788
Επιστημονικά Νέα

Σπιτικό φαγητό: έξυπνες λύσεις για να μειώσετε το χρόνο προετοιμασίας

proetoimasia spitikoy fagitou

Photo source: www.bigstockphoto.com

Αναμφίβολα, ο χρόνος που δαπανά κάποιο άτομο για την προετοιμασία φαγητού έχει άμεσο αντίκτυπο στην ποιότητα της δίαιτάς του. Όπως θα περιμέναμε, όσο περισσότερος είναι ο χρόνος, τόσο περισσότερα είναι και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που αποκτά η διατροφή (μεγαλύτερη κατανάλωση λαχανικών-φρούτων, κατανάλωση μικρότερων μερίδων και μικρότερη κατανάλωση λίπους-αλατιού-ζάχαρης). Αντίθετα, άτομα που ασχολούνται λιγότερο από 1 ώρα ημερησίως, τείνουν να ξοδεύουν παραπάνω χρήματα σε έτοιμο φαγητό.

Συνεπώς, τα οφέλη που μπορεί να αποκομίσει κάποιος από το σπιτικό φαγητό μπορούν να συνοψιστούν ως εξής:

  1. Βοήθεια στον έλεγχο του σωματικού βάρους, καθώς επιλέγεται από τον καταναλωτή το μέγεθος των μερίδων.
  2. Πλούσια σε θρεπτικά συστατικά δίαιτα.
  3. Εξοικονόμηση χρημάτων.
  4. Κοινωνικοποίηση τόσο στην προετοιμασία, όσο και στην κατανάλωση των γευμάτων.
  5. Μείωση άγχους για το «τι θα φάμε σήμερα;».

Είναι όμως απαραίτητο να ασχολούμαστε κάθε μέρα με την προετοιμασία των γευμάτων μας; Πώς μπορούμε να μειώσουμε το χρόνο, αλλά και τον κόπο για την προετοιμασία τους; Έξυπνες προτάσεις για τους πελάτες σας:

  • Ενθαρρύνετέ τους να προγραμματίζουν σε εβδομαδιαία βάση το είδος των γευμάτων-τροφίμων που θα καταναλώσουν. Δηλαδή, να επιλέγουν 1 μέρα εβδομαδιαίως όπου θα αποφασίζουν τι θα καταναλώσουν τις υπόλοιπες. Και μην ξεχνάτε ότι μόνο το μεσημεριανό και βραδινό γεύμα απαιτούν «μεγάλη» προετοιμασία.
  • Ενημερώστε τους ότι αρκούν μόνο δύο ημέρες εβδομαδιαίως να αφιερώσουν για την προετοιμασία του επταήμερου μενού – ενώ υποδείξτε τους και τις ιδανικές συνθήκες αποθήκευσης των τροφίμων που αναφέρονται παρακάτω. Η αποθήκευση στο ψυγείο, μπορεί να αποτελέσει ένα πολύ σημαντικό σύμμαχο για να αυξηθεί η κατανάλωση σπιτικού φαγητού.
  • «Εξοπλίστε» τους με ελκυστικές συνταγές που δεν απαιτούν μεγάλο χρόνο προετοιμασίας.
  • Βοηθήστε τους να κάνουν έξυπνες αγορές στο σουπερμαρκετ. Και μη ξεχνάτε ότι, 1 επίσκεψη εβδομαδιαίως στο σουπερμάρκετ αρκεί.

Πώς όμως 2 μόνο μέρες την εβδομάδα αρκούν για να απολαμβάνουμε «φρεσκομαγειρεμένα» γεύματα; Διαβάστε παρακάτω τους ενδεικτικούς χρόνους συντήρησης των τροφίμων στο ψυγείο. Έτσι μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα και σε κατάλληλη αποθήκευση, ο πελάτης σας θα καταναλώνει σπιτικό φαγητό:

Τρόφιμο Συντήρηση στο ψυγείο (4οC)
Κρέας μαγειρεμένο  
Κόκκινο κρέας χωρίς σάλτσα ή ζωμό 3-4 ημέρες
Κόκκινο κρέας με σάλτσα ή ζωμό 1-2 ημέρες
Κοτόπουλο – γαλοπούλα και φαγητά που τα περιέχουν 3-4 ημέρες
Ψάρια μαγειρεμένα  
Όλα τα είδη ψαριών 3-4 ημέρες
Αυγά  
Φρέσκα αυγά 4-5 εβδομάδες
Βραστά αυγά (σφιχτά) 1 εβδομάδα
Όσπρια – λαδερά 3-4 ημέρες
Γαλακτοκομικά προϊόντα (συμβουλευτείτε και την ημερομηνία λήξης του προϊόντος)  
Γάλα 1 εβδομάδα
Μαλακά τυριά (π.χ. κατίκι) 1 εβδομάδα
Σκληρά τυριά 4-5 εβδομάδες
Γιαούρτι 1-2 εβδομάδες

Συνοψίζοντας, μέσω αυτών των εύκολων και πρακτικών λύσεων θα μπορέσετε τελικά να απαντήσετε στο ερώτημα του πελάτη σας: «Πώς θα καταφέρω να βελτιώσω τις διατροφικές μου συνήθειες, αφού δεν έχω χρόνο για να μαγειρέψω;».

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Jones SA, Walter J, Soliah L, Phifer JT. Perceived motivators to home food preparation: focus group findings. J Acad Nutr Diet, 2014.

Monsivais P, Aggarwal A, Drewnowski A. Time spent on home food preparation and indicators of healthy eating. Am J Prev Med, 2014.

Reicks M, Trofholz AC, Stang JS, Laska MN. Impact of cooking and home food preparation interventions among adults: outcomes and implications for future programs. J Nutr Educ Behav, 2014.

Νίκος Ζέρβας, Νικολέττα Ντορζή. Από το ράφι στο καρότσι – Οδηγός διατροφής στο supermarket!. medNutrition publications, 2012.

ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ, ΜΑΓΕΙΡΕΜΑ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΗΣ ΧΕΙΡΙΣΜΟΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ – Εθνικός Διατροφικός Οδηγός για Ενήλικες. Ινστιτούτο Προληπτικής, Περιβαλλοντικής και Εργασιακής Ιατρικής Prolepsis, 2014.

  • Λάζαρος Παρασκευόπουλος Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, M.Sc.

    Ο Λάζαρος Παρασκευόπουλος είναι Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, επιστημονικός συνεργάτης του medNutrition και μεταπτυχιακός φοιτητής «Κλινικής Διατροφής» του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών.

×
Μείνε ενήμερος για όλες τις εξελίξεις που σε αφορούν.

×