Έχουν θέση τα συμπληρώματα πρωτεΐνης στη διατήρηση απώλειας βάρους;

της Ευσταθίας Παπαδά
10 Ιανουαρίου 2018
proteinh orou galaktos kai apoleia varous

Η εφαρμογή μίας υποθερμιδικής δίαιτας σε συνδυασμό με τη φυσική δραστηριότητα αποτελούν την ενδεδειγμένη μέθοδο για την αντιμετώπιση του υπερβάλλοντος σωματικού βάρους. Ωστόσο, η διατήρηση της απώλειας του σωματικού βάρους φαίνεται να αποτελεί πρόκληση, λόγω της αύξησης της όρεξης και της μειωμένης ενεργειακής δαπάνης. Η υψηλή πρωτεϊνική πρόσληψη φαίνεται να αυξάνει το μεταβολικό ρυθμό ηρεμίας, την τροφογενή θερμογένεση και τον κορεσμό, ενώ μειώνει το αίσθημα της πείνας. Επιπρόσθετα, η υψηλή πρόσληψη ασβεστίου φαίνεται να σχετίζεται αρνητικά με το Δείκτη Μάζας Σώματος (ΔΜΣ) και μπορεί να αυξήσει την απώλεια βάρους.

Ποιος ήταν ο σκοπός της μελέτης;

Για τους παραπάνω λόγους Δανοί ερευνητές διερεύνησαν τη διαφορετική επίδραση της συμπληρωματικής πρωτεϊνικής πρόσληψης από διαφορετικές πηγές στη διατήρηση της απώλειας βάρους.

Πώς σχεδιάστηκε η παρέμβαση;

Πρόκειται για μία διπλά-τυφλή τυχαιοποιημένη μελέτη με 220 εθελοντές (ΔΜΣ μεταξύ 27.7 και 40.4 kg/m­­2) που αποτελείτο από μία περίοδο απώλειας βάρους διάρκειας 8 εβδομάδων και μίας περίοδο διατήρησης της απώλειας διάρκειας 24 εβδομάδων. Κατά τη δεύτερη περίοδο, οι εθελοντές διαχωρίστηκαν τυχαία σε 4 ομάδες που κατανάλωσαν τα ακόλουθα ισοθερμιδικά σκευάσματα (45-48 γρ/ημέρα): πρωτεΐνη ορρού γάλακτος, πρωτεΐνη ορρού γάλακτος με ασβέστιο, πρωτεΐνη σόγιας και μαλτοδεξτρίνη (ομάδα ελέγχου). Τα ακόλουθα δεδομένα συλλέχθηκαν στην αρχή της πρώτης περιόδου, στην αρχή της δεύτερης περιόδου και στο τέλος της παρέμβασης: σύσταση σώματος, βιοχημικά δεδομένα και αρτηριακή πίεση. Επιπρόσθετα μετά από γεύματα ελέγχου διερευνήθηκε η τροφογενής θερμογένεση και το αίσθημα της όρεξης.

Ποια ήταν τα αποτελέσματα της μελέτης;

Συνολικά 151 εθελοντές ολοκλήρωσαν το πρωτόκολλο. Δεν παρατηρήθηκε σημαντική διαφορά μεταξύ των τεσσάρων ομάδων στην επαναπρόσληψη βάρους, λιπώδους μάζας ή στην αύξηση της άλιπης μάζας σώματος. Επιπρόσθετα, δεν παρατηρήθηκε σημαντική διαφορά μεταξύ των βιοχημικών παραμέτρων και της αρτηριακής πίεσης. Ωστόσο, σε σχέση με την ομάδα ελέγχου φάνηκε ότι η συμπληρωματική πρωτεϊνική πρόσληψη αύξησε την τροφογενή θερμογένεση, το μεταβολικό ρυθμό ηρεμίας και μείωσε το αίσθημα της όρεξης.

Ποια τα συμπεράσματα για τον επαγγελματία διαιτολόγο;

Η συμπληρωματική πρωτεϊνική πρόσληψη δεν οδηγεί σε επιτυχέστερη διατήρηση της απώλειας σωματικού βάρους, σε βελτίωση των βιοχημικών δεικτών και της αρτηριακής πίεσης, μπορεί όμως να ασκήσει ανορεξιογόνο δράση.

Kjølbæk L, Sørensen LB, Søndertoft NB, Rasmussen CK, Lorenzen JK, Serena A, Astrup A, Larsen LH. Protein supplements after weight loss do not improve weight maintenance compared with recommended dietary protein intake despite beneficial effects on appetite sensation and energy expenditure: a randomized, controlled, double-blinded trial. Am J Clin Nutr. 2017 Aug;106(2):684-697.

Ευσταθία Παπαδά