Επιστημονικά Νέα

Συμπληρώματα Αργινίνης και Κιτρουλίνης για την βελτίωση της καρδιαγγειακής Υγείας και της αθλητικής Απόδοσης

της Ιλιάδας Γιαννάκη
31 Ιουλίου 2023
1977 Προβολές
1 λεπτό να διαβαστεί
sympliromata argininis kai kitroulinis

Photo source: www.canva.com

Η συμπληρωματική χορήγηση αργινίνης και κιτρουλίνης έχει τραβήξει το ενδιαφέρον των ερευνητών. Πληθώρα μελετών έχει αναδείξει τη συμβολή τους στη καρδιαγγειακή υγεία και στην αθλητική απόδοση.

Η L-αργινίνη και η L-κιτρουλίνη είναι δύο αμινοξέα που παίζουν σημαντικό ρόλο στο σώμα, συμπεριλαμβανομένων της αύξησης μονοξειδίου του αζώτου (NO) και της απομάκρυνσης τοξικών ουσιών κατά την άσκηση

Ας δούμε όμως τι είναι αυτές οι δύο ουσίες.

  • Η αργινίνη ανήκει στα ημι-απαραίτητα αμινοξέα, αναλόγως τη φάση της ζωής του ανθρώπου. Μέσω ενζύμων μπορεί να μεταβολισθεί σε κιτρουλίνη με αποτέλεσμα την παραγωγή μονοξειδίου του αζώτου (NO), που είναι αγγειοδιασταλτική ουσία. Στα μυϊκά κύτταρα, αυτή η διαδικασία οδηγεί σε αύξηση της παροχής αίματος και στην ρύθμιση της γλυκόζης κατά την άσκηση.
  • Η κιτρουλίνη είναι μη απαραίτητο αμινοξύ, δηλαδή μπορεί να παραχθεί ενδογενώς στον οργανισμό μας, αλλά βρίσκεται σε μεγάλες ποσότητες σε ορισμένα τρόφιμα όπως τα καρπούζια. Εξού και ο χυμός καρπουζιού χρησιμοποιήθηκε ως συμπλήρωμα σε αρκετές μελέτες. Η σημασία της βρίσκεται στο ότι μπορεί να παρακάμψει τον μεταβολισμό στο ήπαρ και να ενισχύσει την σύνθεση αργινίνης, αυξάνοντας την βιοδιαθεσιμότητα του μονοξειδίου του αζώτου (NO).

Σε αυτή την μεταανάλυση χρησιμοποιήθηκαν τυχαιοποιημένες έρευνες, συστηματικές ανασκοπήσεις και άλλες μετααναλύσεις. Μελετήθηκε ο ρόλος των δυο αμινοξέων στην αιμοδυναμική λειτουργία, την ενδοθηλιακή λειτουργία, στην αερόβια και αναερόβια ικανότητα και στην δύναμη και αντοχή κατά την άσκηση.

Simpliromata argininis kitroulinis
Tι έδειξαν τα Αποτελέσματα;

Συνολικά, τα αποτελέσματα των μελετών που διεξήχθησαν τόσο σε αθλούμενους όσο και σε προπονημένους αθλητές δείχνουν ότι η συμπληρωματική χορήγηση 0,075 γρ. ή 6 γρ. αργινίνης ανά κιλό σωματικού βάρους δεν ενίσχυσε τη σωματική απόδοση, ούτε αύξησε τη σύνθεση του ΝΟ.

Αντιθέτως, η κατανάλωση 2,4 έως 6 γρ κιτρουλίνης ημερησίως για 7 έως 16 ημέρες αύξησε τη σύνθεση ΝΟ, βελτίωσε την αθλητική απόδοση και μείωσε το αίσθημα κόπωσης κατα την άσκηση. Τα αποτελέσματα της οξείας συμπλήρωσης με 8 γρ μηλικής κιτρουλίνης είναι ασυνεπή, αλλά μπορεί να αυξήσουν τη μυϊκή αντοχή, γεγονός που δικαιολογεί περαιτέρω διερεύνηση. Όσον αφορά την επίδραση τους στην καρδιαγγειακή υγεία, φάνηκε ότι σε ορισμένες περιπτώσεις βοήθησαν στην μείωση της αρτηριακής πίεσης και στη κυτταρική ανάπλαση, ωστόσο δεν υπάρχει ξεκάθαρο αποτέλεσμα. Συνεπώς, χρειάζονται περαιτέρω έρευνες για την βραχυχρόνια ή μακροχρόνια χορήγηση των δυο συμπληρωμάτων.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Park H-Y, Kim S-W, Seo J, Jung YP, Kim H, Kim A-J, Kim S, Lim K. Dietary Arginine and Citrulline Supplements for Cardiovascular Health and Athletic Performance: A Narrative Review. Nutrients. 2023; 15(5):1268. https://doi.org/10.3390/nu15051268

Ιλιάδα Γιαννάκη
Ιλιάδα Γιαννάκη Διαιτολόγος – Διατροφολόγος