόφιμα έχοντας μάλιστα μεγαλύτερη συνολική πρόσληψη τροφής.

Τα συμπεράσματα για τους επαγγελματίες υγείας

Πολλοί έφηβοι σήμερα πράγματι δεν ακολουθούν ένα υγιεινό lifestyle. H παραπάνω μελέτη υποδεικνύει ότι μία στρατηγική η οποία στοχεύει στην αύξηση των διαφημίσεων με υγιεινό φαγητό ίσως να μην είναι τόσο αποτελεσματική στους εφήβους όσο ο περιορισμός των διαφημίσεων για ανθυγιεινό φαγητό. 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Gearhardt, A.N., Yokum, S., Harris, J.L., Epstein, L.H. and Lumeng, J.C., 2020. Neural response to fast food commercials in adolescents predicts intake. The American Journal of Clinical Nutrition.

  • Μαρία Κοντοέ
    Μαρία Κοντοέ Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, M.Sc

    Η Μαρία Κοντοέ είναι Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, με μεταπτυχιακή εξειδίκευση στην Εφαρμοσμένη Διαιτολογία-Διατροφή. Εργάζεται ως εξωτερικός επιστημονικός συνεργάτης στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο.